Organizacje w Polsce mają problem z pozyskiwaniem pracowników rozumiejących sztuczną inteligencję oraz Internet of Things. To wnioski płynące z badania zrealizowanego przez IDC na zlecenie Microsoft.
Z raportu wynika, że największe braki umiejętności cyfrowych występują w obszarze zastosowania chmury obliczeniowej, cyberbezpieczeństwa, dostosowania wymagań biznesowych IT oraz przetwarzania dużych zbiorów danych (Big Data). Brak pracowników o wysokich umiejętnościach cyfrowych w szczególności dotyka obszarów działań operacyjnych, finansów oraz sprzedaży.
Jak twierdzi Cecylia Szymańska-Ban, Dyrektor ds. sektora edukacji w polskim oddziale Microsoft, „Wyścig po cyfrowe talenty już się rozpoczął. Potrzeby w tym obszarze są wywoływane zjawiskiem cyfrowej transformacji, które opanowało niemal każdą organizację. Rodzime firmy są generalnie świadome potrzeby transformacji, jednak niewiele w nich osiągnęło zaawansowane stadium cyfrowych zmian. Właśnie dlatego potrzebują one zarówno liderów transformacji, jak i osób, które będą w stanie ją zrealizować”.
Ponad 90 proc. polskich menedżerów biorących udział w badaniu zgodziło się ze stwierdzeniem, że cyfryzacja ma znaczenie dla ich organizacji. Jednocześnie tylko 11 procent przyznało, że ma gotową strategię cyfrowej transformacji i może pochwalić się zaawansowanym poziomem jej realizacji. Wysoka świadomość potrzeb w zakresie cyfrowej transformacji, przy stosunkowo niskiej skali jej wdrożenia, rodzi duży popyt na pracowników posiadających nie tylko zaawansowane, ale również podstawowe umiejętności cyfrowe. 60% uczestników badania spodziewa się wzrostu zatrudnienia właśnie na takich stanowiskach.
Wraz z podniesieniem umiejętności cyfrowych pracowników, menedżerowie oczekują konkretnych korzyści dla rozwoju swojego biznesu. Niemal 40% respondentów spodziewa się zwiększenia efektywności procesów operacyjnych i biznesowych, a 36% wskazuje wprost na wzrost przychodów z tego tytułu. Podobny odsetek ankietowanych zwrócił uwagę na podniesienie konkurencyjności firmy, a niemal 1/3 upatruje nowych okazji biznesowych wraz z podniesieniem kompetencji cyfrowych swojego zespołu.
Im więcej AI, tym większy popyt na specjalistów
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe mają istotny wpływ na cyfrową transformację biznesu. Udział firm posiadających plan zmiany i adopcji nowoczesnych technologii jest niemal dwukrotnie większy w przypadku firm stosujących AI. Podobnie jak udział firm, które już poczyniły duże postępy we wdrażaniu takiej strategii.
Analitycy IDC wskazują, że prawdopodobne upowszechnienie AI ma znaczący wpływ na ogólny popyt na pracowników posiadających umiejętności cyfrowe, nie tylko te związane ze sztuczną inteligencją. Prawdopodobne jest, że dalsze stosowanie AI pogłębi niedopasowanie popytu i podaży umiejętności cyfrowych. Organizacje, które przyjęły już niektóre rozwiązania oparte na AI, znacznie częściej zgłaszają problem z pozyskaniem pracowników (20 proc. wskazań), w porównaniu z tymi, które wciąż nie rozpoznały tej technologii (10 proc. wskazań).
47 proc. polskich firm uznało, że popyt na umiejętności związane z AI wzrośnie w przyszłości. Organizacje, które już korzystają z AI zgłaszają większy popyt na wszystkie kategorie pracowników. Sztuczna inteligencja nie powinna być zatem postrzegana jako zagrożenie dla miejsc pracy, ale raczej jako technologia, która umożliwia organizacjom rozwój i zapewnia więcej możliwości zatrudnienia” – mówi Ewa Zborowska, analityk IDC Polska.
„Jeśli chodzi o główne aspekty niedoborów umiejętności, organizacje w Polsce mają największe trudności ze znalezieniem właściwego połączenia umiejętności biznesowych i technologicznych. Ci, którzy już przyjęli AI, prawdopodobnie zgodzą się z twierdzeniem, że umiejętności są dostępne, ale zbyt drogie” – dodaje przedstawicielka IDC.