4 koncepty marki Jeep na Easter Jeep Safari

Easter Jeep Safari to coroczna impreza odbywająca się w Moab w stanie Utah, gdzie Jeep prezentuje swoje modele koncepcyjne. W tym roku pojawiły się aż cztery. Celowo piszę pojawiły, bo impreza miała miejsce w dniach 23-31 marca 2024.

Easter Jeep Safari to wydarzenie, gdzie co roku ponad 20 000 entuzjastów marki Jeep gromadzi się, by czcić swoją ulubioną markę 4×4. Tak w skrócie można określić ten event. Dla samych widoków bym pojechał, a co dopiero, żeby zobaczyć cztery nowe koncepty ikony offroadu. W tym roku pokazane zostały: Jeep Wrangler Low Down, będący ukłonem w stronę samochodu koncepcyjnego Lower 40 z 2009 roku. Wyposażony jest w silnik 392 V-8. Kolejny model do koncept Jeep Wrangler 4xe Willys Dispatcher łączący zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in 4xe ze stylistyką nawiązującą do wczesnych powojennych cywilnych SUV-ów Jeepa. Z kolei dwa modele przygotowane przez Jeep Performance Parts (JPP) to oparty na Jeepie Gladiatorze model High Top i bazujący na Jeepie Grand Wagoneerze model koncepcyjny Vacationeer. Oferują one moc sześciu cylindrów, będąc wyposażone odpowiednio w silniki 3,6 litrowy Pentastar V-6 i Hurricane Twin Turbo 510.

To tak w skrócie. A teraz nieco szerzej o poszczególnych modelach koncepcyjnych, które można było zobaczyć na Easter Jeep Safari 2024:

Samochód koncepcyjny Jeep Low Down Concept

Piętnaście lat temu zespół projektantów marki Jeep zachwycił uczestników 43. dorocznego Easter Jeep Safari, przedstawiając radykalnie zmodyfikowanego Jeepa Wranglera Lower 40. Poruszającego się na standardowej wysokości dwudrzwiowego Jeepa Wranglera Lower 40, dla utrzymania środka ciężkości wyposażono w ogromne 40-calowe opony terenowe, a pod jego maską pulsował 5,7-litrowy silnik V-8, zapewniający niesamowitą moc. Lower 40 został okrzyknięty natychmiastowym klasykiem i nadal przyciąga tłumy półtorej dekady później, pozostając jednym z ulubionych przez danów marki modelem koncepcyjnym Easter Jeep Safari.

Easter Jeep Safari
2024 Jeep® Low Down Concept, fot. Jeep

Nowy samochód koncepcyjny Low Down to hołd dla Jeepa Lower 40. Dzięki kreatywnej pracy nad prześwitem, nowy model koncepcyjny Jeepa Wranglera pomieścił masywne 42-calowe opony terenowe BFGoodrich Krawler 42×14.5R20 zamontowane na 20-calowych kołach beadlock pod customowymi poszerzeniami błotników z włókna węglowego z wysokim prześwitem. Standardowe zawieszenie Wranglera Rubicon 392 pozostało nienaruszone, ale osie Dana 50 przełożeniem 5m38 zastąpiły standardowe osie Dana 44 z przełożeniem 4:10. Pomiędzy średnicą opon a skróceniem przedniego i tylnego zderzaka, środek ciężkości Low Down jest nisko umieszczony, natomiast prześwit, kąt rampowy oraz kąty natarcia i zejścia są znacznie większe.

Nadwozie, wyróżniające się lakierem w kolorze głębokiej czerwieni Poison Apple Red, zostało odświeżone poprzez usunięcie klamek tylnych drzwi i zastosowanie niestandardowej pokrywy silnika z włóka węglowego z wlotami powietrza Power Dome i specjalnej klapki wlewu paliwa, umieszczonej w tylnej części nadwozia po stronie kierowcy. Wnętrze oferuje customowe fotele obszyte czarną skórą z materiałowymi wstawkami, podłogę wyłożoną materiałem Rhino i customowy zestaw wskaźników z miejscem na radio. Specjalnie zaprojektowana plandeka przeciwsłoneczna „bikini top” w czerwonym kolorze rzuca ciepły, czerwony blask na kabinę.

