BMW pokazuje nowe M8: BMW M8 Gran Coupe i BMW M8 Competition Gran Coupe. Tym samym rozpoczyna kolejną fazę ofensywy modelowej w segmencie sportowych aut luksusowych.
BMW od zawsze konkurowało z Mercedesem. Nawet reklamy porównawcze naprzemiennie wbijały sobie szpilę raz koncernowi z Bawarii, a raz ze Stuttgartu. Porsche to była inna półka. Podobnie jak Audi. Audi to chyba tylko Polacy stawiają na równi z Mercedesem czy BMW. Dla Niemców jest zdecydowanie niżej, tak jak w ich świadomości Porsche jest ponad tą motoryzacyjną dwójką.
No, ale w dzisiejszych czasach, kiedy w ostatnich 5 latach motoryzacja poczyniła większy postęp niż przez zeszłe 50, wszystko zdaje się zmieniać. Granice też się zacierają. Dlatego BMW wypuszczając nowe M8 Gran Coupe staje w szranki z Porsche Panamerą. I stety lub niestety ma naprawdę dobre karty. Zresztą zobaczcie sami:
Niezła moc: 441 kW, czyli 600 KM, maksymalny moment obrotowy 750 Nm w M8 Gran Copupe, a w M8 Competition Gran Coupe jest jeszcze lepiej: 460 kW (625 KM), maks. moment obrotowy: 750 Nm, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,5-10,7 l na 100 km.
Do tego wysokoobrotowy silnik V8 M TwinPower Turbo o pojemności 4,4 l i maksymalnej mocy 460 kW (625 KM). Układ chłodzenia i smarowania przystosowany do jazdy na torach wyścigowych. Sportowy układ wydechowy z elektronicznie sterowanymi przepustnicami zapewnia fenomenalne brzmienie silnika.
Przeniesienie mocy dzięki 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z układem Drivelogic i napędowi na wszystkie koła M xDrive z aktywnym mechanizmem różnicowym M. Wybór trzech trybów: 4WD, 4WD Sport i 2WD z pełnym napędem na tylne koła i wyłączoną kontrolą stabilności jazdy.
Doskonałe osiągi: 0 do 100 km/h w 3,3 s (BMW M8 Gran Coupé) / 3,2 s (BMW M8 Competition Gran Coupé).
Autentyczny charakter sportowego samochodu jest wynikiem rozwoju modeli równolegle z dwudrzwiowymi wariantami BMW M8 i BMW M8 GTE do wyścigów długodystansowych. Intensywne prace konfiguracyjne w ośrodkach testowych Miramas i Arjeplog z precyzyjnym dostrajaniem na Pętli Północnej toru Nürburgring i innych torach wyścigowych zapewniły znane od dawna połączenie drapieżnej dynamiki, zwinności i precyzji.
Charakterystyczny, ekstrawagancki, luksusowy samochód sportowy o wybitnych osiągach. Intensywne wrażenia z jazdy wyczynowym samochodem na wszystkich czterech pełnowymiarowych fotelach. Imponująco komfortowe wsiadanie i wysiadanie, duża przestrzeń na nogi i trzecie tylne miejsce do użytku na krótkich dystansach.
Oryginalna stylistyka karoserii o cechach charakterystycznych dla M: rozstaw osi o 200 mm dłuższy niż w dwudrzwiowych modelach BMW M8, dynamiczna linia dachu, duże wloty powietrza, grill atrapy chłodnicy BMW z podwójnymi listwami, skrzela M na błotnikach, tylny spojler i tylny zderzak z elementami dyfuzora i podwójne końcówki rur wydechowych.
Zminimalizowana masa karoserii i układu jezdnego, zoptymalizowana sztywność; karbonowy dach, niski środek ciężkości, szeroki rozstaw kół, precyzyjnie dostrojona aerodynamika.
Układ jezdny M z elektrycznie sterowanymi amortyzatorami, układ kierowniczy M Servotronic. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z trybem M Dynamic.
Zintegrowany układ hamulcowy o zoptymalizowanej dynamice i specjalnej konfiguracji M. Dwa ustawienia czułości pedału: komfortowe i bardziej bezpośrednie.
Nowy przycisk konfiguracji z bezpośrednim dostępem do ustawień silnika, amortyzatorów, układu kierowniczego, M xDrive i układu hamulcowego. Dwie ogólne opcje konfiguracji ustawień kierowcy aktywowane przyciskami M na kierownicy.
Nowy tryb M do indywidualnej konfiguracji działania systemów wspomagających kierowcę oraz ekranu zestawu wskaźników i wyświetlacza Head-Up. Kierowca BMW M8 Competition Gran Coupé ma do dyspozycji tryb ROAD, SPORT i TRACK.
Ekskluzywne wyposażenie standardowe obejmuje światła laserowe BMW, fotele sportowe M, wyświetlacz Head-Up BMW M, BMW Live Cockpit Professional z systemem nawigacyjnym oraz inteligentnym asystentem osobistym BMW, system asystujący kierowcy i asystenta parkowania.
No i co? Nieźle jest. Skubaniec przy tym wygląda. Coraz ciekawiej się robi na rynku luksusowych aut sportowych. To cacko na rynku będzie dostępne od kwietnia 2020, a BMW M8 Gran Coupé First Edition oferowane jako ekskluzywny model, co oznacza, że wyprodukowana zostanie limitowana liczba egzemplarzy. No bo przecież nie sztuką jest kupić seryjne M8 Gran Coupe, prawda?
I wracając do porównań z Panamerą, które już się pojawiają, to ja wolę Panamerę. Chociaż M8 Gran Coupe bym nie pogardził, ale mówimy o tym, co bym wolał. Ale BMW ma fajniejszą apkę mobilną… A to dla mnie istotne.
A czy M8 Gran Coupe będzie tym tytułowym Panamera Killerem? Nie sądzę. Chociaż z pewnością część klientów wybierze BMW zamiast Porsche. Coraz ciaśniej robi się także w tym segmencie, ale dzięki temu, jest czym wybierać.