Strona główna MotoTech Connected Fleet Jak sztuczna inteligencja może pomóc administratorom flot samochodowych?

Jak sztuczna inteligencja może pomóc administratorom flot samochodowych?

0
floty samochodowe sztuczna inteligencja
Autonomous vehicles driving and communicating on the highway

Sztuczna inteligencja to takie hasło wytrych, które zaczyna być używane niemal w każdej branży. Nic więc dziwnego, że mówi się o niej również w kontekście flot samochodowych. Jak zatem może usprawnić proces zarządzania nimi?

Fakt, że telematyka i systemy connected zarówno w samochodach prywatnych, jak i służbowych, muszą zostać wzbogacone o elementy sztucznej inteligencji, już chyba nikogo nie dziwi. Zresztą to już się dzieje. Pisałem o tym niejednokrotnie, zarówno w kontekście autonomicznej jazdy, jak i systemów connected.

Znacznie mniej miejsca, zwłaszcza w mediach mainstreamowych poświęca się zjawisku wykorzystania AI w kontekście flot samochodowych. Tutaj głównym celem stawianym przed sztuczną inteligencją jest zwiększenia bezpieczeństwa kierowców, ale także skuteczniejsze zarządzanie flotami oraz predykcja wszelkiego rodzaju zdarzeń, za które zarówno odpowiadają kierowcy, jak i same auta.

Nieco ponad rok temu, zastosowanie AI we flotach, fajnie tłumaczył Sebastian Bazylak z Verizon Connect: Przykładowo, gdy włączą się wycieraczki, automatycznie zmniejszona zostanie szybkość jazdy. Jeśli prędkość będzie przekraczała poziom ograniczeń na drodze, w czasie rzeczywistym dostarczane będą ostrzeżenia przeznaczone zarówno dla kierowcy, jak i osoby nadzorującej flotę. Inteligentny rejestrator wideo pomoże z kolei zrozumień kontekst wypadku – na przykład czy przed kolizją kierowca gwałtownie przyspieszał lub hamował. Takie systemy przyczyniają się do promowania bezpiecznych zachowań na drodze.

Słowa eksperta Verizon Connect są szczególnie istotne w kontekście administratorów flot. Zanim zostaną zastąpieni przez sztuczną inteligencję, tudzież roboty, upłynie jeszcze sporo czasu. I mimo, że jestem ogromnym fanem automatyzacji, to wiem, że czynnik ludzki akurat w tym procesie, jest dość istotny. Zresztą mówiąc zupełnie szczerze, jakoś nie widzę tego, by tym całym rozliczaniem szkód, weryfikacją pracy kierowców, rejestracją aut czy ubezpieczeniami zajmował się obecnie automat. Z czasem na pewno tak, ale jeszcze nie dzisiaj. Dlatego tak bardzo istotne jest, by z możliwości, jakie oferują systemy zasilane elementami AI, potrafili korzystać administratorzy flot. W pierwszej kolejności po to, by optymalizować kosztowność i eksploatację zarządzanego przez siebie parku samochodowego, a po drugie poprawić w nim wskaźnik bezpieczeństwa, co z pewnością przełoży się na ceny polis. Nawet jeśli i tak kupowane są w olbrzymich ilościach.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version