DAF XD Electric całkiem niedawno został po raz pierwszy zaprezentowany w Polsce. Co ciekawe, prezentowany egzemplarz został specjalnie sprowadzony z holenderskiego Eindhoven, gdzie jest produkowany w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych.
Elektryczne samochody ciężarowe coraz lepiej sprawdzają się w transporcie średniej mili, o czym pisałem tutaj, ale także w dystrybucji, jeżdżąc pomiędzy centrum dystrybucyjnym a miejscem docelowym, tzw. ostatnia mila, czy też w sektorze komunalnym. I jednym z takich samochodów ciężarowych ewidentnie jest DAF XD Electric, który całkiem niedawno został po raz pierwszy zaprezentowany w Polsce.
DAF XD Electric, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo załogi w razie uderzenia w tył pojazdu, lecz przekłada się też na komfort i ergonomię. Dzięki dodatkowym centymetrom kierowca ma do dyspozycji fotel z najszerszym w segmencie zakresem regulacji. Oparcie można pochylić aż o 30 stopni, by jeszcze wygodniej odpoczywać.
Komfort w czasie przerw w pracy podnosi również wyposażenie prezentowanego DAF XD Electric, a więc klimatyzacja postojowa zintegrowana z modułem sterującym klimatyzacją kabiny, a także rolety okienne po stronie kierowcy i pasażera. Odpowiednią jakość powietrza w kabinie zapewnia skuteczny filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym, zatrzymujący 85 procent cząstek stałych o wielkości do 0,5 mikrona i 98 procent o wielkości do 10 mikronów. To szczególnie ważne w pojeździe dystrybucyjnym, który najczęściej pracuje w miastach, gdzie normy jakości powietrza często są przekroczone.
Oprócz tego, o komfort kierowcy dba fotel z zawieszeniem pneumatycznym Super Air, wysokim oparciem, regulowanym podparciem ramion, dwustopniowym ogrzewaniem i aktywną wentylacją. Dobre warunki pracy zapewniają również nisko zamocowana i doskonale wyciszona kabina oraz intuicyjne i ergonomiczne wnętrze.
DAF XD Electric to podwozie o DMC 28 t, z rozstawem osi liczącym 4,6 m i tylnym zwisem wynoszącym 2,55 m. Z przodu zamontowano 9-tonową oś z zawieszeniem parabolicznym, wyposażonym w amortyzatory i stabilizator.
Z kolei z tyłu znajduje się zespół złożony z napędzanej osi i skrętnej osi wleczonej, z sterowanym elektronicznie zawieszeniem pneumatycznym, również z amortyzatorami i stabilizatorem. Oś napędzaną z czterema miechami pneumatycznymi wyposażono w mechaniczną blokadę dyferencjału. Oś wleczona z dwoma miechami pneumatycznymi może być automatycznie podnoszona, jeśli aktualne obciążenie pojazdu na to pozwala. Maksymalne obciążenie zespołu tylnych osi to 20 ton.
Za napęd odpowiada elektryczny silnik PACCAR EX-D2 o mocy 350 kW (476 KM) i znamionowym momencie obrotowym wynoszącym 1370 Nm (szczytowy 2470 Nm).
Z myślą o zabudowach zamontowano przystawkę odbioru mocy (E-PTO) o maksymalnej ciągłej mocy 25 kW (34 KM). Oprócz tego podwozie wyposażono w szereg udogodnień dla wykonawców zabudów, co maksymalnie skraca czas potrzebny na przygotowanie pojazdu do realizacji określonych zadań transportowych.
DAF XD Electric – zasięg, bateria
Na podwoziu zamontowano największy dostępny zespół akumulatorów o łącznej pojemności 525 kWh. Za pośrednictwem złącza CCS2 można je ładować prądem stałym o maksymalnej mocy 325 kW, co pozwala w ciągu 25-30 minut uzupełnić energię na pokonanie 100 km. Te cechy powodują, że opisywany model nadaje się zarówno do dystrybucji i zadań komunalnych, jak również do regularnych przewozów na dłuższych, stałych trasach, np. między magazynami czy terminalami logistycznymi. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to ok. 500 km. Producent nie podał niestety, z jakim załadunkiem jest realna ta wartość. Niemniej 500 kilometrów to wystarczający zasięg by bez problemu realizować kursy pomiędzy centrami dystrybucyjnymi oddalonymi od siebie o 200-300 km.
Pakiety baterii do elektrycznych DAF-ów wytwarzane są z wykorzystaniem ogniw o wiodącej wydajności, dostarczanych przez ich największego na świecie producenta – firmę CATL. „Są to akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które obecnie zapewniają najlepsze połączenie kosztów, możliwości, trwałości i bezpieczeństwa. Mają żywotność nawet 2-3 krotnie wyższą niż inne typy baterii i są odporne na wielokrotne ładowanie prądem o wysokiej mocy do 100 proc. pojemności, co zwiększa ich użyteczność w transporcie” – tłumaczy Michał Wójcik, odpowiedzialny za rozwój sektora pojazdów zeroemisyjnych w DAF Trucks Polska.
Bezpieczeństwo
Poziom bezpieczeństwa czynnego jest ważny w każdym pojeździe, ale w ciężarówkach dystrybucyjnych i komunalnych nabiera szczególnego znaczenia. To właśnie w miastach najłatwiej o kolizję z niechronionym uczestnikiem ruchu – pieszym, rowerzystą czy użytkownikiem hulajnogi elektrycznej.
Pod tym względem DAF XD Electric wyznacza najwyższy standard w branży, zapewniając przy tym kierowcy spokój i bezpieczną pracę. Pokazany w Polsce DAF XD Electric to wersja z oknem krawężnikowym i składanym, kinowym fotelem pasażera, które ułatwiają obserwację drogi po tej stronie pojazdu. Bezkonkurencyjna widoczność bezpośrednia to efekt nisko poprowadzonej krawędzi przedniej szyby i deski rozdzielczej Vision – obniżonej w prawej części kabiny.
DAF Digital Vision
Ryzyko kolizji do minimum zmniejszają systemy kamer i ekranów zamiast lusterek. DAF Digital Vision, z licznymi funkcjami ułatwiającymi manewrowanie, zastępuje lusterko główne i szerokokątne. DAF Corner View zapewnia szeroki (270 stopni) kąt widzenia przed pojazdem i z jego prawej strony. Na pokładzie jest także kamera cofania. Obraz z niej jest wyświetlany na dodatkowym ekranie na desce rozdzielczej, który jest częścią systemu DAF Infotainment w wariantach Luxury, Luxury Plus i Exclusive.