STLA AutoDrive, czyli autonomiczna jazda w autach od Stellantis

Stellantis zaprezentował w minionym tygodniu STLA AutoDrive 1.0, czyli pierwszy opracowany wewnętrznie system autonomicznej jazdy, oferujący funkcjonalności „Hands-Free” i „Eyes-Off” (poziom 3 SAE). STLA AutoDrive ma umożliwić autonomiczną jazdę przy prędkości 60 km/h, a w przyszłości nawet więcej.

Stellantis twiedzi, że jego technologia autonomicznej jazdy STLA AutoDrive jest już gotowa do wdrożenia. Obecnie umożliwia ona autonomiczną jazdę przy prędkości do 60 km/h, zmniejszając obciążenie kierowcy w ruchu ulicznym i zwracając mu jego cenny czas.

Producent w swoim komunikacie prasowym sugeruje, że jest to idealne rozwiązanie dla osób dojeżdżających do pracy w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, bo STLA AutoDrive pozwala kierowcom tymczasowo angażować się w zadania niezwiązane z prowadzeniem, takie jak oglądanie filmu, sprawdzanie e-maili, czytanie książki lub po prostu patrzenie przez okno. Ja bym do tego dodał jeszcze oglądanie mojego kanału na YouTube, bądź moich TikToków. Dzięki Stellantis za taką funkcjonalność. A tak poważnie, to średnio zalecałbym całkowity brak kontroli nad pojazdem. Jeszcze dzisiaj oczywiście, bo w przyszłości to się z pewnością zmieni.

STLA AutoDrive

STLA AutoDrive – jak działa?

System nieustannie monitoruje otoczenie za pomocą zaawansowanego zestawu czujników, aby zapewnić precyzyjny i bezpieczny styl jazdy oraz niezawodne działanie, nawet w nocy lub w trudnych warunkach pogodowych, takich jak lekki deszcz czy jazda po mokrej nawierzchni. Aby utrzymać stałą wydajność, zautomatyzowany system czyszczenia czujników dba o to, by kluczowe elementy były czyste, co zapewnia optymalną niezawodność i funkcjonalność.

Inżynierowie Stellantis dopracowali nowe rozwiązanie autonomicznej jazdy w taki sposób, by reagowało ono szybko i naturalnie, zapewniając jednocześnie płynność, niezawodność i podobieństwo do samochodu prowadzonego przez człowieka w rzeczywistych warunkach. Niezależnie od tego, czy chodzi o utrzymanie bezpiecznych odległości, czy dostosowanie się do dużego natężenia ruchu, system działa płynnie, oferując bezpieczną i bezstresową jazdę.

Przy wyższych prędkościach STLA AutoDrive oferuje wygodę adaptacyjnego tempomatu i funkcji utrzymania pasa ruchu w trybach Poziomu 2 (ręce na kierownicy) oraz Poziomu 2+ (ręce zdjęte z kierownicy, wzrok na drodze).

System został zaprojektowany w oparciu o skalowalną architekturę i jest gotowy do wdrożenia. Co ważne, może być stosowany w pojazdach marek Stellantis na globalnych rynkach, zapewniając płynne wdrożenie zgodne ze strategiami biznesowymi i zapotrzebowaniem rynku. System jest także połączony z chmurą, co umożliwia jego ciągłe aktualizacje w trybie „over-the-air” oraz integracji danych w czasie rzeczywistym w celu zoptymalizowania parametrów.

STLA AutoDrive spełnia obowiązujące przepisy na obsługiwanych rynkach i wymaga od kierowcy pozostawania w pozycji siedzącej, zapiętej i gotowej do przejęcia kontroli w razie potrzeby. To tak w kontekście oglądania filmów, o których pisałem powyżej. Ponadto system jest zgodny z regionalnymi przepisami dotyczącymi zachowania kierowcy, w tym ograniczeniami dotyczącymi korzystania z telefonu. Innymi słowy – co kraj, to obyczaj i chodzi o to, że system autonomicznej jazdy od Stellantis, spełnia wymogi poszczególnych rynków.

STLA AutoDrive została zaprojektowana jako ciągle rozwijająca się platforma, której bieżące i przyszłe aktualizacje mogą otworzyć możliwości w zakresie:

  • jazdy samochodem z funkcjonalnościami „Hands-free” i „Eyes-off” przy wyższych prędkościach, do 95 km/h.
  • zwiększonej automatyzacji jazdy w terenie dla wybranych modeli.

