Liczba samochodów elektrycznych w Polsce na koniec 2022 roku

Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Na koniec zeszłego roku zarejestrowanych było łącznie 64 705 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. Liczba ta obejmuje zarówno hybrydy typu plug-in (PHEV), jak i samochody tylko bateryjne (BEV). Mnie znacznie bardziej interesuje ta druga grupa, licząca 31 249 aut.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce

PZPM i PSPA opublikowało właśnie, w mojej ocenie, najważniejsze zestawienie dotyczące zeszłego roku. Licznik Elektromobilności, bo o nim mowa, pokazuje, jaka jest aktualna liczba samochodów elektrycznych w Polsce. No może nie do końca aktualna, bo mamy już szesnasty dzień 2023 roku, jednak dający pogląd na to, jak sytuacja wyglądała na koniec 2022 roku i jakie wzrosty odnotował ten segment rynku w stosunku do poprzedniego roku. Bo odnotował.

Jak podaje Licznik Elektromobilności, pod koniec zeszłego roku po polskich drogach poruszało się 61 570 samochodów zelektryfikowanych. W pełni elektrycznych (BEV – battery electric vehicle) było 31 249 sztuk. Stanowi to aż 51% całości. Innymi słowy, auta bateryjne są większością w stosunku do hybryd typu plug-in, których było 30 321 sztuk – 49%. A to oznacza także fakt, iż Polacy coraz chętniej wybierają auta tylko z napędem elektrycznym, a nie hybrydy, jak miało to miejsce jeszcze rok temu.

Nie da się ukryć, że rynek aut elektrycznych w Polsce rośnie. Może nie w tak dynamicznym tempie, jak u naszych zachodnich sąsiadów i jakbym sobie tego życzył, ale jednak. Nie da się ukryć także, iż większość z rejestracji nowych samochodów elektrycznych stanowią te kupowane na potrzeby flotowe i firmowe. Z pewnością ich liczba będzie wzrastać jeszcze bardziej w 2023, o czym zresztą mówili ostatnio eksperci z firmy Carsmile. Zaznaczali oni także, iż kolejną dużą grupę stanowić będą auta kupowane przez urzędy i gminy, bo te z kolei zobowiązane są do częściowej elektryfikacji swoich parków samochodowych.

Wracając jednak do statystyk, to w stosunku do roku 2021 nastąpił 29-procentowy przyrost rejestracji zelektryfikowanych samochodów. Liczba nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce w 2022 roku wyniosła 24 796, podczas gdy w analogicznym okresie 2021 rejestracji było 19 229 sztuk. W minionym roku dokonano rejestracji 13 912 nowych i używanych samochodów bateryjnych (BEV) oraz 10 884 nowych i używanych hybryd typu plug-in, podczas gdy w 2021 wartości te wynosiły odpowiednio 8852 dla BEV i 10 377 dla PHEV.

liczba samochodów elektrycznych

Elektryczne samochody dostawcze i ciężarowe

Bardzo duży wzrost natomiast dotyczył rejestracji nowych i używanych elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Jak twierdzi Jakub Faryś, Prezes PZPM, „coraz częściej możemy zobaczyć na ulicach samochody dostawcze z zielonymi tablicami rejestracyjnymi”. Rejestracje te potwierdzają chociażby zeszłoroczne doniesienia firm kurierskich o elektryfikacji swoich flot. Jak niejednokrotnie podkreślał Michał Baranowski, CEO Elocity, z którym prowadzę cotygodniowy program Naładowani TV, eksploatacja elektrycznych aut dostawczych w firmach kurierskich, jest często kilkukrotnie tańsza od ich odpowiedników z silnikami diesla.

Z danych opublikowanych przez PZPM i PSPA wynika, iż liczba rejestracji nowych i używanych elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych w 2022 roku opiewała na liczbę 1643, podczas gdy rok wcześniej wyniosła 712 auta. Stanowi to wzrost aż o 131 procent.

