W wielu amerykańskich miastach, jak na przykład Baltimore, Chicago, Dallas, Nashville, San Diego czy Seattle, Amazon dostarczy przesyłki elektrycznymi vanami marki Rivian. Do końca 2030 roku ponad 100 000 pojazdów Rivian jeżdżących dla Amazona ma być widoczne w ponad 100 amerykańskich miastach.
W dniu wczorajszym Amazon poinformował, iż do klientów w wybranych amerykańskich miastach (Baltimore, Chicago, Dallas, Kansas City, Nashville, Phoenix, San Diego, Seattle czy St. Louis) przesyłki będą dostarczane specjalnie customizowanymi elektrycznymi pojazdami marki Rivian. Jak podaje amerykański gigant technologiczny, to dopiero początek elektryfikacji jego floty, gdyż do końca 2030 roku, jej wolumen ma przekroczyć ponad 100 000 pojazdów, poruszających się po ponad 100 miastach.
Elektryczne pojazdy, zaprojektowane specjalnie pod potrzeby Amazona, są wynikiem partnerstwa tej firmy z amerykańskim startupem Rivian, które zostało ogłoszone w 2019 roku. Elektryfikacja floty Amazona jest efektem polityki firmy, której jednym z celów jest dążenie do zeroemisyjności i działalności na rzecz poprawy klimatu. Amazon podkreśla, że dzięki tym działaniom, do 2030 roku jest w stanie zaoszczędzić miliony ton węgla rocznie. W dobie dbałości o środowisko naturalne, należy tylko takim działaniom kibicować. Oczywiście idzie z pewnością za tym aspekt ekonomiczny, bo eksploatacja elektrycznej floty w zakresie dostaw ostatniej mili jest o wiele tańsza, o czym niejednokrotnie przekonywał mnie Daniel Węgrzynek z EV Fleet, natomiast niezależnie od pobudek, fajnie, że Amazon wyznacza właśnie takie trendy.
Zresztą jak czytam w informacji prasowej Amazona, „walka ze skutkami zmian klimatu wymaga ciągłych innowacji i działań, a Amazon współpracuje z firmami, które podzielają pasję do wymyślania i kreowania nowych sposobów minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko. Rivian okazał się doskonałym partnerem w tej misji i jej efektem są pierwsze elektryczne pojazdy dostawcze na drogach amerykańskich miast”. To cytat z wypowiedzi CEO Amazona – Andy`ego Jassy. Dodał on, że pojazdy Rivian są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także świetne dla kierowców, bo zostały zaprojektowane z uwzględnieniem informacji i doświadczeń kierowców. W jego opinii, elektryczne Riviany przygotowane specjalnie dla Amazona są obecnie jednymi z najbezpieczniejszych i najwygodniejszych pojazdów dostawczych na drogach.
Z kolei RJ Scaringe, CEO Rivian podkreślił, iż w 2019 roku Amazon i Rivian zobowiązały się do szybkiego opracowania nowego typu pojazdu dostawczego, który doprowadziłby do znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Dzięki współpracy obu zespołów, ta wizja jest teraz realizowana, czego efektem są elektryczne vany w barwach Amazona.
Co ważne, Amazon testuje przedprodukcyjne pojazdy Rivian już od 2021 roku i jak się okazuje, dostarczył nimi już ponad 430 000 paczek, pokonując przy tym 90 000 mil. Testy te miały znaczenie także w kontekście ulepszania i prac nad samym pojazdem. Głównie pod kątem bezpieczeństwa i jego trwałości w różnych klimatach i regionach geograficznych. Wartym podkreślenia jest fakt, iż Rivian uzyskał kilka certyfikatów, w tym wydanych przez National Highway Traffic Safety Administration, California Air Resources Board oraz US Environmental Protection Agency. O homologacji europejskiej nic mi nie wiadomo, ale sądzę, że przyjdzie na nią jeszcze czas. Ba, jestem o tym nawet przekonany.
Rivian, co warto o nim wiedzieć?
– pojazdy produkowane w fabryce w Illinois;
– wyposażony w kamerę 360 stopni, mającą dbać o bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pieszych;
– dzięki znacznej liczbie czujników zastosowanych w pojeździe, udało się uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa oraz wspomagania jazdy. Systemy wspomagania jazdy uwzględniają taką funkcjonalność jak ostrzeżenia o kolizji, adaptacyjny tempomat czy automatyczne hamowanie awaryjne;
– system integrujący proces dostawy z procesem wyznaczania trasy i nawigacji;
– funkcjonalność ułatwiająca pracę kierowcy/dostawcy: automatyczne blokowanie/odblokowywanie drzwi, gdy kierowca zbliża się do pojazdu, bądź z niego wysiada. Elektryczne drzwi w przegrodzie, które otwierają się, gdy kierowca dociera do miejsca dostawy;
– wzmocnione drzwi po stronie kierowcy w celu dodatkowej ochrony oraz ergonomicznie zaprojektowana kabina kierowcy i przestrzeń ładunkowa ułatwiająca poruszanie się wewnątrz pojazdu;
– lekkie baterie, które według producenta mają wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu, bez utraty pojemności.
Amazon inwestuje w infrastrukturę ładowania
Amazon twierdzi, że w całych Stanach Zjednoczonych postawił już tysiące stacji ładowania w swoich centrach dystrybucyjnych. Co więcej, firma zamierza nadal inwestować w budowę infrastruktury stacji ładowania dla swoich pojazdów.
Amazon dość mocno angażuje się w rozwój elektromobilności w Stanach Zjednoczonych, czego potwierdzeniem jest plan uruchomienia Corporate Electric Vehicle Alliance, mającego ułatwiać i zachęcać innego firmy do przejścia na transport zeroemisyjny.