Skupiając się na bezpieczeństwie, elastyczności i długoterminowej zdolności adaptacji, rozwiązanie autonomicznej jazdy stanowi kolejny krok Stellantis w stronę bardziej inteligentnej, komfortowej i intuicyjnej jazdy.

STLA AutoDrive

Kierowcy obawiają się autonomicznej jazdy

Technologie autonomicznej jazdy to jedno, a rynek to drugie. Jak wynika z najnowszego badania AAA, 6 na 10 amerykańskich kierowców twierdzi, że ma daleko idące obawy przed jazdą samochodem autonomicznym. Jedynie 13% amerykańskich kierowców zaufałoby jeździe w pojazdach samojezdnych. Co więcej, jak się okazuje z przeprowadzonego badania, dla kierowców ważniejsze jest ulepszanie systemów bezpieczeństwa, niż rozwijanie autonomicznej jazdy.

I co ważne, cytowane przeze mnie badanie było przeprowadzane wśród amerykańskich kierowców, czyli tam, gdzie pojazdy autonomiczne poruszają się już po ulicach niektórych stanów. Ciekaw jestem, jaki procent entuzjastów autonomicznej jazdy byłby w Polsce?

To tak w kontekście rewelacji z Grupy Stellantis. Świetnie, że pracują nad rozwojem autonomicznej jazdy, ale prawda jest taka, że

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Paweł Kacperek
Video thumbnail
Większość klientów przychodzi pogadać - Wiktoria Borkowska wywiad
39:22
Video thumbnail
Przejechałem ponad 1300 km elektrycznym Ssangyong Torres EVX / KGM Torres EVX
10:56
Video thumbnail
Technologie w restauracji McDonald`s - Bogusław Maziarz I TechTalks #3
27:37
Video thumbnail
Urządzenia monitorujące nasze zdrowie. Co nas czeka w przyszłości? TechTalks #2
16:22
Video thumbnail
Mentzen i bitcoiny, Shanmu S1 zaanalizuje mocz w domu, pływający samochód BYD #TechFlash 14
19:00
Video thumbnail
Opaska dla seniora: Locon Life Plus - najlepszy prezent dla rodziców #techgadżety
10:50
Video thumbnail
Ania Mucha o Rodzina Apple; Nissan Concept 20-23; Molecule.one; wideorejestratory MIO #TechFlash 13
12:23
Video thumbnail
Nieautoryzowany Starlink na okręcie wojennym USS Manchester - TechTalks #1 I Tech Commentary
08:58
Video thumbnail
AI wykryje uraz ścięgna, autonomiczny sklep Auchan GO, atak hakerski w Olsztynie #TechFlash 12
13:17
Video thumbnail
Opaska medyczna TeltoHeart, smart kosz na śmieci z Polski, AI w Nissan Yokohama Lab #TechFlash 11
12:33
Video thumbnail
Elektryczny traktor ogrodowy, teleopieka dla seniorów, roboty mobilne AMR #TECHflash 10
12:28
Video thumbnail
Technologiczne lotnisko; czajnik Xiaomi wie, kiedy się zepsuć; czujniki IoT w hulajkach #TECHFlash 9
10:31
Video thumbnail
The ICON - łódź BMW, XRAI GLASS - okulary dla niesłyszących, Toyoty w kopalni #TechFlash 8
13:38
Video thumbnail
Mobilny skaner uzębienia; wpływ AI na rynek pracy; Jeep Grand Cherokee V - #TechFlash 6
11:28
Video thumbnail
Co zabrać ze sobą na plażę? 12 technologicznych gadżetów #techgadżety
13:30
Video thumbnail
AI przewidzi raka trzustki; wirtualne laboratoria dla szkół; zegarek Suunto Vertical dla aktywnych
07:21
Video thumbnail
Samochody elektryczne, które lubi Niko 🚘🔋
11:53
Video thumbnail
Roboty: gdzie mają już zastosowanie? Medycyna, straż pożarna, fabryki, a nawet.... życie osobiste
12:22
Video thumbnail
CUPRA Tavascan, wojskowy neutralizator dronów i osiedle zaprojektowane przez AI
16:48
Video thumbnail
Zawody przyszłości; Merkury 2.0 - komunikator dla Wojska Polskiego; elektryczny rower cargo
16:45
Video thumbnail
Latający samochód XPeng; zautomatyzowane parkowanie od Bosch; Dom Zmienny
14:32

Zerknij też na to