Jakie są trendy w zarządzaniu flotą na rok 2025? Odpowiedzi można szukać w raporcie, który opracował Verizon Connect. Wynika z nich, że coraz większe znaczenie zaczynają mieć technologie, które nie tylko stanowią narzędzie fleet managera, ale to one decydują o rentowności całego prowadzonego biznesu. Wśród nich, niezmiennie numerem jeden jest telematyka.
Verizon Connect opublikował kolejną edycję corocznego raportu, w którym przedstawia trendy w zarządzaniu flotą na 2025 rok. Co obecnie jest na czasie i co będzie w przyszłym roku? Jakie są wyzwania stojące przed fleet managerami? Jakie technologie wspierające ich pracę są najbardziej pożądane? Na te pytania oraz wiele jeszcze innych odpowiedzi udzieliło 1318 menadżerów flot z Europy.
Jak się okazuje, aż 78% flot wykorzystuje monitoring GPS w procesie zarządzania flotą, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Odzwierciedla to zarówno rosnące zaufanie do technologii w zarządzaniu flotą, ale także fakt, iż mimo długiej obecności usług monitoringu gps na rynku, wciąż telematyka ma duży potencjał. Twórcy raportu zwracają uwagę na fakt, iż jest to podyktowane zmieniającą się sytuacją ekonomiczną, co w konsekwencji powoduje fakt, iż firmy szukają rozwiązań pozwalających zredukować koszty floty. A jak wiemy – skutecznie wdrożona telematyka potrafi zredukować koszty floty nawet do 30 procent w skali miesiąca. Obok takich liczb, nikt nie może przejść obojętnie. Pamiętam, że kiedyś porównałem brak chęci wdrożenia telematyki do niegospodarności. I patrząc na te liczby, obawiam się, że miałem rację.
Ale wróćmy do raportu Verizon Connect. Zanim przejdę do omawiania kluczowych punktów w nim zawartych, warto zwrócić uwagę na fakt, że nawet jeśli przygotowało go ABI Research, to powstał na zlecenie Verizon Connect, czyli firmy zajmującej się dostarczaniem usług telematycznych, w tym monitoringu gps. Niemniej, warto przytoczyć kilka wniosków:
Satysfakcja i oszczędności
Około 75 procent przedstawicieli flot korzystających z monitoringu gps uznało to narzędzie za bardzo albo nawet niezwykle korzystne dla procesu zarządzania flotą. Z kolei około 65% respondentów uznało, że telematyka jest bardzo pomocna w redukcji kosztów floty, co jest kluczowe w codziennej działalności operacyjnej i ma wpływ na zwiększanie rentowności prowadzonego biznesu. Wyniki podkreślają, jak istotną dzisiaj rolę odgrywa technologia, a w tym internet rzeczy, do którego można zaliczyć telematykę.
Pamiętajmy przy tym, że sam monitoring gps to w zależności od dostawcy, dostęp do dziesiątek albo nawet setek raportów. Jednak dopiero odpowiednia ich analiza, a następnie wdrożenie odpowiednich procedur w politykę flotową firmy, może przynieść oczekiwane efekty. Czasami na nie trzeba poczekać, ale jak mówią różnego rodzaju case studies – zdecydowanie warto.
Wysoki zwrot z inwestycji i wzrost produktywności
Przedstawiciele firm biorących udział w badaniu twierdzą, że zwrot z inwestycji na wdrożenie telematyki nastąpił w ciągu 12 miesięcy od wdrożenia systemu we flocie. To znacznie dłużej niż twierdzą handlowcy oferujący monitoring gps w Polsce, jednak najważniejsze jest, że zwrot następuje. Co więcej, 67% respondentów wskazało na poprawę produktywności po wdrożeniu. Innymi słowy, telematyka stanowi kluczowy czynnik optymalizujący wykorzystanie zarówno zasobów ludzkich (kierowcy, serwisanci, pracownicy mobilni, przedstawiciele handlowi itd.), jak i sprzętowych (flota samochodowa, maszyny).
Oszczędności
Mimo, że hasło „sprzedam oszczędności” nie jest już tak popularne wśród kierowców zawodowych, jak jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu, to koszty związane z nadużyciami paliwowymi nadal są plagą wielu firm transportowych i posiadających floty samochodowe. Wynika to przede wszystkim z braku nadzoru oraz prawidłowej weryfikacji zasadności wydatków paliwowych. Dlatego nakłady poniesione na wdrożenie systemu monitoringu gps najszybciej zwracają się w firmach, które borykają się ze wspomnianymi powyżej nadużyciami paliwowymi. Często już w pierwszym kwartale od wdrożenia widać znaczny spadek kosztów. Respondenci biorący udział w badaniu twierdzą, że telematyka pomogła zredukować zużycie paliwo średnio o 24%. Przy okazji przyniosło to także 19-procentową redukcję wypadków, 20-procentową redukcję kosztów ubezpieczenia czy 19-procentową redukcję kosztów pracy.
