Prawie 200 tys. bogatych Polaków kocha luksus

Autor

Kategoria

Udostępnij

Rośnie liczba zamożnych Polaków. Tak przynajmniej wynika z raportu KPMG. A to z kolei przekłada się na potencjał zakupowy w obszarze dóbr luksusowych. Jak wypada na tym tle segment Premium Technology?

Wnioski płynące z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” są optymistyczne. Zwłaszcza dla tych, którzy oferują produkty luksusowe. W 2018 roku zwiększyła się liczba osób zamożnych, jest ich w naszym kraju  już ponad 1,3 miliona. Z kolei tych, których roczne dochody brutto przekroczyły 1 mln zł, na koniec 2017 było ponad 23 tysiące. Na co zatem będą w 2019 roku wydawać swoje dochody? O ich portfele bije się tysiące marek. Ja biorę pod lupę te z segmentu premium, mające w swej ofercie produkty dotykające Internet of Things.

Jak prognozuje KPMG, w najbliższych latach najszybciej będą rosnąć segmenty luksusowej biżuterii i zegarków, samochodów luksusowych i premium oraz alkoholi. Poza alkoholami obie pierwsze kategorie coraz śmielej sobie poczynają z wykorzystywaniem Internetu Rzeczy.

Ile wart jest rynek samochodów luksusowych?

Dzisiaj niemal każde nowe auto zjeżdżające z taśm produkcyjnych, to swojego rodzaju platforma technologiczna na czterech kołach. Prym wiodą marki premium. I przewrotnie te luksusowe czasami są mniej zaawansowane technologicznie niż premium. Innymi słowy – ciekawsze rozwiązania będzie miał Mercedes czy BMW niż np. Rolls-Royce. I to właśnie w takiej kolejności w Polsce samochody się sprzedają. Bezsprzecznie króluje Mercedes (z którym już można porozmawiać dzięki funkcji Hey Mercedes), na drugim miejscu jest Audi (debiutująca w końcówce 2017 nowa A8 to szczyt technologii), a na trzecim BMW. W zeszłym roku duży wzrost odnotował Jaguar, którego connectivity też jest na wysokim poziomie, a takie technologiczne gadżety, jak opaska umożliwiająca bezkluczykowy dostęp do samochodu, stawia go na technologicznym podium.

O tym, jak postrzegają potrzeby swoich klientów z segmentu premium ciekawie mówi Baudouin Denis – General Manager BMW Group Polska:

Mamy własne rozumienie, czym jest luksus – a więc czym mają być dla klientów auta z tego segmentu. linia najbardziej luksusowych modeli marki – serii 7, serii 8, x7 czy wizjonerskie i8 – wyróżnia się na rynku nie tradycyjnym „błyszczącym” przepychem, ale swoim progresywnym charakterem. składają się na niego innowacje technologiczne (digitalizacja czy systemy półatonomiczne) oraz wdrażanie rozwiązań zrównoważonych, przede wszystkim elektryfikacja. oczywiście nadal oferujemy najwyższy komfort, ale jednocześnie widzimy, że luksus wymaga znacznie więcej.

Dzięki takiemu nowoczesnemu podejściu zauważyliśmy rosnące zainteresowanie zupełnie nowych grup klientów: przedsiębiorców działających w sektorach nowych technologii czy firmach internetowych; właścicieli startupów, osób coraz młodszych. Dla nich auto nie jest już symbolem statusu, za to oczekują najwyższego zaawansowanie technologicznego – są pionierami, chcą uczestniczyć w globalnych zmianach oraz dokonywać wyborów z myślą o środowisku. Kolejnym trendem jest przewartościowanie priorytetów zamożnych klientów: z dóbr materialnych na docenienie wolnego czasu i możliwości decydowania o sobie. W obecnych czasach są to wyznaczniki luksusu. A dobra materialne, takie jak auto, mają te wartości reprezentować – czyli dawać radość, poczucie wolności. – dodaje.

