Jak się przygotować do teleporady?

W dobie pandemii koronawirusa alternatywą dla tradycyjnych wizyt w gabinecie stała się telemedycyna, a ściślej mówiąc – teleporady. Eksperci wskazują, że zwłaszcza choroby serca, płuc, cukrzyca, nowotwory czy choroby neurologiczne wymagają szybkiej diagnozy, leczenia i monitorowania przez lekarza, a teleporada to dobre narzędzie do wstępnej oceny stanu zdrowia pacjenta.

Postawienie służby zdrowia w stan alarmowy i koncentracja na walce z COVID-19 wpłynęły na ograniczenie możliwości opieki nad pacjentami z innymi chorobami. W kryzysowej sytuacji alternatywą dla pacjentów wymagających konsultacji albo kontynuacji leczenia chorób przewlekłych są teleporady. Zresztą co tu dużo mówić. Moja siostra czy znajomi właśnie z tej formy najczęściej ostatnio korzystają. A jeszcze na początku roku dla wielu osób było to nie do pomyślenia.

I o ile w kwietniu czy maju to była zupełna nowość zarówno dla lekarzy, jak i placówek medycznych, tak dzisiaj teleporady stały się wręcz standardem. Nawet od wideowizyt medycy już nie stronią tak bardzo, jak na początku. Wiem, że dla wielu było to nie do przebrnięcia z dwóch powodów – po pierwsze musieli rozmawiać na wideo, a po drugie musieli się nauczyć obsługi kamer. Ale nie taki diabeł straszny jak go malują. Zresztą w sierpniu weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Zawiera ono standardy i wytyczne dla lekarzy POZ dotyczące udzielania teleporad, precyzując m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Zgodnie z rozporządzeniem teleporada udzielana jest m.in. w formie porady telefonicznej, wideorozmowy, a w uzasadnionych przypadkach – także drogą mailową. Udziela jej lekarz, pielęgniarka bądź położna w zakresie swoich kompetencji, a o możliwości i sposobie realizacji takiej zdalnej wizyty powinna poinformować przychodnia.

Teleporada – jak się przygotować?

Skoro do dyspozycji pacjenta jest jedynie rozmowa telefoniczna bądź wideo, warto ten czas jak najlepiej wykorzystać i odpowiednio się do niego przygotować. Jak to zrobić? Otóż o tym m.in. informuje kampania edukacyjna “Badaj Się i Lecz”, zainicjowana przez organizacje pacjentów. We współpracy z krajowym konsultantem w dziedzinie medycyny rodzinnej i prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej przygotowano materiały edukacyjne, które krok po kroku pokazują, jak przygotować się do teleporady i jak przebiega taka zdalna wizyta.

  1. Po pierwsze sprawdź, czy możesz swobodnie rozmawiać i czy nikt nie będzie Ci przeszkadzał, rozpraszał, czy Cię krępował.
  2. Zanotuj sobie odpowiedzi na kilka pytań: jakie niepokojące objawy zaobserwowałeś? Od jak dawna i z jakim nasileniem występują? W jakich okolicznościach pojawiły/pojawiają się te objawy?
  3. Czy i ewentualnie jak leczyłeś się samodzielnie / modyfikowałeś dotychczasowe leczenie?
  4. Jakie leki / inne preparaty stosujesz przewlekle i w jakich dawkach?
  5. Jakie masz inne choroby oprócz tej, której objawy Cię zaniepokoiły?
  6. Czy potrzebna Ci recepta na leki, które przyjmujesz przewlekle?
  7. Przygotuj pytanie, jakie chciałbyś zadać lekarzowi.
  8. Dodatkowo przygotuj: PESEL, wynik pomiaru temperatury ciała, ostatnie wyniki badań
teleporady

dr hab. n. med. Agnieszka Mastalerz-Migas podkreśla, że w czasie pandemii, z całą pewnością teleporada jest bardzo dobrym narzędziem do kontaktu pacjenta chorego przewlekle ze swoim lekarzem. Ma on możliwość skonsultowania wyników badań, omówienia niepokojących objawów i ustalenia wizyty osobistej, jeśli jest taka konieczność.

Przed teleporadą lekarz bądź pielęgniarka POZ musi potwierdzić tożsamość pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, po okazaniu dokumentu tożsamości (w przypadku wideoporady) albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta. Podczas zdalnej wizyty lekarz przeprowadza konsultację i analizuje dokumentację medyczną, może też wypisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne. Jeżeli uzna, że problem zdrowotny pacjenta wymaga jednak wizyty w placówce – wskaże taką konieczność.

– Oprócz teleporad oczywiście nadal świadczenia są też udzielane osobiście. Lekarze pracują w zabezpieczeniu, mają środki ochrony osobistej. Prosimy pacjentów również o to, aby do placówek opieki zdrowotnej przychodzili zabezpieczeni w maseczki, dezynfekowali dłonie. W przypadku wystąpienia dolegliwości, niepokoju, utrzymujących się objawów – opieka zdrowotna działa i pracuje. Musimy robić wszystko, żeby choroby przewlekłe były diagnozowane i leczone, niezależnie od tego, jak długo jeszcze potrwa pandemia – podkreśla krajowy konsultant w dziedzinie medycyny rodzinnej.

Autor

Podoba Ci się? Udostępnij innym

Mam nadzieję, że podobał Ci się mój tekst, pomógł albo zainspirował. Trochę krótsze treści związane z tech będą też pojawiały się na moim instagramie w formie insightów. Zatem będzie mi szalenie miło, jeśli będziesz obserwował mój profil na Insta

227 Obserwujący
Obserwuj

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze na blogu

Chcesz co jakiś czas dostawać najlepsze moje teksty?

Zostaw swój adres, a gwarantuję, że zbytnio spamować Cię nie będę