Elektryczne autobusy

Tak dobrze, jak segment elektrycznych aut użytkowych i ciężarowych nie radziły sobie autobusy elektryczne. Zanotowały one dość istotny spadek, jeśli chodzi o rejestracje. 171 sztuk w 2023 w porównaniu do 220 autobusów w 2022 roku. Jak podkreśla Jakub Faryś, sytuacja ta jest odzwierciedleniem kryzysu finansowego w samorządach. Nie wiem, czy akurat z tym stwierdzeniem zgodziłby się Marcin Kucharski, Prezes Busnex Polska, firmy która w Polsce jest przedstawicielem chińskiego producenta autobusów elektrycznych – marki Yutong. Wspominam o tym dlatego, iż niemal przez cały zeszły rok Busnex informował o kolejnych podpisanych umowach na dostarczanie elektrycznych autobusów do poszczególnych gmin. Być może jednak w skali całego rynku są to dość śladowe liczby.

Jeśli jesteście zainteresowani nieco bardziej rynkiem autobusów elektrycznych w Polsce, zachęcam do obejrzenia materiału, podczas którego miałem okazję porozmawiać z Marcinem Kucharskim.

Elektryczne motocykle i motorowery

Wzrosty rejestracji w 2022 roku odnotował także segment elektrycznych motocykli i motorowerów. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, po polskich drogach porusza się już 14 924 elektrycznych motorowerów i 1350 elektrycznych motocykli. Z tej liczby w 2022 roku zostało zarejestrowanych 4109, co stanowi 17-procentowy wzrost w stosunku do roku 2021 (3496 sztuk).

Wodorowe samochody osobowe (FCEV)

Samochody na wodór to temat, który wręcz elektryzuje wszystkich zwolenników elektromobilności. Póki co stacji ładowania wodorem jest jak na lekarstwo, jednak nie oznacza to, że samochodów na wodór w Polsce nie ma. Okazuje się, że na koniec 2022 roku zarejestrowanych było ich dokładnie 125, z czego w 2022 zarejestrowanych zostało 46 sztuk, a w roku poprzedzającym 79. Oznacza to, że poprzedni rok zanotował 42-procentowy spadek rejestracji samochodów na wodór w stosunku do poprzedzającego.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Aby samochody elektryczne mogły swobodnie poruszać się po krajowych drogach, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura. Ta z kolei poprawia się niemal z miesiąca na miesiąc, jednak prawda jest taka, iż wciąż jest wiele miast w Polsce, które nie posiadają nawet jednej publicznej stacji ładowania. Dopóki mieszkańcy tych miast musieliby jeździć po kilkadziesiąt kilometrów do najbliższej stacji ładowania, dopóty samochodów elektrycznych w tych regionach przybywać nie będzie. Ale zerknijmy, jak obecnie wygląda to w liczbach w ujęciu krajowym.

Pod koniec grudnia 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2565 publicznych stacji ładowania, co przekładało się na 5016 punktów ładowania. 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 38 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (103 punkty).

Jak mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, rok 2022 był przełomowy dla polskiej elektromobilności pod względem przyrostu stacji ładowania. Uruchomiono w nim największą liczbę ładowarek w historii. Jednak wiele wskazuje na to, że w 2023 roku ten rekord zostanie pobity.

Miasta z największą liczbą stacji ładowania

PSPA i PZPM pokusiło się także o zestawienie polskich miast, które charakteryzują się największą liczbą publicznych stacji ładowania. Zdecydowanym numerem jeden jest Warszawa, w której funkcjonuje obecnie ponad 250 stacji. Drugie miejsce, z ponad o połowę mniejszą liczbą stacji, zajmuje Gdańsk. Trzecie w rankingu są Katowice, a następne miejsca zajmują Kraków, Szczecin, Poznań i Wrocław.

liczba stacji ładowania w Polsce

Podoba Ci się to, co napisałem? Zostaw mi napiwek 😁




Autor

Jestem niezależnym blogerem technologicznym, doradcą ds. technologii, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu widzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;)

Zerknij też na to