Mercedes VISION EQXX. Podobno ma to być najbardziej efektywny Mercedes w historii. Podobno ma mieć zasięg 1000 kilometrów. Podobno ma być mocno zaawansowany technologicznie. Podobno będzie hitem. Nie podobno. Na pewno.
Motoryzacja już dawno przestała być tylko moto, a stała się nieodzowną częścią technologii. Od lat powtarzam, że dzisiejsze samochody to platformy technologiczne na czterech kołach. I właśnie dlatego Mercedes VISION EQXX zostanie po raz pierwszy zaprezentowany nie podczas któregoś z salonów motoryzacyjnych, lecz w trakcie największych na świecie targów technologicznych, które odbywają się co roku w styczniu w Las Vegas. Mowa o CES 2022.
Co roku obiecuję sobie, że wreszcie się tam wybiorę i co roku się nie udaje. To pandemia, to termin, to jakiś inny powód. Zawsze coś. A w tym roku będzie tam aż 1900 wystawców z różnych działek tech, w tym to, co obecnie jest najbardziej popularne, czyli smart home, vehicle tech, food tech, NFT czy space tech. Nic zatem dziwnego, że to właśnie w Las Vegas Mercedes zaprezentuje VISION EQXX.
Mercedes VISION EQXX już dzisiaj wiemy, że będzie hitem. Oczywiście jak wyjdzie z fazy koncepcyjnej. W momencie kiedy samochody elektryczne wręcz szturmem zdobywają rynek i serca kierowców, Mercedes nie pieprzy się w tańcu. Niemcy idą grubo. Jak bardzo? Bardzo. 1000 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Tak przynajmniej wynika z video, które na swoim profilu na LinkedIn udostępnił Markus Schäfer, CTO w Daimler AG. To wystarczyło, by rozgrzać emocje przed tym, co będzie można zobaczyć 3 stycznia na całym świecie. Tak, na całym świecie, bo premiera będzie transmitowana online za pośrednictwem strony https://media.mercedes-benz.com/vision_eqxx, a później jej zapis będzie dostępny w formie video na żądanie. Jak to się pięknie mówi: save the date.
Mercedes VISION EQXX to kontrolowany za pomocą oprogramowania prototyp badawczy, który jest najbardziej efektywnym pojazdem, jaki kiedykolwiek pojawił się w historii Mercedesa. Jak dla mnie, w zapowiedzi tego wydarzenia kluczowe są dwie rzeczy: Lead in Electric i Lead in Car Software. To mówi samo za siebie. To mówi także o tym, czym dzisiaj jest motoryzacja i dokąd zmierza. Kierunek zatem jest prosty: elektryfikacja i technologie.
O tym cudzie ze Stuttgartu będą opowiadać Ola Källenius i Markus Schäfer, członkowie zarządu, główny projektant Gorden Wagener oraz eksperci z zespołów rozwojowych. Swoją drogą polecam śledzić profil Gordena Wagenera na instagramie, bo naprawdę ciekawe smaczki ten typ tam wrzuca.
Mercedes VISION EQXX stanowi element dalekosiężnego programu technologicznego Mercedes-Benz, którego celem jest przełamywanie barier techniki i wywindowanie efektywności energetycznej na całkiem nowy poziom. Prototyp pokazuje korzyści, które można osiągnąć dzięki analizie zasadniczych kwestii zupełnie od podstaw. Jego koncepcja obejmuje postęp w zakresie wszystkich elementów najnowocześniejszego elektrycznego układu napędowego, a także wykorzystanie lekkiej konstrukcji oraz zrównoważonych materiałów. To wszystko łączy się szeregiem inteligentnych środków ograniczających zużycie energii, w tym zaawansowanego oprogramowania. W rezultacie VISION EQXX pozwala Mercedes-Benz odkryć nieznane dotąd granice efektywności.
Czekam na tę premierę jak ojciec dyrektor na kolejną dotację, bo czuję, że ona może zmienić świat. Świat postrzegania elektromobilności. Świat, o którym dużo rozmawiam w programie Naładowani TV, mającym swoją premierę w każdy piątek na YouTube.