Ericsson po raz kolejny zapytał early adopters (wczesnych nabywców technologii) o najważniejsze trendy konsumenckie, technologie oraz inicjatywy technologiczne. Tym razem chodziło o te, podejmowane do 2030 roku na rzecz klimatu.
12 edycja raportu Ericsson ConsumerLab poświęcona została w dużej mierze zagadnieniom związanym ze zmianami klimatycznymi, czyli tym, co dzisiaj powinno być dla nas najważniejsze. 59% z ponad 15 000 badanych osób uważa, że innowacje i technologia będą miały kluczowe znaczenie w walce z codziennymi wyzwaniami związanymi ze zmianami klimatycznymi. Co więcej, blisko 55% użytkowników early adopters z dużych miast jest zdania, iż zmiana klimatu będzie miała negatywny wpływ na ich życie i oczekuje, by rozwiązania cyfrowe przyczyniły się do ograniczenia zmian klimatycznych i ochrony środowiska.
Główne obawy dotyczą kosztów życia, dostępu do energii, zasobów materialnych oraz bezpieczeństwa i potrzeby niezawodnej łączności w niespokojnych czasach i chaotycznej pogodzie.
I teraz najważniejsze – zgodnie z trendem „mniej znaczy więcej cyfrowo”, ankietowani przewidują, że sztuczna inteligencja rozszerzy się na styl życia konsumentów – chociażby wspierając kupujących w korzystaniu z cyfrowych alternatyw wobec produktów fizycznych, ale także przewidując zagrożenia pogodowe i środowiskowe czy lepiej optymalizując pracę, obowiązki zawodowe, ich czas i miejsce.
10 najważniejszych trendów konsumenckich do 2030 roku
W ramach badania ConsumerLab 15 000 badanych z 30 miast na całym świecie oceniło 120 pomysłów na produkty cyfrowe w 15 dziedzinach życia, począwszy od adaptacji codzienności do zmian klimatycznych, kończąc na sposobach radzenia sobie z trudnymi zjawiskami atmosferycznymi. W oparciu o uzyskane dane, eksperci Ericsson ConsumerLab stworzyli 10 najważniejszych trendów konsumenckich. Oto one:
1. Cięcie kosztów
Usługi cyfrowe pomogą konsumentom kontrolować koszty żywności, energii i podróży w niestabilnych czasach klimatycznych. Ponad 60% badanych jest zaniepokojonych wyższymi kosztami życia w przyszłości.
2. Stabilna sieć
Niezawodne i odporne połączenia internetowe będą zyskiwać na znaczeniu, w miarę nasilania się ekstremalnych zjawisk atmosferycznych. Około 80% respondentów uważa, że w latach 30-tych XXI wieku inteligentne lokalizatory sygnału wskażą optymalne obszary zasięgu podczas klęsk żywiołowych.
3. Mobilność bez pośpiechu
Znane nam harmonogramy pracy mogą stać się przeszłością. Przepisy klimatyczne i efektywność energetyczna zmienią elastyczność pracy. 68% ankietowanych planowałoby swoją aktywność kierując się optymalizacją kosztów energii, a nie efektywnością czasową.
4. Sztuczna inteligencja
Przewiduje się, że sztuczna inteligencja będzie chronić konsumentów podczas nieprzewidywalnej i niestabilnej pogody. Prawie połowa użytkowników early adopters twierdzi, że dla własnego bezpieczeństwa będzie używać spersonalizowanych systemów ostrzegania przed zagrożeniami meteorologicznymi.
5. Nowy klimat pracy
Korporacyjne ograniczenia śladu węglowego, rosnące koszty i przyspieszona cyfryzacja będą kształtować procedury pracy przyszłości. Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przewiduje, że asystenci AI zaplanują dojazdy, zadania i zasoby, aby zminimalizować ślad węglowy organizacji.
6. Inteligenta woda
Ze względu na zmniejszające się zasoby słodkiej wody, konsumenci oczekują inteligentnych instalacji w celu oszczędzania i ponownego wykorzystania wody. Prawie połowa badanych twierdzi, że ich gospodarstwa domowe będą używać inteligentnych zbieraczy wody na dachach, balkonach i oknach, otwierających się podczas opadów, aby zbierać i oczyszczać wodę deszczową.
7. Energonomia
Cyfrowe usługi udostępniania energii mogą złagodzić ciężar rosnących kosztów energii. Energia może stać się walutą – 65% użytkowników early adopters uważa, że w latach 30-tych konsumenci będą mogli płacić za towary i usługi w kWh za pomocą aplikacji mobilnych.
8. Mniej znaczy więcej cyfrowo
Wirtualne zamienniki produktów mogą stać się wyznacznikami statusu. Nadmierna fizyczna konsumpcja może być zarówno kosztowna, jak i społecznie krytykowana. Dematerializacja nawyków konsumpcyjnych może przyspieszyć – jedna trzecia wczesnych nabywców technologii wierzy, że będzie osobiście korzystać z aplikacji zakupowych sugerujących cyfrowe alternatywy dla produktów fizycznych.
9. Przyroda
W obliczu ciągłych zmian klimatycznych i potencjalnych ograniczeń w podróżowaniu, doświadczanie natury na obszarach miejskich bez podróżowania może być standardem w latach 30-tych. Czterech na dziesięciu użytkowników early adopters z miast pragnie osobiście korzystać z wirtualnej usługi turystycznej, która pozwoli odwiedzać rezerwaty i szlaki górskie w czasie rzeczywistym.
10. Oszustwa klimatyczne
Ankietowani sygnalizują, że wysokie ceny oraz racjonowanie energii i wody wykorzystają nieuczciwi konsumenci, szukający sposobów obejścia ograniczeń środowiskowych. Ponad połowa respondentów spodziewa się, że hakerzy będą nielegalnie korzystać z wody lub elektryczności za pomocą aplikacji internetowych.
Wniosek: respondenci ewidentnie uważają, że cyfryzacja i technologie mogą ograniczyć zmiany klimatyczne i nauczyć nas nieco innej egzystencji. Egzystencji opartej o oszczędności, minimalizm, optymalizację energetyczną i świadomość technologiczną. Oczywiście można zarzucić, że w badaniu wzięli udział tzw. early adopters, czyli wcześni nabywcy technologii i stąd takie wnioski, lecz ja osobiście właśnie z nimi się identyfikuję i uważam, że określenie tych trendów jest bardzo trafne. Pytanie, na ile my, jako społeczeństwo, jesteśmy w stanie je stosować już dziś?