Nowe autonomiczne Volvo najpierw pojedzie w Kalifornii

Nowe autonomiczne Volvo to nic innego jak elektryczne Volvo wyposażone w funkcję autonomicznej jazdy Ride Pilot. Jako pierwsi będą mogli z niej skorzystać mieszkańcy Kalifornii.

Gdybym miał przepowiadać trendy związane z motoryzacją, to na pierwszym miejscu postawiłbym subskrypcję. Czyli zdalne włączanie i wyłączanie poszczególnych funkcji auta, w zależności od potrzeb. I tą drogą zmierza Volvo. Albo czyta w moich myślach, albo ja tak dobrze rozumiem motoryzację przyszłości. Oznacza to, że aby mieć autonomiczne Volvo, będzie trzeba wykupić subskrypcję na Ride Pilot – funkcję autonomicznej jazdy.

Ale nie tak szybko! Najpierw trzeba poczekać, aż Ride Pilot zostanie uznany za w pełni bezpieczny do praktycznego wykorzystania. Wówczas trafi na listę dostępnego w subskrypcji nowego, elektrycznego SUV-a. Jakiego? Ma zostać zaprezentowany jeszcze w tym roku. Czyli zbyt szybko sobie nawet po drogach Kalifornii autonomicznym Volvo nie pośmigacie, ale za to już wiecie, jaka jest przyszłość. Coraz częściej żałuję, że nie mam z 10-15 lat mniej, by jeszcze za życia skosztować tych wszystkich nowości technologicznych i wciąż się nimi jarać. Być może autonomiczne Volvo na polskich drogach też kiedyś zobaczę. Oby!

Autonomiczne Volvo od strony technologicznej

Czytając mojego bloga z pewnością wiecie, że technologie w moto interesują mnie znacznie bardziej, niż jakie tam silniki siedzą w tych pięknych i mniej pięknych autach. Osobiście należę do tych osób, które zwracają uwagę na system operacyjny i cały infotainment, dlatego uważam, że Android siedzący w obecnych Volvo, to niewypał. Czekam na Volvo OS.

Wracając jednak do autonomicznego Volvo, czyli zapowiadanego elektrycznego SUV-a, to za bezpieczeństwo autonomicznej jazdy ma odpowiadać m.in. połączenie zdalnej aktualizacji oprogramowania z wyrafinowanym systemem czujników. Zaawansowany software został stworzony przez specjalistów od jazdy autonomicznej z Zenseact we współpracy z inżynierami Volvo oraz partnerami technologicznymi z firmy Luminar. System składa się z ponad dwóch tuzinów czujników różnego typu, w tym przełomowych lidarów (radarów laserowych) Iris, idealnie dopasowanych do stworzonego oprogramowania.

Lidary firmy Luminar uzupełniają zestaw pięciu radarów, ośmiu kamer i szesnastu czujników ultradźwiękowych nowego, elektrycznego SUV-a. Ten standardowy zestaw czujników pozwala technologii bardzo skutecznie obserwować i kontrolować przestrzeń. Wraz z przesyłanymi na bieżąco zdalnymi aktualizacjami oprogramowania, Ride Pilot ma osiągnąć zdolność do bezpiecznej jazdy autonomicznej.

autonomiczne Volvo

Autonomiczne Volvo – testy w Szwecji

Mimo, że autonomiczny system Ride Pilot ma być w pierwszej kolejności dostępny na rynku amerykańskim, to Volvo wspólnie z Zenseact testuje go na drogach Szwecji. Chociaż podobno gromadzi też dane z dróg europejskich i amerykańskich – cokolwiek miałoby to oznaczać. Testy drogowe w Kalifornii rozpoczną się dopiero w połowie tego roku, więc jeszcze raz powtórzę – chyba bym się nie spodziewał, że w tym roku będzie można zasubskrybować tę funkcję, nawet jak jakimś cudem kupi się tego nowego elektrycznego SUV-a.

Czemu Volvo zaczyna od Kalifornii? Po pierwsze sprzyjają temu obowiązujące przepisy, po drugie warunki klimatyczne i drogowe są przyjazne autonomicznej jeździe i wreszcie po trzecie – zasobność klientów i otwartość na autonomiczną jazdę też może być kluczowa.

W każdym razie Volvo zapowiada, że jeśli Ride Pilot sprawdzi się w Kalifornii, zacznie stopniowo pojawiać się na innych rynkach. To jakby oczywista oczywistość, ale z przyzwoitości o niej wspominam.

