Stacje ładowania PowerDot pojawią się w dwunastu hotelach należących do grupy AccorInvest, a w zasadzie Essendi (niedawno zmieniono nazwę). Oczywiście mowa o Polsce. Szybkie stacje ładowania – każda o mocy przekraczającej 100 kW będą dostępne w hotelach Ibis, Novotel, Mercure i Sofitel w takich miastach, jak: Warszawa, Gdańsk, Poznań, Kraków i Katowice.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych przy hotelach to wciąż jeszcze nie jest standard. Owszem, pojawiają się coraz częściej, głównie jednak są to wolne stacje ładowania (AC) przy hotelach niesieciowych. W sieciówkach, szukać ich jak ze świecą. Wiele wskazuje jednak na to, że zaczyna się to zmieniać. Pod koniec zeszłego miesiąca Powerdot podpisał umowę z AccorInvest (Essendi), na mocy której w 12 hotelach w Polsce pojawią się szybkie stacje ładowania.
Mowa o takich hotelach jak:
Sofitel Warsaw Victoria, Ibis budget Warszawa Reduta, Mercure Warszawa Grand, Novotel Warszawa Airport, Novotel Gdańsk Marina, Mercure Gdańsk Stare Miasto, Ibis Gdańsk Stare Miasto, ibis Poznań Centrum, Mercure Poznań Centrum, ibis budget Kraków Stare Miasto, Novotel Kraków Centrum i Novotel Katowice Centrum.
Niestety na uruchomienie pierwszej stacji ładowania z wymienionych 12 będzie trzeba poczekać aż do 2027 roku. To długo, biorąc pod uwagę fakt, iż mamy niespełna połowę 2025. Niemniej, warto zaznaczyć, że uruchamianie szybkich stacji ładowania w Polsce to zazwyczaj projekty zajmujące od kilku do kilkunastu miesięcy. Wynika to z długiego okresu oczekiwania na przyłącze energetyczne, a następnie odbioru technicznego przez UDT. Takie mamy realia.
Z komunikatu prasowego wynika, iż AccorInvest (Essendi) udostępnia swoje parkingi hotelowe, a Powerdot postawi stacje ładowania i będzie ich operatorem. W praktyce oznacza to, że prawdopodobnie nie otrzymacie zbiorczej faktury za pobyt w hotelu i ładowanie samochodu, lecz będą to dwie osobne płatności. Na szczęście dla tych, którzy nie używają aplikacji mobilnych, stacje będą wyposażone w terminale płatnicze.
Kolejną dość istotną informacją jest fakt, iż szybkie stacje ładowania powstaną na parkingach naziemnych należących do hoteli. Głównie po to, by umożliwić ładowanie samochodu nie tylko gościom hotelowym. To będzie skutkowało faktem, że do dość wysokich stawek za kilowatogodzinę, jakie obowiązują na stacjach ładowania PowerDot, doliczyć trzeba będzie opłatę za parking hotelowy, która do najtańszych nie należy.
W mojej opinii – cieszy, że Powerdot dogadał się z grupą AccorInvest (Essendi) i przy hotelach postawi 12 stacji ładowania. Zastanawia mnie jednak fakt czy szybkie stacje ładowania na odpłatnych parkingach hotelowych to business case, który będzie się spinał? Czy klienci, którzy nie są gośćmi hotelowymi rzeczywiście będą chcieli z nich korzystać? Z moich obserwacji wynika, że kierowcy samochodów elektrycznych często dzisiaj narzekają na stawki obowiązujące przy ładowarkach Powerdot i wybierają nieco tańsze u innych operatorów.
To jedna strona medalu. Bo drugą jest chociażby dążenie AccorInvest (Essendi) do redukcji emisji dwutlenku węgla i realizacji strategii ESG. Szybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych, mogą być pomocne w realizacji tych założeń. A to z kolei już niuanse partnerstwa pomiędzy Powerdot i AccorInvest (Essendi). Idę o zakład, że jest ich znacznie więcej.
Nowe ładowarki będą wyposażone w szybkie punkty ładowania CCS (tak, jak ma to miejsce chociażby przy stacjach Powerdot przy Biedronkach) oraz gniazdo AC. Jednak w przypadku AC, kierowcy muszą pamiętać o tym, by posiadać własny kabel do ładowania.