Berg Insight opublikował raport uwzględniający 500 największych wdrożeń IoT przeprowadzonych przy udziale operatorów telekomunikacyjnych w ujęciu globalnym. Te 500 projektów charakteryzuje aż 419 milionów działających urządzeń. Jak wynika z raportu, głównym wertykalem IoT nadal jest transport i logistyka.
Telematyka od zawsze była wiodącym wertykalem w IoT/M2M, który napędzał sprzedaż kart M2M u operatorów telekomunikacyjnych. Przynajmniej tak było w Polsce, jednak jak potwierdza najnowszy raport firmy Berg Insight, podobna sytuacja ma miejsce również na świecie. Transport i logistyka to wiodący wertykal wśród projektów IoT.
Wydany pod koniec zeszłego roku przez Berg Insight raport, to niemal pozycja obowiązkowa dla wszystkich operatorów telekomunikacyjnych i firm działających w obszarze Internet of Things. Zawiera on bowiem omówienie 500 największych projektów IoT, obejmujących szereg różnych branż: moto OEM i aftermarket, transport i logistyka, media, infrastruktura, budownictwo, ochrona, handel detaliczny, przemysł, elektronika użytkowa czy opieka zdrowotna.
Jak z niego wynika, projekty IoT znajdujące się wśród 500 najlepszych, obejmują łącznie około 419 milionów aktywnych subskrypcji komórkowych IoT. Oznacza to, że tyle kart IoT/M2M wrzucili w ten rynek operatorzy telekomunikacyjni. Według Rickarda Anderssona, głównego analityka w Berg Insight, liczba ta odpowiada aż 24,1 procent całkowitej liczby transmisji IoT całym świecie w 2020 roku. Analitycy przewidują, że do 2025 liczba subskrypcji IoT u operatorów telekomunikacyjnych wzrośnie do 842 milionów, czyli podwoi się. Pamiętajmy, że prognozy te dotyczą jedynie 500 największych projektów. Co ciekawe, aż 80 spośród nich przekroczyło 1 milion subskrypcji. O takiej skali mówimy, jeśli ktoś podważa wciąż znaczenie rynku IoT.
Wspomniany powyżej transport i logistyka, to sektor charakteryzujący się największą liczbą prowadzonych obecnie projektów IoT w kontekście listy top 500. Jednak, jeżeli weźmiemy pod uwagę liczbę aktywnych subskrypcji IoT, to zdecydowanie na pierwsze miejsce wysuwa się kategoria OEM automotive, licząc obecnie 126 milionów aktywnych subskrypcji, wyprzedzając transport i logistykę, która ma 89 milionów. Wynika to głównie z tego faktu, iż obecnie z taśm produkcyjnych praktycznie nie wyjeżdżają już samochody, które nie są wyposażone w łączność. Connectivity stanowi podstawę dzisiejszej motoryzacji, gdzie większość systemów bezpieczeństwa, jak i infotainment potrzebuje połączenia z internetem. Pamiętajmy przy tym, że cała idea autonomicznej jazdy opiera się o analizowanie danych otoczenia w czasie rzeczywistym. A do tego connectivity IoT jest niezbędne.
Z kolei jeżeli chodzi o transport i logistykę, to coraz mniej firm na rynku nie korzysta obecnie z telematyki czy innej formy monitoringu i oczujnikowania swoich środków transportu czy kontenerów. Rynek ten będzie z pewnością rozwijał się nadal w bardzo szybkim tempie, gdyż potrzeby się zwiększają, a oferowane rozwiązania po pierwsze są coraz tańsze, a po drugie oferują coraz lepszą analitykę, co pozwala na optymalizację procesów biznesowych.