BlackBerry Limited i PATEO – dostawca usług i produktów z zakresu Internetu Pojazdów (IoV – Internet of Vehicles) w Chinach, ogłosiły, że inteligentny kokpit PATEO – PATEO CONNECT+ będzie oparty na technologii BlackBerry QNX i wprowadzony do masowej produkcji w ponad dziesięciu modelach samochodów, w tym m.in. takich producentów, jak VOYAH czy Hozon New Energy.
Żeby była jasność – piszę tutaj o systemie operacyjnym, który stworzony jest na rynek chiński, ale skoro chińskie elektryki zaczynają szturmować polski rynek, warto mu się przyjrzeć. Zwłaszcza, że jest czemu.
QNX Neutrino to system typu RTOS (Real Time Operating System), który wraz z hiperekranem (chyba dobre tłumaczenie słowa Hypervisor), tworzy inteligentny, cyfrowy kokpit, zapewniający spersonalizowane i interaktywne wrażenia z jazdy. Patrząc na niego, a w zasadzie na zdjęcia, kojarzy mi się z Hyperscreenem od Mercedes-Benz. W każdym razie, komunikat PATEO, to kolejny krok po pilotażu, jaki integrował BlackBerry IVY z architekturą PATEO zorientowaną na usługi – SOA (Service-Orientes Architecture) chińskiego producenta samochodów.
Co ciekawe, jak wynika z tej współpracy, BlackBerry wcale nie podzielił losów Nokii, tylko przeszedł drogę od produkcji telefonów do dostawcy systemów OEM dla branży motoryzacyjnej. To też potwierdza fakt, iż samochody stają się coraz bardziej technologiczne, a ich systemy infotainment będą stanowić o przewadze konkurencyjnej.
Inteligentny cyfrowy kokpit PATEO wykorzystuje technologię multimodalną do obsługi na wielu ekranach, w tym na zestawie wskaźników i konsoli środkowej, jednocześnie oferując kierowcy bardziej naturalne wrażenia z interakcji człowiek-komputer (human-computer interaction – HCI) za pośrednictwem głosowego asystenta, wspieranego sztuczną inteligencją. Kokpit, wzbogacony został o bogaty ekosystem aplikacji, zawierający multimedia i nawigację, które mają dać odpowiedź na zróżnicowane potrzeby kierowców. Od razu odpowiem – nie wiem czy to prawda – nie testowałem. Chciałbym.