Technologie przyczynią się do ograniczenia zmian klimatycznych

Ericsson po raz kolejny zapytał early adopters (wczesnych nabywców technologii) o najważniejsze trendy konsumenckie, technologie oraz inicjatywy technologiczne. Tym razem chodziło o te, podejmowane do 2030 roku na rzecz klimatu.

12 edycja raportu Ericsson ConsumerLab poświęcona została w dużej mierze zagadnieniom związanym ze zmianami klimatycznymi, czyli tym, co dzisiaj powinno być dla nas najważniejsze. 59% z ponad 15 000 badanych osób uważa, że innowacje i technologia będą miały kluczowe znaczenie w walce z codziennymi wyzwaniami związanymi ze zmianami klimatycznymi. Co więcej, blisko 55% użytkowników early adopters z dużych miast jest zdania, iż zmiana klimatu będzie miała negatywny wpływ na ich życie i oczekuje, by rozwiązania cyfrowe przyczyniły się do ograniczenia zmian klimatycznych i ochrony środowiska.

Główne obawy dotyczą kosztów życia, dostępu do energii, zasobów materialnych oraz bezpieczeństwa i potrzeby niezawodnej łączności w niespokojnych czasach i chaotycznej pogodzie.

I teraz najważniejsze – zgodnie z trendem „mniej znaczy więcej cyfrowo”, ankietowani przewidują, że sztuczna inteligencja rozszerzy się na styl życia konsumentów – chociażby wspierając kupujących w korzystaniu z cyfrowych alternatyw wobec produktów fizycznych, ale także przewidując zagrożenia pogodowe i środowiskowe czy lepiej optymalizując pracę, obowiązki zawodowe, ich czas i miejsce.

10 najważniejszych trendów konsumenckich do 2030 roku

W ramach badania ConsumerLab 15 000 badanych z 30 miast na całym świecie oceniło 120 pomysłów na produkty cyfrowe w 15 dziedzinach życia, począwszy od adaptacji codzienności do zmian klimatycznych, kończąc na sposobach radzenia sobie z trudnymi zjawiskami atmosferycznymi. W oparciu o uzyskane dane, eksperci Ericsson ConsumerLab stworzyli 10 najważniejszych trendów konsumenckich. Oto one:

1. Cięcie kosztów

Usługi cyfrowe pomogą konsumentom kontrolować koszty żywności, energii i podróży w niestabilnych czasach klimatycznych. Ponad 60% badanych jest zaniepokojonych wyższymi kosztami życia w przyszłości.

2. Stabilna sieć

Niezawodne i odporne połączenia internetowe będą zyskiwać na znaczeniu, w miarę nasilania się ekstremalnych zjawisk atmosferycznych. Około 80% respondentów uważa, że w latach 30-tych XXI wieku inteligentne lokalizatory sygnału wskażą optymalne obszary zasięgu podczas klęsk żywiołowych.

3. Mobilność bez pośpiechu

Znane nam harmonogramy pracy mogą stać się przeszłością. Przepisy klimatyczne i efektywność energetyczna zmienią elastyczność pracy. 68% ankietowanych planowałoby swoją aktywność kierując się optymalizacją kosztów energii, a nie efektywnością czasową.

4. Sztuczna inteligencja

Przewiduje się, że sztuczna inteligencja będzie chronić konsumentów podczas nieprzewidywalnej i niestabilnej pogody. Prawie połowa użytkowników early adopters twierdzi, że dla własnego bezpieczeństwa będzie używać spersonalizowanych systemów ostrzegania przed zagrożeniami meteorologicznymi.

5. Nowy klimat pracy

Korporacyjne ograniczenia śladu węglowego, rosnące koszty i przyspieszona cyfryzacja będą kształtować procedury pracy przyszłości. Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przewiduje, że asystenci AI zaplanują dojazdy, zadania i zasoby, aby zminimalizować ślad węglowy organizacji.

6. Inteligenta woda

Ze względu na zmniejszające się zasoby słodkiej wody, konsumenci oczekują inteligentnych instalacji w celu oszczędzania i ponownego wykorzystania wody. Prawie połowa badanych twierdzi, że ich gospodarstwa domowe będą używać inteligentnych zbieraczy wody na dachach, balkonach i oknach, otwierających się podczas opadów, aby zbierać i oczyszczać wodę deszczową.

7. Energonomia

Cyfrowe usługi udostępniania energii mogą złagodzić ciężar rosnących kosztów energii. Energia może stać się walutą – 65% użytkowników early adopters uważa, że w latach 30-tych konsumenci będą mogli płacić za towary i usługi w kWh za pomocą aplikacji mobilnych.

8. Mniej znaczy więcej cyfrowo

Wirtualne zamienniki produktów mogą stać się wyznacznikami statusu. Nadmierna fizyczna konsumpcja może być zarówno kosztowna, jak i społecznie krytykowana. Dematerializacja nawyków konsumpcyjnych może przyspieszyć – jedna trzecia wczesnych nabywców technologii wierzy, że będzie osobiście korzystać z aplikacji zakupowych sugerujących cyfrowe alternatywy dla produktów fizycznych.

9. Przyroda

W obliczu ciągłych zmian klimatycznych i potencjalnych ograniczeń w podróżowaniu, doświadczanie natury na obszarach miejskich bez podróżowania może być standardem w latach 30-tych. Czterech na dziesięciu użytkowników early adopters z miast pragnie osobiście korzystać z wirtualnej usługi turystycznej, która pozwoli odwiedzać rezerwaty i szlaki górskie w czasie rzeczywistym.

10. Oszustwa klimatyczne

Ankietowani sygnalizują, że wysokie ceny oraz racjonowanie energii i wody wykorzystają nieuczciwi konsumenci, szukający sposobów obejścia ograniczeń środowiskowych. Ponad połowa respondentów spodziewa się, że hakerzy będą nielegalnie korzystać z wody lub elektryczności za pomocą aplikacji internetowych.

Technologie
fot. Ericsson

Wniosek: respondenci ewidentnie uważają, że cyfryzacja i technologie mogą ograniczyć zmiany klimatyczne i nauczyć nas nieco innej egzystencji. Egzystencji opartej o oszczędności, minimalizm, optymalizację energetyczną i świadomość technologiczną. Oczywiście można zarzucić, że w badaniu wzięli udział tzw. early adopters, czyli wcześni nabywcy technologii i stąd takie wnioski, lecz ja osobiście właśnie z nimi się identyfikuję i uważam, że określenie tych trendów jest bardzo trafne. Pytanie, na ile my, jako społeczeństwo, jesteśmy w stanie je stosować już dziś?

Podoba Ci się to, co napisałem? Zostaw mi napiwek 😁




Autor

Jestem niezależnym blogerem technologicznym, doradcą ds. technologii, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu widzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;)

Zerknij też na to