W nowym Audi A3 Sportback 40 TFSI e ta rzecz jest lepsza niż 78 km zasięgu jazdy na prąd

Jeszcze w tym roku dostępna będzie hybryda Audi A3 Sportback 40 TFSI e, które będzie miało zasięg nawet 78 kilometrów w trybie jazdy elektrycznej. Ale to, co mnie jeszcze bardziej interesuje, to zupełnie nowa platforma infotainment.

Zacznijmy od tego, co firmy motoryzacyjne podają jeszcze na samym końcu swoich komunikatów prasowych. A swoją drogą to dziwne, że w 2020 w dalszym ciągu connectivity jest stawiane gdzieś daleko, za innymi informacjami, ale zobaczycie, że to się wkrótce zmieni. I z pewnością pomoże w tym wdrożenie 5G na szeroką skalę, bo w momencie, jak na ekranach dostępnych w aucie będziecie mogli mieć obraz z kamer w domu, biurze i prowadzić wideo-rozmowy (pewnie w czasie postoju, chyba, że w trybie jazdy autonomicznej będzie inaczej), to tego typu informacje będą priorytetem. Póki co jaram się tym ja, pewnie jeszcze kilku innych dziennikarzy i trochę innych geeków, co mają pierdolca na punkcie connected cars.

W każdym razie hybryda A3, podobnie jak wszystkie inne modele tej linii, została wyposażona w modułową platformę infotainment trzeciej generacji MIB 3. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy wyższa niż platformy montowanej w poprzednim modelu. Co to oznacza? Otóż mniej więcej tyle, że przetwarza ona wszystkie zadania systemów connectivity z szybkością przesyłu danych LTE Advanced i ma zintegrowany punkt dostępu do internetu – Wi-Fi hotspot. System MMI navigation plus oferuje elastyczne i inteligentne prowadzenie przez nawigację, wykorzystując przy tym zdjęcia satelitarne pozyskiwane z Google Earth, przewidywania rozwoju sytuacji na drogach oraz trójwymiarowe modele większości europejskich miast. Co prawda budynkami 3D w nawigacji podniecałem się ponad 10 lat temu, jak je AutoMapa wprowadzała do swojej nawigacji chyba w 2007, o ile dobrze pamiętam, ale heloł, nie oszukujmy się – modele miast w 3D na ekranie samochodu, to nie to samo, co kilka budynków na przenośnej PND. Zresztą i tak jestem przekonany, że większość z Was jeździ na Mapach od Google w smartfonach czy ewentualnie Waze podpiętym pod Apple Car Play czy Android Auto – to w przypadku tych trochę bardziej zaawansowanych technologicznie kierowców. Bo znam ludzi, którzy mega rzeczy robią w IoT, ale jeśli chodzi o to, z czego korzystają w swoich nowych autach, to wolę nawet głośno nie mówić…

Audi A3 Sportback 40 TFSI e
fot. Audi

Wracając jednak do Audi A3 Sportback 40 TFSI e, to w gamie usług online Audi connect można również znaleźć usługę Car-to-X korzystającą z zalet inteligencji rozproszonej floty Audi. W gamie znajdują się ostrzeżenia przed aktualnymi zagrożeniami na drodze oraz wyszukiwanie wolnych miejsc parkingowych przy ulicy w wybranych miastach. O Android Auto i CarPlay było już powyżej. Warto dodać, że iPhone da się ładować indukcyjnie. No nie każdy oczywiście. I to co osobiście cenię sobie najbardziej, a z czym carsharing poradził sobie doskonale i mocno spopularyzował, to otwieranie auta za pomocą smartfona. To samo można zrobić z użyciem wirtualnego kluczyka Audi. Niestety usługa dostępna tylko dla użytkowników smartfonów działających na Androidzie. A co z iOS?

W standardzie znalazły się także systemy wsparcia kierowcy Audi pre sense front, ostrzeżenie o zjeżdżaniu z pasa ruchu czy asystent skrętu. Jako opcja dostępny jest adaptacyjny asystent jazdy wspomagający kierowcę z wielu sytuacjach, np. podczas prowadzenia, przyspieszania czy hamowania.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e
fot. Audi

Naładujesz go w cztery godziny

Co prawda hybryda Audi A3 Sportback 40 TFSI e to nie jest 100 procentowe auto elektryczne, ale zasięg do 78 kilometrów w trybie jazdy elektrycznej, w wielu przypadkach w zupełności wystarczy na codzienne poruszanie się po mieście.

Standardowo nowe A3 Sportback 40 TFSI e wyposażone jest w kabel do ładowania z gniazdka 230 V. Auto ładuje się z maksymalną mocą 2,9 kW. Pełne naładowanie całkowicie pustego akumulatora trwa nieco ponad cztery godziny. Dzięki aplikacji myAudi, kierowcy mogą zdalnie kontrolować czas ładowania oraz wstępną klimatyzację pojazdu. Gdy temperatura zewnętrzna jest niska, elektryczne elementy grzewcze ogrzewają wnętrze. Natomiast zasilana elektrycznie klimatyzacja je wychładza wtedy, gdy temperatura na zewnątrz jest wysoka. W ogólnodostępnych stacjach ładowania samochód ładuje się za pomocą tzw. kabla mode 3. Usługa e-tron Charging Service sprawia, że ładowanie samochodu w trasie nie wymaga wiele wysiłku. Obejmuje ona większość krajów europejskich, a jedna karta oferuje dostęp do około 171 000 punktów ładowania, w tym do 550 w Polsce.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e
fot. Audi

Audi A3 Sportback 40 TFSI e na polskim rynku pojawi się pod koniec roku 2020.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Zerknij też na to