Podobnie, jak jego poprzednik, Lower 40, Jeep Low Down jest wyposażony w silnik V-8, choć w nowoczesnej interpretacji jest to potężny silnik 392 V-8 o pojemności 6,4 litra i mocy 475 KM, zestawiony z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Easter Jeep Safari
2024 Jeep® Low Down Concept, fot. Jeep

Samochód koncepcyjny Jeep Willys Dispatcher

Połączenie przeszłości z przyszłością, czyli Jeep Willys Dispatcher. Jest to samochód koncepcyjny, bazujący na Wranglerze 4xe, który budzi nostalgię, nawiązując do jednego z pierwszych powojennych, cywilnych modeli Jeepa, z jego surowym, utylitarnym wyglądem, zestawionym ze zelektryfikowanymi możliwościami terenowymi nowoczesnego, zaawansowanego technologicznie układu napędowego 4xe.

Nadwozie modelu koncepcyjnego Willys Dispatcher przeszło gruntowną metamorfozę w stylu retro. 36-calowe opony Super Traxion doskonale prezentują się na kołach ze stopów lekkich w stylu vintage o stalowym wyglądzie i wymiarach 16 na 7 cali. W customowym, oldschoolowym przednim zderzaku umieszczono nową wyciągarkę Warn 8274 o klasycznym wyglądzie, wyposażoną w hak do liny z serii Warn Epic Series i pierścienie D. Podobnie jak w uwielbianych modelach Jeepa z dawnych lat z płaskimi poszerzeniami błotników, napis „WILLYS” jest wytłoczony po bokach maski. Wsporniki szyby przedniej pokryto błyszczącą czernią, natomiast nadwozie polakierowano w spersonalizowanym odcieniu zieleni Element 115 Green, pięknie podkreślonym kremowymi stalowymi kołami.

Wnętrze Dispatchera przyciąga wzrok customowym wykończeniem ze skóry postarzanej, połączonej ze wstawkami z tkaniny w pepitkę. Usunięto przednie i tylne zagłówki, aby podkreślić styl vintage foteli z niskim oparciem, który królował niegdyś na drogach. Plandeka przeciwsłoneczna „bikini top” z gamy JPP chroni pasażerów przed uciążliwą pogodą, niezależnie czy to deszcz, czy oślepiające słońce. Aby chronić przed wodą, błotem i innym brudem, Dispatcher posiada wytrzymałą winylową wykładzinę podłogową Jeep Performance Parts (JPP), a samochodowy kompresor JPP przydaje się do uzupełniania ciśnienia w oponach podczas jazdy na szlaku.

Willys Dispatcher został wyposażony w układ hybrydowy typu plug-in 4xe z 2,0-litrowym silnikiem, generującym 375 KM oraz ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów.

Easter Jeep Safari
2024 Jeep® Willys Dispatcher Concept, fot. Jeep

Samochód koncepcyjny Jeep Gladiator Rubicon High Top

Samochód koncepcyjny Jeep Gladiator Rubicon High Top odzwierciedla dążenie zespołów projektowych i inżynieryjnych Jeep Performance Parts (PPP) by Mopar, aby przy okazji corocznej wyprawy do Moab, jeszcze dalej przesunąć granice osiągów tego najbardziej terenowego pickupa średniej wielkości.

Uwagę przyciąga jego odważne metaliczne nadwozie Ginger Snap z dwukolorową grafiką inspirowaną stylem retro. Koncepcyjny Gladiator Rubicon Hight Top wyposażony jest w nowe, masywne opony 40×13,5 R18 BFGoodrich All-Terrain T/A KO3 zamontowane na satynowanych, czarnych felgach wyczynowych typu beadlock KMC Grenade Crawl o wymiarach 18 na 9,0 cali.

Zamontowane na wszystkich czterech kołach koncepcyjne płaskie poszerzenia błotników JPP zapewniają duży prześwit podczas jazdy w terenie. Niezrównane przednie i tylne osie Dana 60 z odpowiednim przełożeniem 5,38:1 oraz regulowane zawieszenie pneumatyczne AccuAir ułatwiają każdą trudną wyprawę w teren. Solidny silnik Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra, zestawiony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite, zapewnia szeroki zakres momentu obrotowego z naciskiem na niski moment obrotowy, niezbędny do offroadowej jazdy.

Zmodyfikowany przedni zderzak American Expedition Vehicles posiada spersonalizowany pałąk ochronny umieszczony tuż nad wyciągarką Warn. Osłony progów Rock Slide Engineering chronią podwozie i ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z kabiny.

