Nissan ogłosił The Arc – nowy plan biznesowy, którego celem jest stymulowanie wzrostu i elektryfikacji rynków w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania). W skrócie – koncern chce zwiększyć globalną sprzedaż o milion pojazdów rocznie. Ambitnie.
Duże firmy lubią budować długofalowe plany i strategie, a następnie jeszcze bardziej lubią je nazywać i się nimi chwalić. Nie inaczej jest w przypadku Nissana. Japończycy zaprezentowali ostatnio plan biznesowy o tajemniczo brzmiącej nazwie The Arc. Jeszcze ciekawiej się robi, jak czytając informację prasową okazuje się, że The Arc to pomost pomiędzy planem transformacji biznesowej Nissan NEXT opracowanym na lata finansowe 2020-2023, a długofalową wizją Ambition 2030. Jak nie chcecie za bardzo wnikać w rozkminianie poszczególnych programów, to ułatwię Wam zadanie. Generalnie chodzi o elektryfikację, nowe podejście do inżynierii, wdrażanie nowych technologii czy wykorzystanie partnerstw. Wszystko to w wiadomym celu. Gra idzie o lepszą rentowność i wzrost sprzedaży. Innymi słowy – The Arc to kolejny plan, jakich wiele w różnych firmach, mających po raz kolejny zapewnić lepszą sprzedaż.
Więcej o milion pojazdów rocznie
Jak już napisałem powyżej, Nissan zamierza zwiększyć globalną sprzedaż o 1 milion pojazdów rocznie, z czego prawie jedna trzecia (300 000 szt.) ma przypadać na region AMIEO. Na 16 nowych modeli elektrycznych oraz 14 modeli spalinowych przewidzianych do wprowadzenia globalnie, pięć nowych elektryków oraz sześć modeli spalinowych będzie miało swoje premiery z regionie AMIEO. Dobra wiadomość jest taka, że ma wśród nich pojawić się nowy LEAF.
To jednak nie wszystko. Nissan poinformował o swoich strategicznych partnerstwach, które przełożą się na oferowane modele samochodów. Dzisiejszy świat dąży do globalizacji i współpracy międzynarodowej i dokładnie to samo widać w działaniach Japończyków. A będąc bardziej precyzyjnym – w Europie w ramach Aliansu Renault/Ampere wprowadzi nowy miejski model elektryczny w miejsce Nissana Micra oraz dwa nowe lekkie pojazdy dostawcze. W Oceanii, we współpracy z Mitsubishi Motors, Nissan zaoferuje nowego 1-tonowego pickupa. Z kolei w Indiach Nissan będzie wzmacniał relacje z Renault w ramach Aliansu, aby zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, dzięki którym kraj ten stanie się kolejnym obok Wielkiej Brytanii kluczowym centrum eksportu w regionie AMIEO.
40% elektryków do 2026
Nissan oczekuje, że do 2026 r. ponad 40% miksu sprzedaży w Europie będą stanowiły samochody w pełni elektryczne, a modele zelektryfikowane – aż 75%. Oznacza to, że elektryków Japończycy chcą sprzedawać o ponad 170 000 egzemplarzy.
Oprócz rozwijania nowych produktów i zwiększenia sprzedaży Nissan będzie także realizować swój projekt EV36Zero w zakresie produkcji samochodów elektrycznych i akumulatorów. W zakładach w Sunderland w Wielkiej Brytanii firma uruchomi produkcję nowych samochodów elektrycznych. Ten przełomowy i kompleksowy projekt bezemisyjnej jazdy i produkcji wiąże się z inwestycją nawet 3 mld GBP, które wyłoży Nissan i jego partnerzy.
Wizja Nissana dotycząca elektrycznego ekosystemu obejmuje komercjalizację technologii V2G, czyli dwukierunkowego przesyłania prądu przemiennego między pojazdem a siecią. Technologia ta ma zostać udostępniona w okresie objętym planem, na początek w Europie. Dzięki nowym partnerstwom w całym regionie technologia V2G Nissana umożliwi instalowanie w przystępnych cenach dwukierunkowych domowych stacji ładowania, poprzez które posiadacze samochodów elektrycznych będą mogli oddawać nadwyżki energii zgromadzonej w akumulatorze do sieci elektroenergetycznej. Rozwiązanie to przysporzy korzyści zarówno Nissanowi w postaci nowego źródła przychodów, jak i klientom oraz środowisku.
Plany na Europę
Dobra wiadomość dla wszystkich zwolenników modelu LEAF. Ma się pojawić w Europie wraz z Juke, a także elektrycznym następcą Nissana Micra. Jego nazwy póki co nie podano.
Co więcej, Nissan zamierza wykorzystać partnerstwo z Ampere w ramach Aliansu, by wprowadzić w pełni elektryczny lekki samochód dostawczy Interstar oraz nowy pojazd z tego segmentu oparty na modelu FlexVan.
Wsparciem w transformacji do w pełni elektrycznej przyszłości będzie opracowywana przez Nissana trzecia generacja technologii e-POWER, czyli unikatowego zelektryfikowanego zespołu napędowego, który stanowi pomost między napędem spalinowym, a w pełni elektrycznym.