Przyszłość medycyny to dane

Coraz częściej żyjemy globalnie. Oznacza to, że dzisiaj jesteśmy w Polsce, a jutro w innej części Europy czy świata. A wypadek czy choroba może nas spotkać wszędzie. Dlatego przyszłością medycyny jest szybka i sprawna wymienność danych pomiędzy placówkami.

Temat zarządzania danymi w sektorze medycznym robi się coraz bardziej popularny. Ostatnio pisaliśmy o tym nawet w kontekście sieci 5G, ale słowa te potwierdza również Filippo Surace, prezes Cube Labs, który uważa, że w komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań medycznych kluczowe jest zbudowanie systemu danych opartego na informacjach płynących z wielu różnych placówek ochrony zdrowia. Dzięki temu lekarze mogą dysponować kompleksową wiedzą na temat stanu zdrowia konkretnego pacjenta. Chodzi nie tylko o współpracę między samymi szpitalami, lecz także między uniwersytetami i innymi instytucjami badawczymi, a przedstawicielami rynku.

Za dobry przykład podaje Włochy, gdzie jak twierdzi – Mamy we Włoszech wiele szpitali, które są obecnie na etapie tworzenia nowego, innowacyjnego modelu świadczenia usług w swoim obszarze na podstawie modelu gwiaździstego. W jego ramach mikroszpitale lub kliniki prywatne świadczą usługi podstawowe, takie jak badania krwi, fizjoterapia, zdjęcia rentgenowskie itd., a duże szpitale pełnią funkcję ośrodków świadczących bardziej specjalistyczne usługi na wyższym poziomie, np. z zakresu kardiochirurgii, neurochirurgii itd. Wszystkie te systemy powinny współpracować w ramach ekosystemu, wymieniając dane i tworząc spójne świadczenia dla pacjentów.

10 razy tańsze operacje dzięki telemedycynie

Choć kraje rozwinięte przodują w kwestii opracowywania innowacji dla medycyny, to nowoczesne modele opieki zdrowotnej tworzą na wzór tych, które wprowadza się w krajach uboższych, rozwijających się. Narayana Health, indyjski prywatny system szpitalny, zarządza siecią telemedyczną łączącą 24 miejskie szpitale specjalistyczne z 800 placówkami zlokalizowanymi w ubogich i trudno dostępnych regionach. Działanie to, połączone z wdrażaniem oszczędności na każdym etapie działania systemu, pozwala efektywnie zaspokoić potrzeby zdrowotne dużej liczby pacjentów i zaoferować im skomplikowane procedury medyczne w dobrej cenie. Narayana wykonuje operacje serca za nieco ponad 2 tys. dol. Dla porównania taka sama operacja w USA kosztuje od 20 do 100 tys. dol.

Bliźniaczy model usług telemedycznych został zbudowany w amerykańskim stanie Mississippi. Tam 17 prowincjonalnych szpitali i 200 placówek medycznych zostało połączonych ze specjalistami z University of Mississippi Medical Center w Jackson. Wymiana informacji między różnego rodzaju placówkami może jednak posłużyć również jako baza wiedzy wykorzystywana w celu opracowania nowych, ulepszonych schematów postępowania lekarskiego. Całość może być wspierana przez sztuczną inteligencję.

– Korzystając z analityki predykcyjnej, możemy zarządzać danymi na dużo większą skalę oraz tworzyć nowe protokoły, korzystając z uczenia maszynowego oraz rozwiązań na bazie sztucznej inteligencji. Działają one dużo szybciej i są dostosowane do określonego rodzaju objawów, co prowadzi do bardzo szybkiej diagnozy i rozpoczęcia leczenia. W takim przypadku nie potrzeba wielu etapów czy udziału wielu lekarzy, aby stworzyć właściwy protokół, co samo w sobie jest dość kosztowne. Jednak korzystając z danych, można znacznie skrócić cały proces – mówi ekspert.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia roczne wydatki na służbę zdrowia przekroczyły na świecie wartość 7,5 bln dol. i sięgają 10 proc. globalnego PKB. Z kolei według Fortune Business Insights światowy rynek urządzeń medycznych był wyceniany w 2018 roku na 425,5 mld dol. Do 2025 roku osiągnie wartość niemal 613 mld dol.

– Cała technologia i innowacje związane ze świadczeniami zdrowotnymi powinny się opierać na przewidywaniu i zapobieganiu chorobom, ponieważ bez profilaktyki populacja chorych na świecie będzie rosła. Dlatego potrzebujemy technologii nie tyle do leczenia chorób, ile do zapobiegania im – tłumaczy Filippo Surace.

Autor

Podoba Ci się? Udostępnij innym

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wiem, że lubisz o nich czytać

Elon Musk proponuje Teslę Monice Lewinsky

Monica Lewinsky napisała wczoraj na Twitterze, że nie może zdecydować się, który samochód wybrać: Teslę czy Subaru. Natychmiast zareagował Elon Musk.

50 Cent nie mógł sprzedać swojego Rolls Royce`a

50 Cent pożalił się na Instagramie, że nie mógł sprzedać swojego Rolls Royce`a. Snopp Dogg komentuje zdjęcie kolegi po fachu.

21 Savage pokazał swoje łóżko gamingowe za 100 000$

Raperzy w USA coraz częściej pokazują technologie. 21 Savage sprawił sobie zakup umożliwiający oddawanie się grom video. Zobaczcie jego łóżko

Cleo będzie miała Smart Home

Piosenkarka przed świętami pochwaliła się na swoim profilu na Instagramie, że kontroluje postępy prac w swoim mieszkaniu. Jak wynika z opisu Cleo, nie zabraknie tam elementów inteligentnego domu.

Najnowsze na blogu

Dzisiaj każdy CEO, CTO, COO, CMO czy CxO powinien mieć swojego copywritera

W dobie "social selling" i coraz silniejszej pozycji marek osobistych, zwłaszcza w biznesie i na LinkedIn, każdy, kto w branży technologicznej chce coś osiągnąć, powinien korzystać z usług profesjonalnego copywritera.

Elon Musk proponuje Teslę Monice Lewinsky

Monica Lewinsky napisała wczoraj na Twitterze, że nie może zdecydować się, który samochód wybrać: Teslę czy Subaru. Natychmiast zareagował Elon Musk.

Volvo chce sprzedawać auta online

Pandemia koronawirusa pokazała, że niemal wszystko można sprzedawać w sieci. Niemożliwe stało się możliwe. Również w branży motoryzacyjnej. A sprzedaż samochodów poprzez internet, to przede wszystkim mniejsze koszty utrzymania salonów samochodowych, ludzi i dystrybucji. Nic więc dziwnego, że Volvo chce, by do 2025 roku połowa jego globalnej sprzedaży odbywała się online.