Samochodowy system przechowywania w skrzyni ładunkowej oferuje dodatkową zamykaną przestrzeń ładunkową, składającą się z dwóch wysuwanych szuflad, jednocześnie umożliwiając przechowywanie materiałów na górze skrzyni ładunkowej.

Fotele we wnętrzu zostały pokryte pikowaną i perforowaną skórą Alea w brązowo-czarnym kolorze, a na zagłówkach umieszczono wytłoczone logo JPP. Nad głową znajduje się chroniąca przed słońcem osłona przeciwsłoneczna JPP, a dopełnienie wnętrza stanowi zestaw pedałów JPP, całoroczne dywaniki podłogowe oraz osłony progów.

Easter Jeep Safari
2024 Jeep® Gladiator Rubicon High Top Concept, fot. Jeep

Samochód koncepcyjny Jeep Vacationeer

Koncept Jeep Vacationner to ewidentnie mój faworyt w tym zestawieniu. W pewnym sensie wynika to pewnie z mojego wieku, bo jeszcze kilka lat temu zdecydowanie wybrałbym któregoś z powyższych. W każdym razie koncepcyjny Jeep Vacationeer to SUV klasy premium, łączący komfort i przygodę z nowoczesnymi możliwościami, przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu dla legendarnego dziedzictwa marki Jeep. Robiąc ukłon w stronę przeszłości, zespół projektantów JPP zaspokaja pragnienia wielu miłośników klasycznych Jeepów, pieczołowicie pokrywając nadwozie konceptu Vacationeer unikalną drewnopodobną grafiką nawiązującą do modeli Jeep Wagoneer i Grand Wagoneer, które poruszały się zarówno po miastach, jak i po terenach wiejskich od późnych lat 60. po wczesne lata 90.

Przygotowane na każdą wymagającą wyprawę, jaką do zaoferowania ma Moab, 35-calowe opony BFGoodrich typu Mud Terrain osadzone na wyścigowych kołach 701 Method o wymiarach 18 na 9 cali, zapewniają naturalne podniesienie o 1,5 cala, co przekłada się na doskonałe osiągi w terenie. Większe otwory na koła i customowe boczne poszerzenia błotników dodają samochodowi agresywnego wyglądu.

Na dachu konceptu Vacationeer znajduje się niestandardowy, wykonany z włókna węglowego RedTail Overland Skyloft – klimatyzowana oaza z miejscem do spania dla dwóch osób i wystarczającą liczbą okien, aby podziwiać panoramiczne widoki.

Jeep Vacationeer Concept
2024 Jeep® Vacationeer Concept, fot. Jeep

Aby umożliwić zabudowę Skyloft, usunięto siedzenia w drugim i trzecim rzędzie. Niestandardowe, odporne na czynniki atmosferyczne przelotowe wejście zapewnia łatwy dostęp do Skyloft przez wewnętrzną podłogę. Prosty dostęp możliwy jest dzięki przesuwanym drzwiom i niewielkiemu stopniowi, który służy również jako stolik.

Tylna przestrzeń z kolei oferuje wyłożoną wykładziną podłogę bagażnika, która z łatwością poradzi sobie ze wszystkim, niezależnie od tego, czy chcemy uciec przed ulewą, czy też zdjąć z siebie zabłocony sprzęt turystyczny.

Za ciekawostkę może posłużyć fakt, że marka Jeep zwróciła się do znanego projektanta mody, miłośnika i jednocześnie właściciela Wagoneera, Kiela Jamesa Patricka, z prośbą o wykonanie przednich skórzanych foteli Tupelo. Kiel James Patrick, rodowity mieszkaniec Nowej Anglii, udowadnia swoje głębokie uznanie dla autentycznej „Americany” poprzez oryginalne wstawki z tkaniny przedstawiające klasyczne modele Jeepa w charakterystycznym i urzekającym wzorze, inspirowanym Nową Anglią. Zobaczcie zresztą sami. Jak Wam się podoba?

Jeep Vacationeer Concept
2024 Jeep® Vacationeer Concept, fot. Jeep

Koncepcyjny Jeep Vacationeer napędzany jest 3,0 litrowym silnikiem Hurricane Twin Turbo o mocy 510 KM. Zapewnia on przyzwoite osiągi, a jednocześnie jest ma mniejszą konsumpcję paliwa w porównaniu z wolnossącymi silnikami V-8.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Zerknij też na to