Inteligentne technologie
Kilkanaście lat temu, jak technologiczne rozwiązania flotowe ograniczały się jedynie do usług monitoringu gps. I choć dzisiaj również mamy z nim do czynienia, mówiąc o monitoringu gps stosowalibyśmy znaczne uproszczenie. Zdecydowanie lepiej brzmi telematyka, gdyż zastosowanie jest znacznie większe. Dzisiaj mamy do czynienia nie tylko z lokalizacją przebytych tras i poziomem paliwa w zbiorniku, ale także znacznie większą analizą danych, które większość platform telematycznych dokonuje w sposób zautomatyzowany w czasie rzeczywistym, często z użyciem algorytmów. Część systemów posiada takie funkcje jak na przykład rozwiązania dla kurierów i e-commerce związanych z zarządzaniem zleceniami dla kurierów czy dostawców. To także monitoring video, który powoli zaczyna być wdrażany we flotach. Ma na celu przede wszystkim poprawę stylu jazdy kierowców, bo monitoruje zachowanie kierowcy za kierownicą, ale także może być niezwykle pomocny w przypadku kolizji i wypadków. Telematyka to również bezpieczny styl jazdy, a nawet grywalizacja dla pracowników. To w niektórych przypadkach wirtualny instruktor jazdy, pomagający eliminować złe nawyki za kierownicą. I to wreszcie integracja z systemami CRM, ERP, giełdami transportowymi, systemami scoringowymi ubezpieczycieli i w zasadzie czym tylko jest potrzeba. To potężne narzędzie informatyczne, które jeśli dana firma wie, jak chce wykorzystywać, może czerpać z niego olbrzymie korzyści. Dlatego nie dziwią odpowiedzi uczestników badania – 75% wskazało na poprawę bezpieczeństwa kierowców dzięki technologii, a 70% zauważyło poprawę ochrony przed fałszywymi roszczeniami. Przypomnę, że jest to badanie realizowane w Europie, stąd być może tak wysoko uplasowana pozycja związana właśnie z fałszywymi roszczeniami. Trend pojawiania się videomonitoringu we flotach jest dość zauważalny i mam wrażenie, że na przełomie najbliższych lat stanie się mocno powszechny. Dzisiaj problemem jest jeszcze niechęć ze strony kierowców oraz dość wysokie ceny kamer video, a następnie przechowywania danych w chmurze, które są znacznie większe niż w przypadku zapisu trasy z gps. Z czasem ulegnie to zmianie.
Zrównoważony rozwój i elektromobilność
Zaanagażowanie w zrównoważony rozwój szczególnie jest widoczny wśród dużych flot, zazwyczaj korporacyjnych. To one pierwsze są zobligowane do raportowanie ESG, stąd znacznie chętniej przestawiają się na elektromobilność. Jednak w błędzie jest ten, kto myśli, że ESG dotyczy jedynie dużych flot. Jak się coraz częściej okazuje, zlecenia transportowe do podwykonawców są obwarowane warunkiem, by usługi transportowe były realizowane flotą zeroemisyjną. Innymi słowy – trend elektryfikacji flot, to jeden z głównych zmian we flotach, którego możemy spodziewać się w 2025 roku. Zarówno wśród flot osobowych, jak i dostawczych. Transport ciężki również przechodzi na elektromobilność, ale głównie w kontekście elektryfikacji ostatniej i średniej mili. O elektryfikacji średniej mili pisałem tutaj.
Wracając jednak do badania, a konkretnie do liczb, to okazuje się, że aż 53% przedstawicieli badanych flot, zaczyna je elektryfikować. W porównaniu z poprzednim rokiem następuje wzrost aż o 10%. W mojej ocenie, gdybyśmy akurat zbadali procent elektryfikacji polskich flot, wskaźnik byłby znacznie wyższy, ale to wynika z faktu, iż elektromobilność w Polsce wciąż się rozwija.
W kontekście redukcji śladu węglowego również niebagatelną rolę odgrywa telematyka. W znacznej części rozwiązań obecnych na rynku istnieje możliwość raportowania emisji CO2 poprzez flotę, a nawet w rozbiciu na poszczególne pojazdy. Jak się okazuje, systemy monitoringu gps we flotach to już nie tylko oszczędności i redukcja kosztów paliwa, ale także niezbędne dane do raportowania ESG.
Technologia we flotach to więcej niż oszczędności
Niezwykle trafnie rolę technologii w zarządzaniu flotami samochodowymi podsumował Peter Mitchell, dyrektor generalny Verizon Connect. Według niego, dzisiejsza technologia to coś więcej niż tylko inwestycja. To kluczowy czynnik wydajności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Stale rosnące koszty funkcjonowania floty, a z drugiej strony zwiększona presja regulacyjna, to czynniki które wręcz wymuszają za fleet managerach, ale także właścicielach firm czy zarządach, poszukiwanie rozwiązań, które umożliwią zwiększenie rentowności flot, a zarazem obrania kierunku ku zrównoważonej przyszłości. Nie da się tego osiągnąć bez technologii. A dokładniej bez telematyki, którą coraz bardziej wspierają algorytmy sztucznej inteligencji.