Informacje o ruchu drogowym ważniejsze, niż kiedykolwiek dotąd

W dobie connected cars czy nadchodzącej erze samochodów autonomicznych, to informacje o ruchu drogowym będą stanowić o bezpieczeństwie na drogach. Producenci samochodów – i to nie tylko z segmentu premium – już zaczynają dostrzegać wagę tego typu informacji, chociaż jak uważają ich dostawcy – nie o takiej skali marzyli.

Rodzina wraca z wakacji. Do stolicy popularną A1. Nowy samochód, wymuskane #premiumcar, udany urlop, jeszcze tylko kilka godzin w trasie. Wszystko powinno być sprawnie. Nagle z tych kilku godzin, robi się kilkanaście. Dramat na całej linii. A można by było tego uniknąć.

Powód? Korek, zator, wypadek. Jednym słowem standard w trakcie wakacyjnych podróży. Tylko dlaczego samochód, który został odebrany na początku tego roku, nie zaproponował alternatywnej trasy?

Odpowiedź: No bo jego system nawigacyjny nie miał działającego TMC. Czyli radiowego kanału informacji o zdarzeniach drogowych. To tak samo jak z nawigacjami. Te tańsze zazwyczaj tego nie mają. Droższe tak. Mimo, że nawet kierowcy nie zdają sobie z tego faktu sprawy, to właśnie to jest ta ważna funkcja. Jeszcze raz. TMC.

Dlaczego taka ważna? Bo jeśli nie podróżujemy z nawigacją online, czyli Waze bądź AutoMapa, to o takie zalety jak oszczędność czasu, pieniędzy, nerwów, bezpieczeństwo, komfort psychiczny, unikanie korków czy robót drogowych może właśnie ona zadbać. Ona, czyli funkcja TMC. W trasie ważniejsza niż żona. A z pewnością bardziej pomocna.

BMW i3

Kiedyś było jednak inaczej. Kilkanaście lat temu, gdy powstawały pierwsze nawigacje gps, kierowca cieszył się, że jest prowadzony z punktu A do punktu B. Dzisiaj, to jest już standardem. Wymagania za to wzrosły. Prowadzący auto chce unikać zatorów, optymalizować trasy i czuć się dobrze poinformowany. Nawigacja online, w postaci takiej, jaką oferuje obecnie AutoMapa, Waze czy NaviExpert, to w nowych samochodach sprzedawanych w polskich salonach, wciąż marzenie ściętej głowy. Jak twierdzą przedstawiciele marek motoryzacyjnych – w Polsce mało się sprzedaje, by region był w stanie rozmawiać z lokalnym dostawcą technologicznym o różnego rodzaju aplikacjach. Chociaż….. Waze i AutoMapa w CarPlay robią robotę. Ale ja dzisiaj nie o tym.

Co więc robić? Po pierwsze wybierać samochody, które mają szerokie spektrum usług connected, począwszy od nawigacji, aż na aplikacji mobilnej kończąc. Dzisiaj nie będę nikogo wyróżniać, ani atakować. Przyjdzie na to jeszcze czas. Po drugie czytać, porównywać i szukać testów. Po trzecie – jeśli rynek wtórny, to wybierać takie auta, gdzie można zamontować sprzęt audio działający na przykład na Androidzie. Wtedy można trochę fajnych aplikacji zainstalować. I po czwarte – jako backup zawsze warto mieć ściągniętą na swojego smartfona aplikację, np. Waze. Sprawdzałem, testowałem. Bije na głowę Google. Osobiście wolę ją też od NaviExperta czy AutoMapy, ale to kwestia gustu.

A co powinni robić rodzimi importerzy bądź przedstawiciele producentów samochodów? Walczyć o usługodawców, tzw. third parties. Zmienia się bowiem rola samochodu. To nie jest już tylko środek zapewniający mobilność. Dla osób, które decydują się na zakup, a nie współdzielenie, samochód będzie stawał się kolejnym narzędziem, za pośrednictwem, którego będą chcieli zarządzać różnymi elementami swojego życia. W tym przypadku tymi, związanymi z mobilnością. Dlatego warto budować ekosystem usług, który zapewni jak najwięcej korzyści i będzie rozwiązywał przy tym jak najwięcej problemów. A TMC jest jednym z nich. Daleko nam jeszcze w Polsce do tego, by cała sieć drogowa była w zasięgu 4G. Lepiej więc wykorzystać istniejącą infrastrukturę radiową i jednocześnie budować drugą nogę – online.

