BMW iDrive świętuje swoje 20 lecie. W tym czasie niemal całkowicie zmieniła się interakcja użytkownika z samochodem, a jej podstawą jest obecnie interfejs oparty o możliwości, jakie daje internet. BMW podczas tegorocznych CES ma pokazać najnowszą odsłonę iDrive, a ja tymczasem zapraszam na małą lekcję technologiczno-motoryzacyjnej historii, którą napisało BMW.
Wszystko rozpoczęło się w 2001 roku, kiedy to BMW – jak sami twierdzą – wygrało bitwę z zalewającymi sektor motoryzacyjny przyciskami. W systemie BMW iDrive, zaprezentowanym po raz pierwszy w 2001 roku w nowym wówczas BMW serii 7, nie tylko zrezygnowano ze starych nawyków, ale także ze stale rosnącej liczby przełączników, przycisków i urządzeń sterujących w kokpicie. W ich miejsce na deską rozdzielczą trafił kolorowy wyświetlacz, tzw. monitor pokładowy, a na konsolę środkową przycisk obrotowy, zwany kontrolerem iDrive. Wielofunkcyjny system oferował możliwość sterowania ustawieniami pojazdu, mediów, nawigacji i komunikacji przy użyciu jednego elementu obsługi. Dodatkowo BMW serii 7 jako pierwsze dysponowało sterowaniem głosowym, które za pomocą komend głosowych pozwalało sterować wybranymi funkcjami.
Dzięki kontrolerowi iDrive oraz sterowaniu głosowemu wyraźnie zwiększył się komfort oraz bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Wcześniej trzeba było znaleźć w kokpicie i nacisnąć osobny przycisk dla każdej funkcji. Dzięki iDrive wystarczyło sięgnąć po ergonomiczny kontroler umieszczony na konsoli środkowej. Poszczególnymi funkcjami można było sterować, przekręcając, wciskając lub przesuwając kontroler. Kierowca mógł szybko i niezawodnie odczytać wskazania na monitorze pokładowym, który został umieszczony centralnie na desce rozdzielczej na wysokości wzroku. Kierowca tylko na chwilę musiał oderwać wzrok od drogi, aby uzyskać informacje. W ciągu kilku lat innowacyjna koncepcja stała się branżowym standardem. Wielu innych producentów samochodów przejęło kombinację wyświetlacza i kontrolera, ponieważ tylko w ten sposób mogli oni opanować rosnącą liczbę funkcji w swoich pojazdach.
Od momentu pojawienia się iDrive, BMW zawsze było pionierem na polu innowacyjnej obsługi pojazdu. Nieustający rozwój pozwala na ciągłe powiększanie przewagi. Doprowadziło to do wprowadzenia przycisków ulubionych funkcji do zapisywania indywidualnie wybranych czynności roboczych. W przyciskach tych po raz pierwszy wykorzystano powierzchnie pojemnościowe, które aktywowały podgląd na monitorze pokładowym. Nie zabrakło również przycisków bezpośredniego wybierania umożliwiających szybki dostęp do najczęściej używanych obszarów funkcjonalnych menu oraz kontrolera dotykowego, który dawał możliwość wpisywania znaków. W 2015 roku w BMW serii 7 ponownie zadebiutował monitor pokładowy z funkcją dotykową.
Równocześnie BMW wprowadziło kolejne innowacje mające na celu optymalizację komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy. W 2004 r. BMW było pierwszym producentem, który zaprezentował wyświetlacz Head-Up pokazujący ważne informacje na przedniej szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Światowa premiera sterowania BMW za pomocą gestów w BMW serii 7 w 2015 r. wyniosła obsługę medialną na nowy poziom. Również sterowanie głosowe podlegało ciągłemu rozwojowi. Od 2015 r. funkcja Natural Language Understanding umożliwia obsługę poprzez naturalnie wydawane polecenia głosowe, a nie z góry określone komendy.
BMW pionierem w dziedzinie connected cars
Jednocześnie BMW iDrive utorował drogę do wprowadzenia usług cyfrowych, które przez cały czas pogłębiają związek między człowiekiem a pojazdem. Usługa BMW Online znalazła zastosowanie w pojazdach już na pierwszym etapie rozwoju systemu. W 2007 r. zainstalowana została wyszukiwarka Google, a rok później BMW, jako pierwszy na świecie producent samochodów, umożliwiło nieograniczone korzystanie z internetu w samochodzie. Dynamiczny rozwój smartfonów i stworzonych specjalnie dla nich aplikacji cyfrowych spowodował w 2012 r. wprowadzenie do systemu operacyjnego BMW iDrive możliwość integracji aplikacji od dostawców zewnętrznych.
