Klasa E to najlepiej sprzedająca się seria modelowa w historii Mercedesa. Od 1946 dobiła do ponad 14 milionów egzemplarzy. Zresztą nawet sam nią przez dłuższy czas jeździłem, więc wiem, co piszę. W każdym razie w lecie tego roku nowa Klasa E w wersji sedan i kombi pojawią się w europejskich salonach. Nieco później karbio i coupe. To, że będzie ładna, to niemal pewne, ale ja Wam przybliżę, co czyni ją królową w segmencie connected cars.
Jakie technologie w nowej klasie E?
Pokaż kotku, co masz w środku. To zdanie idealnie odzwierciedla mój stosunek do dzisiejszej motoryzacji. I mimo, że od Klasy E znalazłbym kilka aut z segmentu premium, które bardziej mi się podobają, to technologicznie Mercedes bije je na głowę. Ale żeby nie było, że Kacperek truje głupoty, bo jest lekko upośledzony na punkcie gwiazdy, bez której nie ma jazdy, oto fakty odnośnie technologii w nowej Klasie E:
Nowa generacja kierownicy z dotykowymi elementami obsługi (sterowanie poprzez przesuwanie opuszkami palców po powierzchni panelu dotykowego)
Duże ekrany w standardzie (2 x 10,25″)
MBUX, w tym obsługa głosowa aktywowana hasłem “Hej Mercedes” i rozszerzona rzeczywistość (dodatkowe informacje, takie jak numery domów są nakładane na obraz wideo otoczenia na ekranie mediów, dotyczy to także wskazań sygnalizacji świetlnej)
Asystent wnętrza (umożliwia intuicyjną obsługę różnych funkcji z zakresu komfortu oraz MBUX za pomocą gestów)
Kontrola komfortu ENERGIZING z trenerem ENERGIZING COACH (indywidualne zalecenia służące dobremu samopoczuciu oparte na inteligentnym algorytmie, korzystanie ze wskazań urządzeń ubieralnych – więcej o tym pisałem tutaj)
Nowa funkcja wskaźnika jakości powietrza (dla megamiast)
Mało? To teraz trochę faktów o tym, co daje apka Mercedes me w przypadku zaparkowanego pojazdu (a to jedynie wycinek jej funkcjonalności):
- Ostrzeżenie o uszkodzeniu w wyniku kolizji/szkody parkingowej
- Ostrzeżenie o odholowaniu
- Ostrzeżenie o próbie kradzieży
- Funkcja śledzenia pojazdu w przypadku kradzieży
- Jako środek zapobiegawczy w przypadku zgubienia lub kradzieży kluczyka do samochodu właściciel może dezaktywować go za pomocą smartfona
A na koniec dorzućmy do tego garść systemów wspomagających bezpieczeństwo i komfort jazdy:
Aktywny asystent odległości (Active Distance Assist) DISTRONIC z funkcją regulacji prędkości na podstawie trasy: dzięki informacjom o ruchu drogowym z LiveTraffic Klasa E może rozpoznawać i reagować na wypadki oraz zatory drogowe, jeszcze zanim zauważy je kierowca. Po wykryciu korka (i jeśli kierowca nie zdecyduje się na inną reakcję) DISTRONIC w ramach działań zapobiegawczych zmniejsza prędkość do około 100 km/h.
Aktywny asystent jazdy w korku (Active Tailback Assist): w przypadku zatoru drogowego na autostradzie – tam, gdzie występują oznaczenia poziome, rozdzielające pasy ruchu – system ten może znacznie wspomóc kierowcę w utrzymaniu pasa i zachowaniu bezpiecznej odległości od innych uczestników ruchu podczas jazdy z prędkościami do około 60 km/h – i to przy wysokim stopniu przydatności.
Aktywny asystent hamowania (Active Brake Assist) z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego: jeżeli podczas skrętu w drogę poprzeczną wystąpi niebezpieczeństwo kolizji z nadjeżdżającym pojazdem, Klasa E może samoczynnie zahamować (przy prędkościach typowych dla takich manewrów).
Aktywny asystent martwego pola (Active Blind Spot Assist) z funkcją ostrzegania przy wysiadaniu: funkcja ta może zmniejszyć ryzyko kolizji z innymi użytkownikami drogi, np. z przejeżdżającymi rowerzystami. System monitoruje martwe pole również podczas postoju, dzięki czemu może ostrzegać kierowcę o zbliżających się pojazdach, motocyklach lub rowerach podczas otwierania drzwi.
Pakiet parkingowy z kamerą 360° – widok z boku umożliwił wprowadzenie nowej funkcji, która pozwala kontrolować cały bok pojazdu. Rozszerzony widok z boku ułatwia manewrowanie wzdłuż pobliskich równoległych przeszkód, takich jak krawężniki i ściany garażu.
No i jak sekcja connected cars boys? Kot czy szrot? Jak dla mnie, to technologiczna kocica. Szarpałbym.