Ride Pilot

No dobra. Autonomiczne Volvo, autonomiczny Mercedes, autonomiczne jeszcze coś tam. Ale co to w ogóle znaczy, a przynajmniej w wydaniu Volvo? Otóż Ride Pilot odciąży kierowców od obowiązku prowadzenia auta. Zamiast patrzeć na drogę, można będzie w czasie jazdy czytać, pracować, pisać wiersze, bloga – to coś dla mnie! czy korespondować ze znajomymi. Siedząc „za kierownicą”, dojedziemy do celu wypoczęci i zrelaksowani, ponieważ oszczędzimy sobie stresu związanego z jazdą w korkach czy intensywnym ruchu. Brzmi abstrakcyjnie? No niezupełnie. Całkiem niedawno pisałem, że Niemcy też mają pozwolić na autonomiczną jazdę. Co prawda na początku tylko nowej S-klasie i elektrycznemu Mercedesowi EQS i tylko w wyznaczonych odcinkach niemieckich autostrad, a do tego z maksymalną prędkością do 60 km/h, ale to zawsze coś. Ewidentnie jesteśmy świadkami rewolucji w motoryzacji. Bez dwóch zdań.

Na koniec dodam, że odpowiedzialność za jazdę bierze w tym przypadku Volvo na siebie, ale ostatnie doniesienia pochodzące właśnie z Kalifornii nakazują w to wątpić. Doszło tam bowiem do śmiertelnego wypadku z udziałem Tesli Model S, poruszającej się w trybie autonomicznym. W efekcie o spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym został oskarżony kierowca – chociaż sam nie wiem, czy to dobre określenie na osobę podróżującą tego typu autem. Orzecznictwo póki co jest takie, że ten odpowiada za ewentualne wypadki, kto uruchomił tryb autonomicznej jazdy. Innymi słowy, jak Tesla, Volvo czy inny producent coś spieprzy, to ty pójdziesz siedzieć. Przynajmniej obecnie. W Kalifornii. W Polsce możecie póki co być spokojni. I tak odpowiadacie za to co dzieje się za kółkiem 😉

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Paweł Kacperek
Video thumbnail
Większość klientów przychodzi pogadać - Wiktoria Borkowska wywiad
39:22
Video thumbnail
Przejechałem ponad 1300 km elektrycznym Ssangyong Torres EVX / KGM Torres EVX
10:56
Video thumbnail
Technologie w restauracji McDonald`s - Bogusław Maziarz I TechTalks #3
27:37
Video thumbnail
Urządzenia monitorujące nasze zdrowie. Co nas czeka w przyszłości? TechTalks #2
16:22
Video thumbnail
Mentzen i bitcoiny, Shanmu S1 zaanalizuje mocz w domu, pływający samochód BYD #TechFlash 14
19:00
Video thumbnail
Opaska dla seniora: Locon Life Plus - najlepszy prezent dla rodziców #techgadżety
10:50
Video thumbnail
Ania Mucha o Rodzina Apple; Nissan Concept 20-23; Molecule.one; wideorejestratory MIO #TechFlash 13
12:23
Video thumbnail
Nieautoryzowany Starlink na okręcie wojennym USS Manchester - TechTalks #1 I Tech Commentary
08:58
Video thumbnail
AI wykryje uraz ścięgna, autonomiczny sklep Auchan GO, atak hakerski w Olsztynie #TechFlash 12
13:17
Video thumbnail
Opaska medyczna TeltoHeart, smart kosz na śmieci z Polski, AI w Nissan Yokohama Lab #TechFlash 11
12:33
Video thumbnail
Elektryczny traktor ogrodowy, teleopieka dla seniorów, roboty mobilne AMR #TECHflash 10
12:28
Video thumbnail
Technologiczne lotnisko; czajnik Xiaomi wie, kiedy się zepsuć; czujniki IoT w hulajkach #TECHFlash 9
10:31
Video thumbnail
The ICON - łódź BMW, XRAI GLASS - okulary dla niesłyszących, Toyoty w kopalni #TechFlash 8
13:38
Video thumbnail
Mobilny skaner uzębienia; wpływ AI na rynek pracy; Jeep Grand Cherokee V - #TechFlash 6
11:28
Video thumbnail
Co zabrać ze sobą na plażę? 12 technologicznych gadżetów #techgadżety
13:30
Video thumbnail
AI przewidzi raka trzustki; wirtualne laboratoria dla szkół; zegarek Suunto Vertical dla aktywnych
07:21
Video thumbnail
Samochody elektryczne, które lubi Niko 🚘🔋
11:53
Video thumbnail
Roboty: gdzie mają już zastosowanie? Medycyna, straż pożarna, fabryki, a nawet.... życie osobiste
12:22
Video thumbnail
CUPRA Tavascan, wojskowy neutralizator dronów i osiedle zaprojektowane przez AI
16:48
Video thumbnail
Zawody przyszłości; Merkury 2.0 - komunikator dla Wojska Polskiego; elektryczny rower cargo
16:45
Video thumbnail
Latający samochód XPeng; zautomatyzowane parkowanie od Bosch; Dom Zmienny
14:32

Zerknij też na to