To właśnie dlatego tak istotna jest współpraca z dotawcą RDS-TMC. Jednym z najbardziej popularnych na świecie jest francuski Mediamobile z usługą V-Traffic. Dzięki ich rozwiązaniom, kierowcy różnych aut mogą bez przeszkód korzystać z informacji drogowych płynących z samochodowego infotainment. A jest ich całkiem sporo. Bo obecnie dane V-Traffic są wykorzystywane w samochodach następujących marek: Aston Martin, Audi, BMW, Chrysler, Citroen, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Subaru, Suzuki, Toyota czy Volvo. W Polsce jest trochę gorzej, gdyż system ten nie działa we wszystkich wyżej wymienionych markach, no ale może to kwestia czasu. Przynajmniej ja w to gorąco wierzę. Bo w chwili, kiedy stoimy na progu trendu internet of cars i po uruchomieniu e-call, informacje o ruchu drogowym powinny być niemal standardem w każdym aucie.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Paweł Kacperek
Video thumbnail
Większość klientów przychodzi pogadać - Wiktoria Borkowska wywiad
39:22
Video thumbnail
Przejechałem ponad 1300 km elektrycznym Ssangyong Torres EVX / KGM Torres EVX
10:56
Video thumbnail
Technologie w restauracji McDonald`s - Bogusław Maziarz I TechTalks #3
27:37
Video thumbnail
Urządzenia monitorujące nasze zdrowie. Co nas czeka w przyszłości? TechTalks #2
16:22
Video thumbnail
Mentzen i bitcoiny, Shanmu S1 zaanalizuje mocz w domu, pływający samochód BYD #TechFlash 14
19:00
Video thumbnail
Opaska dla seniora: Locon Life Plus - najlepszy prezent dla rodziców #techgadżety
10:50
Video thumbnail
Ania Mucha o Rodzina Apple; Nissan Concept 20-23; Molecule.one; wideorejestratory MIO #TechFlash 13
12:23
Video thumbnail
Nieautoryzowany Starlink na okręcie wojennym USS Manchester - TechTalks #1 I Tech Commentary
08:58
Video thumbnail
AI wykryje uraz ścięgna, autonomiczny sklep Auchan GO, atak hakerski w Olsztynie #TechFlash 12
13:17
Video thumbnail
Opaska medyczna TeltoHeart, smart kosz na śmieci z Polski, AI w Nissan Yokohama Lab #TechFlash 11
12:33
Video thumbnail
Elektryczny traktor ogrodowy, teleopieka dla seniorów, roboty mobilne AMR #TECHflash 10
12:28
Video thumbnail
Technologiczne lotnisko; czajnik Xiaomi wie, kiedy się zepsuć; czujniki IoT w hulajkach #TECHFlash 9
10:31
Video thumbnail
The ICON - łódź BMW, XRAI GLASS - okulary dla niesłyszących, Toyoty w kopalni #TechFlash 8
13:38
Video thumbnail
Mobilny skaner uzębienia; wpływ AI na rynek pracy; Jeep Grand Cherokee V - #TechFlash 6
11:28
Video thumbnail
Co zabrać ze sobą na plażę? 12 technologicznych gadżetów #techgadżety
13:30
Video thumbnail
AI przewidzi raka trzustki; wirtualne laboratoria dla szkół; zegarek Suunto Vertical dla aktywnych
07:21
Video thumbnail
Samochody elektryczne, które lubi Niko 🚘🔋
11:53
Video thumbnail
Roboty: gdzie mają już zastosowanie? Medycyna, straż pożarna, fabryki, a nawet.... życie osobiste
12:22
Video thumbnail
CUPRA Tavascan, wojskowy neutralizator dronów i osiedle zaprojektowane przez AI
16:48
Video thumbnail
Zawody przyszłości; Merkury 2.0 - komunikator dla Wojska Polskiego; elektryczny rower cargo
16:45
Video thumbnail
Latający samochód XPeng; zautomatyzowane parkowanie od Bosch; Dom Zmienny
14:32

Zerknij też na to