Fleet Management Data Pack, czyli telematyka od Mobilisights

Fleet Management Data Pack to usługa, którą Mobilisights wprowadziło pod koniec zeszłego miesiąca. Ma być dostępna we wszystkich lekkich pojazdach użytkowych (LCV) Stellantis Pro One (Citroen, FIAT Professional, Opel, Peugeot i Vauxhall) z roku modelowego 2024. Na czym polega?

Na początku zeszłego roku Stellantis uruchomił nowy podmiot o nazwie Mobilisights, którego zadaniem jest kolekcjonowanie, a następnie monetyzacja danych generowanych przez samochody produkowane w grupie Stellantis. Więcej pisałem o tym tutaj.

Po niespełna roku Mobilisights prezentuje usługę Fleet Management Data Pack, która umożliwia zarządzanie flotą pojazdów, wykorzystując telematykę m.in. firm trzecich.

Przy zakupie lekkich pojazdów użytkowych, począwszy od roku modelowego 2024, Fleet Management Data Pack oferowany będzie przez okres czterech lat. Mobilisights podaje, że oferta kierowana jest do firm zajmujących się wynajmem długo- i krótkoterminowym oraz dużych operatorów posiadających własną flotę. Chodzi o to, by cena usługi była wliczona w miesięczny czynsz najmu auta.

Fleet Management Data Pack co to jest?

Fleet Management Data Pack to narzędzie do zarządzania flotą dzięki unikalnemu dostępowi do danych pojazdów producentów (OEM) marek Stellantis, w czasie zbliżonym od rzeczywistego za pośrednictwem wszechstronnego, wydajnego interfejsu API. Klienci flotowi docenią kompleksowy charakter danych, łatwość integracji z dostawcami oprogramowania do zarządzania flotą, brak ukrytych kosztów za dodatkowe urządzenia innych firm oraz wygodę natychmiastowej, bezproblemowej aktywacji w celu szybkiego wdrożenia w całym systemie floty.

Mobilisights konkurencją dla firm telematycznych?

Czy możemy mówić, że właśnie narodziła się poważna konkurencja dla firm telematycznych? I tak i nie, a z pewnością jeszcze nie teraz. Natomiast ewidentnie widać, że koncerny motoryzacyjne zaczęły myśleć o tym, jak monetyzować dane, generowane przez samochody ich produkcji. Ktoś sobie słusznie wydumał, że telematyka to jeden z największych wertykali Internetu Rzeczy, którego wartość w ujęciu globalnym na koniec 2024 szacuje się w granicach 48 miliardów dolarów. To nie koniec, bo rynek ten ma rosnąć rok do roku, by do 2029 osiągnąć wartość ponad 77 miliardów dolarów.

Oczywiście Mobilisights nie chce zastępować firm telematycznych, stąd moja odpowiedź powyżej brzmiała: i tak i nie. Jeśli usługa się przyjmie i zostanie rozszerzona na pozostałe auta z Grupy Stellantis, to Mobilisights może być konkurencją dla lokalnych firm telematycznych, które nie zintegrowały się z Mobilisights. Tak, jak napisałem, technologiczne ramię Grupy Stellantis korzysta bowiem z rozwiązań firm trzecich, w tym telematycznych, wpuszczając ich po API bezpośrednio do platformy, umożliwiającej odczytywanie danych z poszczególnych aut. Zaleta jest taka, że nie będzie konieczności instalacji żadnych urządzeń, bo będą czytane bezpośrednio z auta.

Z pewnością Mobilisights nie będzie tego robił bezpłatnie, bo zrozumiałe jest, że dane kosztują. Firmy telematyczne będą musiały za to płacić. To pewne. Ale tak będzie wyglądać przyszłość tego rynku. Natomiast zaleta jest taka, że jeśli jakaś firma zakupi do swojej floty nowe auta LCV Stellantis Pro One, to administrator floty będzie mógł dodać je do systemu telematycznego, z którego korzysta, przysłowiowym jednym kliknięciem. O ile dany dostawca telematyczny będzie zintegrowany z Mobilisights. Jeśli chodzi o rynek polski, z tego co wiem, Cartrack jest już zintegrowany. O innych nie słyszałem.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Zerknij też na to