Wnętrze nowego Audi A8, fot. Audi

Jeżeli chodzi o samochody luksusowe, to liderem w Polsce jest Maserati, a dynamiczny wzrost odnotowuje Bentley czy Ferrari. Dobrze radzi sobie również Aston Martin i Laborghini, jednak ilościowo nie są to duże wartości.
Chociaż jak z kolei twierdzi Michał Maske – Sales & Marketing Manager Aston Martin Warszawa – siła nabywcza konsumentów segmentu super premium stale rośnie. Jest ona zauważalna także przez producentów, gdzie wartość nakładów na design, technologię i rozwój jest nieporównywalna z ubiegłymi latami, a tempo premier nowych modeli nigdy nie było tak wysokie. Aston Martin dla przykładu, zobowiązał się do prezentowania co roku nowego modelu przez siedem kolejnych lat i konsekwentnie realizuje ten plan.

W każdym razie szacowana wartość tego rynku w 2023 roku ma wynieść aż prawie 26 miliardów złotych.

Luksusowa odzież i akcesoria

Na drugim miejscu według analityków KPMG znajduje się rynek luksusowej odzieży i akcesoriów (paski, torebki, obuwie). I o ile produkty te nie mają bezpośredniego powiązania ze światem Internet of Things, to sposób ich promocji i zakupu już zdecydowanie tak. Wirtualny świat to także podróż i swojego rodzaju związek z wybraną marką czy produktem. Dlatego tak ważne są spersonalizowane aplikacje mobilne, umożliwiające szereg interakcji na linii klient – marka. To jednak nie wszystko. Za doskonały przykład wciąż podaje się sklep firmowy Burberry w Londynie, który znaczenie oraz potęgę technologii w procesie zakupowym zrozumiał już w 2012 roku. Dzisiaj IoT pozwala na wiele więcej, a możliwości Digital Signage doskonale oddaje hasło – sky is the limit. To w zasadzie tylko i wyłącznie od pomysłowości marketerów zależy, w jaki sposób zaangażują swoich klientów w interakcję z marką. Zarówno w punkcie sprzedaży, jak i poza nim.

Zegarki luksusowe nie są technologicznie zaawansowane

Podobnie rzecz się ma z luksusowymi zegarkami. Mimo, że szacowane są duże wzrosty w tej kategorii, to tzw. inteligentnych zegarków wśród produktów luksusowych próżno jest szukać. Zdarzają się oczywiście wyjątki i pierwsze próby, jednak ich sprzedaż nie jest na zadowalającym poziomie. Póki co – wygrywa tutaj tradycja. Lepiej jest jednak na półce nieco niższej – wśród zegarków premium. Tutaj Internet of Things jest już spotykany częściej i chętniej te produkty znajdują swoich odbiorców.

Jednak słusznie podkreśla Radosław Jakociuk, Prezes Zarządu W.KRUK, że Klienci poszukują dzisiaj ciekawych wzorniczo, wyróżniających się produktów, które pozwolą im wyrazić siebie. Do jubilerów zaglądają nie tylko osoby szukające tradycyjnych wyrobów, ale też pokolenie wychowane w mediach społecznościowych, które pragnie się pokazać i odróżnić od grupy rówieśniczej. Oznacza to, że technologie wcześniej czy później z pewnością zagoszczą nawet w tak konserwatywnej branży, jaką są luksusowe zegarki.

Według KPMG rosnący trend na rynku dóbr luksusowych zostanie utrzymany. Głównym powodem tego wzrostu będzie rosnąca zamożność społeczeństwa, zwiększająca się liczba osób zamożnych oaz zmiany w stylu życia, skutkujące większą popularnością produktów premium i luksusowych. My do tego dodamy jeszcze fakt, coraz młodszego społeczeństwa, które już wychowało się na technologiach i zaczyna poszukiwać w tym segmencie produktów premium.

Autor

Podoba Ci się? Udostępnij innym

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj