Jak sztuczna inteligencja może pomóc administratorom flot samochodowych?

Sztuczna inteligencja to takie hasło wytrych, które zaczyna być używane niemal w każdej branży. Nic więc dziwnego, że mówi się o niej również w kontekście flot samochodowych. Jak zatem może usprawnić proces zarządzania nimi?

Fakt, że telematyka i systemy connected zarówno w samochodach prywatnych, jak i służbowych, muszą zostać wzbogacone o elementy sztucznej inteligencji, już chyba nikogo nie dziwi. Zresztą to już się dzieje. Pisałem o tym niejednokrotnie, zarówno w kontekście autonomicznej jazdy, jak i systemów connected.

Znacznie mniej miejsca, zwłaszcza w mediach mainstreamowych poświęca się zjawisku wykorzystania AI w kontekście flot samochodowych. Tutaj głównym celem stawianym przed sztuczną inteligencją jest zwiększenia bezpieczeństwa kierowców, ale także skuteczniejsze zarządzanie flotami oraz predykcja wszelkiego rodzaju zdarzeń, za które zarówno odpowiadają kierowcy, jak i same auta.

Nieco ponad rok temu, zastosowanie AI we flotach, fajnie tłumaczył Sebastian Bazylak z Verizon Connect: Przykładowo, gdy włączą się wycieraczki, automatycznie zmniejszona zostanie szybkość jazdy. Jeśli prędkość będzie przekraczała poziom ograniczeń na drodze, w czasie rzeczywistym dostarczane będą ostrzeżenia przeznaczone zarówno dla kierowcy, jak i osoby nadzorującej flotę. Inteligentny rejestrator wideo pomoże z kolei zrozumień kontekst wypadku – na przykład czy przed kolizją kierowca gwałtownie przyspieszał lub hamował. Takie systemy przyczyniają się do promowania bezpiecznych zachowań na drodze.

Słowa eksperta Verizon Connect są szczególnie istotne w kontekście administratorów flot. Zanim zostaną zastąpieni przez sztuczną inteligencję, tudzież roboty, upłynie jeszcze sporo czasu. I mimo, że jestem ogromnym fanem automatyzacji, to wiem, że czynnik ludzki akurat w tym procesie, jest dość istotny. Zresztą mówiąc zupełnie szczerze, jakoś nie widzę tego, by tym całym rozliczaniem szkód, weryfikacją pracy kierowców, rejestracją aut czy ubezpieczeniami zajmował się obecnie automat. Z czasem na pewno tak, ale jeszcze nie dzisiaj. Dlatego tak bardzo istotne jest, by z możliwości, jakie oferują systemy zasilane elementami AI, potrafili korzystać administratorzy flot. W pierwszej kolejności po to, by optymalizować kosztowność i eksploatację zarządzanego przez siebie parku samochodowego, a po drugie poprawić w nim wskaźnik bezpieczeństwa, co z pewnością przełoży się na ceny polis. Nawet jeśli i tak kupowane są w olbrzymich ilościach.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Zerknij też na to