Elektryczna ciężarówka DAF XD Electric – jaki ma zasięg?

DAF XD Electric całkiem niedawno został po raz pierwszy zaprezentowany w Polsce. Co ciekawe, prezentowany egzemplarz został specjalnie sprowadzony z holenderskiego Eindhoven, gdzie jest produkowany w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych.

Elektryczne samochody ciężarowe coraz lepiej sprawdzają się w transporcie średniej mili, o czym pisałem tutaj, ale także w dystrybucji, jeżdżąc pomiędzy centrum dystrybucyjnym a miejscem docelowym, tzw. ostatnia mila, czy też w sektorze komunalnym. I jednym z takich samochodów ciężarowych ewidentnie jest DAF XD Electric, który całkiem niedawno został po raz pierwszy zaprezentowany w Polsce.

DAF XD Electric, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo załogi w razie uderzenia w tył pojazdu, lecz przekłada się też na komfort i ergonomię. Dzięki dodatkowym centymetrom kierowca ma do dyspozycji fotel z najszerszym w segmencie zakresem regulacji. Oparcie można pochylić aż o 30 stopni, by jeszcze wygodniej odpoczywać.

Komfort w czasie przerw w pracy podnosi również wyposażenie prezentowanego DAF XD Electric, a więc klimatyzacja postojowa zintegrowana z modułem sterującym klimatyzacją kabiny, a także rolety okienne po stronie kierowcy i pasażera. Odpowiednią jakość powietrza w kabinie zapewnia skuteczny filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym, zatrzymujący 85 procent cząstek stałych o wielkości do 0,5 mikrona i 98 procent o wielkości do 10 mikronów. To szczególnie ważne w pojeździe dystrybucyjnym, który najczęściej pracuje w miastach, gdzie normy jakości powietrza często są przekroczone.

Oprócz tego, o komfort kierowcy dba fotel z zawieszeniem pneumatycznym Super Air, wysokim oparciem, regulowanym podparciem ramion, dwustopniowym ogrzewaniem i aktywną wentylacją. Dobre warunki pracy zapewniają również nisko zamocowana i doskonale wyciszona kabina oraz intuicyjne i ergonomiczne wnętrze.

DAF XD Electric
DAF XD Electric, fot. DAF

DAF XD Electric to podwozie o DMC 28 t, z rozstawem osi liczącym 4,6 m i tylnym zwisem wynoszącym 2,55 m. Z przodu zamontowano 9-tonową oś z zawieszeniem parabolicznym, wyposażonym w amortyzatory i stabilizator.

Z kolei z tyłu znajduje się zespół złożony z napędzanej osi i skrętnej osi wleczonej, z sterowanym elektronicznie zawieszeniem pneumatycznym, również z amortyzatorami i stabilizatorem. Oś napędzaną z czterema miechami pneumatycznymi wyposażono w mechaniczną blokadę dyferencjału. Oś wleczona z dwoma miechami pneumatycznymi może być automatycznie podnoszona, jeśli aktualne obciążenie pojazdu na to pozwala. Maksymalne obciążenie zespołu tylnych osi to 20 ton.

Za napęd odpowiada elektryczny silnik PACCAR EX-D2 o mocy 350 kW (476 KM) i znamionowym momencie obrotowym wynoszącym 1370 Nm (szczytowy 2470 Nm).

Z myślą o zabudowach zamontowano przystawkę odbioru mocy (E-PTO) o maksymalnej ciągłej mocy 25 kW (34 KM). Oprócz tego podwozie wyposażono w szereg udogodnień dla wykonawców zabudów, co maksymalnie skraca czas potrzebny na przygotowanie pojazdu do realizacji określonych zadań transportowych.

DAF XD Electric – zasięg, bateria

Na podwoziu zamontowano największy dostępny zespół akumulatorów o łącznej pojemności 525 kWh. Za pośrednictwem złącza CCS2 można je ładować prądem stałym o maksymalnej mocy 325 kW, co pozwala w ciągu 25-30 minut uzupełnić energię na pokonanie 100 km. Te cechy powodują, że opisywany model nadaje się zarówno do dystrybucji i zadań komunalnych, jak również do regularnych przewozów na dłuższych, stałych trasach, np. między magazynami czy terminalami logistycznymi. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to ok. 500 km. Producent nie podał niestety, z jakim załadunkiem jest realna ta wartość. Niemniej 500 kilometrów to wystarczający zasięg by bez problemu realizować kursy pomiędzy centrami dystrybucyjnymi oddalonymi od siebie o 200-300 km.

Pakiety baterii do elektrycznych DAF-ów wytwarzane są z wykorzystaniem ogniw o wiodącej wydajności, dostarczanych przez ich największego na świecie producenta – firmę CATL. „Są to akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które obecnie zapewniają najlepsze połączenie kosztów, możliwości, trwałości i bezpieczeństwa. Mają żywotność nawet 2-3 krotnie wyższą niż inne typy baterii i są odporne na wielokrotne ładowanie prądem o wysokiej mocy do 100 proc. pojemności, co zwiększa ich użyteczność w transporcie” – tłumaczy Michał Wójcik, odpowiedzialny za rozwój sektora pojazdów zeroemisyjnych w DAF Trucks Polska.

Bezpieczeństwo

Poziom bezpieczeństwa czynnego jest ważny w każdym pojeździe, ale w ciężarówkach dystrybucyjnych i komunalnych nabiera szczególnego znaczenia. To właśnie w miastach najłatwiej o kolizję z niechronionym uczestnikiem ruchu – pieszym, rowerzystą czy użytkownikiem hulajnogi elektrycznej.

Pod tym względem DAF XD Electric wyznacza najwyższy standard w branży, zapewniając przy tym kierowcy spokój i bezpieczną pracę. Pokazany w Polsce DAF XD Electric to wersja z oknem krawężnikowym i składanym, kinowym fotelem pasażera, które ułatwiają obserwację drogi po tej stronie pojazdu. Bezkonkurencyjna widoczność bezpośrednia to efekt nisko poprowadzonej krawędzi przedniej szyby i deski rozdzielczej Vision – obniżonej w prawej części kabiny.

DAF Digital Vision

Ryzyko kolizji do minimum zmniejszają systemy kamer i ekranów zamiast lusterek. DAF Digital Vision, z licznymi funkcjami ułatwiającymi manewrowanie, zastępuje lusterko główne i szerokokątne. DAF Corner View zapewnia szeroki (270 stopni) kąt widzenia przed pojazdem i z jego prawej strony. Na pokładzie jest także kamera cofania. Obraz z niej jest wyświetlany na dodatkowym ekranie na desce rozdzielczej, który jest częścią systemu DAF Infotainment w wariantach Luxury, Luxury Plus i Exclusive.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Zerknij też na to