Automated Mapping Platform (AMP) to pomysł Woven Alpha na to, by Japończycy zaistnieli szeroko nie tylko na rynku motoryzacyjnym, ale także nawigacyjnym.
Kiedyś w platformach nawigacyjnych wszystko było prostsze. Był Navteq (później Here), polska Emapa kupiona przez Imagis, Google oczywiście czy średnio lubiany przeze mnie TomTom, dostarczający mapy do Apple. Zresztą historię nawigacji kilka lat temu przepięknie opisał Tomek Okurowski w wydawanym przeze mnie Connected Life Magazine. Może nawet przedrukuję ten tekst tutaj, bo mimo upływu czasu, szkoda, by poszedł w zapomnienie.
Dzisiaj, niemal w połowie 2021 wszystko wygląda zgoła inaczej. Producenci samochodów, którzy kiedyś wręcz stali okoniem do nawigacji i map, sami biorą się nie tylko za ich produkcję, lecz nawet komercjalizację. Przykładem jest Toyota, Isuzu i Hino, którzy wspólnie szukają rozwiązań, które przyspieszą komercjalizację Automated Mapping Platform (AMP), cyfrowej platformy firmy Woven Alpha (część Woven Planet Holdings, należącej do Toyota Group spółki holdingowej, odpowiedzialnej za rozwój nowych technologii mobilności).
Automated Mapping Platform (AMP) to internetowa platforma do tworzenia i dystrybucji map wysokiej rozdzielczości (HD), niezbędnych do nawigacji samochodów autonomicznych. Jej działanie opiera się na zaawansowanych zdjęciach satelitarnych oraz crowdsourcingu danych z samochodów połączonych w sieci (connected cars), wyposażonych w kamery i czujniki, na których opierają swoje działanie systemy bezpieczeństwa czynnego. Dzięki temu mapy są nie tylko bardzo precyzyjne, ale aktualizowane w czasie rzeczywistym.
Mapy AMP zawierają wiele poziomów szczegółowych informacji, takich jak topografia, zakręty, znaki drogowe, sygnalizacja świetlna i oznakowanie poziome oraz różnego rodzaju obiekty. Tworzą precyzyjne reprezentacje dróg, które są na bieżąco aktualizowane dzięki danym nieustannie spływającym z systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy w milionach samochodów.
Woven Alpha zamierza tak rozwinąć system AMP (Automated Mapping Platform), aby stał się najbardziej wszechstronną globalną platformą do tworzenia map HD, która umożliwi zautomatyzowanym samochodom orientację w przestrzeni i bezpieczeństwo jazdy.
Nie ulega wątpliwości fakt, że mapy i systemy nawigacyjne to wręcz podstawa w przypadku samochodów autonomicznych. Toyota, Isuzu i Hino zdają się doskonale to rozumieć. Właśnie dlatego zamierzają sprawdzić możliwości, jakie daje współpraca map AMP z systemami bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance System). Na początku AMP ma być testowany w lekkich samochodach dostawczych. Partnerzy chcą się przyczynić do popularyzacji bezpieczniejszej zautomatyzowanej jazdy i systemów ADAS za pośrednictwem spółki Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, powołanej przez Toyotę, Isuzu i Hino w kwietniu tego roku. Zadaniem nowego przedsiębiorstwa jest wprowadzanie do pojazdów użytkowych najnowszych technologii z dziedziny łączności w sieci, automatyzacji jazdy oraz bezemisyjnych napędów na baterie i ogniwa paliwowe.