Strona główna Dla rozrywki Autentyczność w social mediach przybiera na znaczeniu

Autentyczność w social mediach przybiera na znaczeniu

0
autentyczność
Happy positive young woman makes selfie on smartphone shows peace sign over eye dressed in atificial fur coat and hat enjoys video call isolated over pink background smiles with white teeth.

Badania pokazują, że autentyczność w mediach społecznościowych przekłada się na lepsze zdrowie psychiczne i mniejszy stres. Niby oczywista rzecz, ale jak się okazuje, autentyczność w rzeczywistym świecie, nie ma aż takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Co więcej, pokolenie Z uważa się za bardziej autentycznych w SoMe niż starsi uczestnicy badania.

Wpływ mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne stał się w ostatnich latach tematem licznych badań. Co chwile pojawiają się nowe, często nawet różniące się od siebie. Z badania przeprowadzonego przez naukowców z Polski i Niemiec wynika, że ilość czasu spędzonego w mediach społecznościowych nie ma znaczącego wpływu na zdrowie psychiczne.

Co więcej, okazało się, że aktywne korzystanie z mediów społecznościowych pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne, a bierne może mieć negatywne skutki, na przykład w postaci depresji, lęków i stresu. Coś w tym z pewnością jest, choć znam też przykłady naprawdę aktywnych influencerów, których ta aktywność doprowadziła do depresji. Ale być może badanie nie dotyczyło osób z potężnymi zasięgami.

W każdym razie, udało się także wykazać związek między autentycznością, rozumianą jako stopień, w jakim ktoś czuje się wierny sobie, a ogólnym dobrostanem. Rola mediów społecznościowych w kształtowaniu tego poczucia autentyczności nie została jednak wcześniej dokładnie zbadana i właśnie to stało się punktem wyjścia do pracy badawczej Camerona Bunkera we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Gdańskiego i Uniwersytetu Ruhry w Bochum w Niemczech.

W badaniu wzięło udział niemal 200 studentów. Wszyscy byli aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych i mieli ukończone 18 lat. Badanie trwało dwa miesiące i przeprowadzono je w dwóch fazach, stosując badania podłużne. Mierzono w nich dwa kluczowe obszary: postrzeganą autentyczność i zdrowie psychiczne.

Co ciekawe, studenci, którzy na początku badania postrzegali siebie na platformach mediów społecznościowych jako bardziej autentycznych, czuli się mniej zestresowani i cechowali się lepszym zdrowiem psychicznym. Okazało się też, że jedynie autentyczność w mediach społecznościowych miała istotny wpływ na lepsze zdrowie psychiczne. Autentyczność w prawdziwym życiu nie miała w tym kontekście większego znaczenia.

Warte zauważenia są też wyniki badania, w którym te same aspekty zostały porównane w odniesieniu do pokolenia Z i wcześniejszych pokoleń, np. baby boomers.

– Przedstawiciele pokolenia Z dostrzegają u siebie mniejszy kontrast niż pokolenie baby boomers. Uważam, że niekoniecznie przekłada się to na autentyczność, ponieważ na przykład możemy postrzegać siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, ale uważać, że jesteśmy w nich zupełnie inni niż w świecie rzeczywistym. Możemy czuć, że media społecznościowe są jedynym miejscem, gdzie możemy być naprawdę sobą i postrzegać siebie jako autentycznych w tym świecie, ale nie musi to oznaczać, że w obydwu wymiarach jesteśmy tą samą osobą. Nie chcę powiedzieć, że z moich danych wynika jednoznacznie, że pokolenie Z jest faktycznie bardziej autentyczne w mediach społecznościowych, ale że tak siebie postrzega w tej przestrzeni, co ma wpływ na dobrostan psychiczny – kwituje Cameron Bunker.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version