Dzięki wdrożeniu sieci 5G, na kilometrze kwadratowym będzie mogło stabilnie działać nawet milion urządzeń i czujników podłączonych do internetu rzeczy. Standard ten będzie odgrywał niebagatelną rolę w procesie wdrażania autonomicznego transportu.
Massive Machine Type Communications, czyli mMTC, oznacza rodzaj komunikacji, w którym wiele urządzeń internetu rzeczy jest połączonych bezpośrednio do internetu, bądź połączonych między sobą (M2M). W takiej komunikacji udział człowieka w zarządzaniu urządzeniami IoT jest znikomy lub nie zachodzi wcale. Wdrożenie tego typu komunikacji jest niezbędne m.in. do tego, by po drogach mogły poruszać się pojazdy autonomiczne. Warunkiem zaistnienia mMTC jest wdrożenie standardu 5G, który cechuje się m.in. bardzo dużą szybkością transferu danych.
– Sieć 5G oferuje opóźnienia na poziomie 1 milisekundy, a dostępność na poziomie tzw. pięciu dziewiątek (99,999%). Oznacza to, że praktycznie jest dostępna zawsze, a opóźnienia są tak minimalne, że pozwalają zastosować te rozwiązania np. w autonomicznych pojazdach, gdzie duża ilość danych musi być przetwarzana w czasie rzeczywistym, żeby pojazd mógł się komunikować ze wszystkimi innymi obok siebie, z centrum zarządzania ruchem – wyjaśnia Tomasz Uflewski, enterprise business manager w Europie Wschodniej w HMD Global.
To szczególnie istotne zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, takich jak konieczność nagłego hamowania. Dla porównania średni czas reakcji kierowcy na niebezpieczeństwo wynosi około sekundy. Zautomatyzowanie ruchu drogowego oznaczałoby więc nie tylko duże ułatwienie, ale i znaczącą poprawę bezpieczeństwa. Jednak sieć 5G może mieć zastosowanie również w automatyzacji procesu zarządzania nie tylko infrastrukturą drogową.
5G i samochodowy infotainment
Niemiecki nadawca radiowy i telewizyjny SWR wraz z Telekom Deutschland testuje wykorzystanie sieci 5G do nadawania treści poprzez systemy informacyjno-rozrywkowe w pojazdach. Dodatkową usługą oddawaną kierowcom za pośrednictwem tego kanału ma być oparty na rekomendacjach georeferencyjnych przewodnik turystyczny.