W 2016 r. więź między kierowcą a samochodem stała się jeszcze silniejsza. Aplikacja BMW Connected jako pierwsza oferowała opcję pełnej integracji samochodu z cyfrowym stylem życia klienta. Cele ustawione w nawigacji można było przesyłać bezpośrednio do pojazdu BMW, a informacje o samochodzie można było odczytywać na smartfonie lub innym cyfrowym urządzeniu końcowym. Obecnie aplikacja My BMW oferuje jeszcze bardziej rozbudowane funkcje.
Cyfrowa inteligencja wspiera kierowcę
Wraz z debiutem nowego BMW serii 3 w 2018 r. wprowadzono nowe sterowanie głosowe oparte na Internecie. Inteligentny asystent osobisty BMW działa niczym cyfrowy towarzysz, a jego funkcje są przez cały czas rozszerzane. Umożliwia to modułowe i elastyczne oprogramowanie pojazdu BMW Operating System 7, które jest również podstawą dla wyjątkowo futurystycznej usługi. Funkcja zdalnej aktualizacji oprogramowania zapewnia, że BMW jest zawsze wyposażone w najnowszą technologię cyfrową, i umożliwia późniejszą integrację dodatkowych funkcji w samochodzie.
Dwie dekady temu odważne poszukiwania rewolucyjnej odpowiedzi na wymagania coraz bardziej kompleksowej funkcjonalności pozwoliły firmie BMW zająć pozycję pioniera intuicyjnej obsługi. BMW iDrive utorował również drogę do cyfrowej inteligencji w pojazdach. Umożliwił jeszcze dokładniejsze dostosowanie wrażeń z jazdy do wymagań i życzeń klienta.
Wraz z następną generacją systemu BMW iDrive powiązanie między samochodem BMW a kierowcą zostanie wyniesione na wyższy poziom. Nowy system idealnie wypełnia lukę między technologią analogową a cyfrową. Nieuchronna jest kolejna zmiana paradygmatu, ponieważ liczba funkcji dostępnych w samochodach i ich złożoność stale rosną. Do pojazdów wprowadzono cyfrową inteligencję. Dzięki zoptymalizowanym czujnikom mogą one rozpoznawać i analizować swoje otoczenie. W coraz większym stopniu pozwala to na automatyzację pewnych obszarów jazdy oraz parkowania. Ponadto osadzone w wirtualnej chmurze usługi wykorzystują coraz większe zasoby danych dostępnych w czasie rzeczywistym.
W wielu sytuacjach samochód dysponuje większą dawką informacji niż kierowca. Może na przykład odbierać i wyświetlać ostrzeżenia przed zagrożeniami z floty pojazdów BMW i przewidywać dostępność miejsc parkingowych w miejscu przeznaczenia. Sytuacja nadal będzie się rozwijać w tym kierunku, stawiając system wyświetlania i obsługi przed nowymi wyzwaniami – zarówno dzisiaj, jak i w przyszłości. Nowa generacja BMW iDrive została zaprojektowana tak, aby wykorzystać potencjał inteligentnej komunikacji pojazdu w sposób bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek wcześniej, aby zapewnić jeszcze więcej bezpieczeństwa, komfortu i radości z jazdy.
Nowy BMW iDrive na CES 2021
Jeszcze nie ma tego, co BMW ma pokazać na CES, ale jest za to całkiem przyzwoite video, które pokazuje zachodzące zmiany. Nie tylko w BMW, ale całej motoryzacji. Zresztą kilka dni temu pisałem o nowej desce rozdzielczej w Mercedesie i wyrokowałem, że inni pewnie też pójdą tą drogą. To, co pokazuje BMW jest jakby potwierdzeniem moich przypuszczeń. Zresztą zobaczcie sami ten całkiem przyjemny filmik.
To co się rzuca wręcz w oczy, a bardziej uszy, to hasło, które wypowiada nowe BMW do „nieco starszej siódemki” – your time is over. I wiecie co, mimo sentymentu do starych aut – coś w tym jest. A jakie jest nowe iX? Smarter & better. Serio.
A tu już trochę bardziej na poważnie: