Najnowsze badanie SAS wykazało, że przedsiębiorstwa korzystające z rozwiązań AIoT (sztuczna inteligencja i Internet of Things) mają dwucyfrową przewagę nad konkurencję pracującą wyłącznie na rozwiązaniach Internetu Rzeczy.
W badaniu przeprowadzonym przez IDC pod patronatem SAS, Deloitte i Intel wzięło udział 450 liderów biznesu z całego świata, którzy opowiedzieli o tym, w jaki sposób wykorzystują IoT i AI. Oto główne wnioski płynące z badania:
- 79% liderów rynku podejmuje decyzje związane z projektami IoT, a 92% z nich twierdzi, że dzięki AIoT (sztuczna inteligencja i internet rzeczy) osiągane rezultaty są lepsze niż zakładano;
- 69% firm polega na danych pochodzących z urządzeń IoT, przygotowując zestawienie codziennych działań w arkuszach firmowych lub innych rozwiązaniach niebazujących na AI. Tylko 12% respondentów wykorzystuje IoT w procesie planowania. Jednak, gdy dodatkowo wdrożą AI, liczba podmiotów wykorzystujących dane w procesie planowania wzrasta do 31%.
- 34% uczestników badania stwierdziło, że wzrost przychodu jest ich głównym celem w projektach z zakresu AIoT. Inne cele to: rozwój innowacji (17,5%), możliwość oferowania klientom nowych usług cyfrowych (14,3%) oraz obniżenie kosztów operacyjnych (11,1%).
AIoT – małżeństwo sztucznej inteligencji z internetem rzeczy to związek doskonały
Firmy, które zbudowały kompetencje AIoT odnotowują lepsze wyniki w najważniejszych projektach w porównaniu z działającymi tylko na bazie IoT (bez AI). Proporcje wyglądają następująco: 53% do 32%.
Sztuczna inteligencja stanowi naturalny element środowiska internetu rzeczy, w którym urządzenia gromadzą lub generują dane. AI pomaga amortyzować ważne procesy decyzyjne oraz działania oparte o dane. Dziś większość organizacji wykorzystujących IoT znajduje się w pierwszej fazie rozwoju tych projektów. Mogą one zauważyć pewne prawidłowości dzięki danym pochodzącym z urządzeń Internetu Rzeczy, ale nie są w stanie ich zweryfikować, wykorzystać w fazie produkcyjnej czy przełożyć tego na wzrost produktywności. Te kolejne kroki wymagają wdrożenia AI.
Pamiętajmy o tym, że jednym ze zleceniodawców badania jest firma SAS Institute, czyli dostawca zaawansowanej analityki, której zależy na wdrażaniu projektów z zakresu sztucznej inteligencji. Niemniej jednak, to właśnie zastosowanie AI czyni z projektów IoT pełnowartościowe procesy, produkty i usługi na miarę transformacji cyfrowej obecnych czasów. Bo dzisiaj nową ropą są dane, a te płynące głównie z urządzeń Internet of Things, to creme de la creme. Jednak dopiero odpowiednia ich analiza potrafi tę przysłowiową ropę zmonetyzować. Pamiętajcie o tym przy rozwoju nowych produktów i usług.
Link do pełnej wersji raportu znajduje się tutaj.