Truck Wallet – samochody ciężarowe Mercedesa będą same płacić

Dzięki Truck Wallet, samochody ciężarowe Daimler Trucks będą mogły samodzielnie realizować płatności oraz zyskać szereg innych funkcjonalności.

Eksperci z Daimler Truck opracowali nowy cyfrowy identyfikator samochodu ciężarowego – Truck-ID oraz powiązany z nim portfel – Truck Wallet. Dzięki temu samochody ciężarowe będą mogły samodzielnie komunikować się z innymi urządzeniami. Testy potwierdziły możliwość automatycznej płatności przy elektrycznym terminalu ładującym. Odbyły się we współpracy z Commerzbankiem.

Truck-ID pełni rolę wbudowanego dowodu tożsamości – za jego pomocą samochody ciężarowe mogą identyfikować się względem innych urządzeń i jednoznacznie sygnować określone procesy. Truck Wallet spełnia funkcję technologii platformowej i centralnego programu użytkownika dla wszystkich aplikacji, które mają dostęp do Truck-ID oraz wykorzystują go do różnych zastosowań. Truck-ID i Truck Wallet – obecnie jeszcze w wersjach prototypowych – są zapisane w procesorze kryptograficznym w postaci zaszyfrowanych programów software’owych. Procesor ten jest komponentem Truck Data Center, centralnego telematycznego urządzenia sterującego, stosowanego w nowym Actrosie Mercedes-Benz.

Truck Wallet

Truck Wallet, czyli elektroniczny portfel

Truck Wallet może zawierać zarówno pieniądze na transakcje płatnicze, jak i różne karty, na przykład karty paliwowe czy karty klienta – jednak wyłącznie w formie cyfrowej. Informacje elektroniczne, w tym o zgromadzonych środkach pieniężnych, są zapisywane bezpośrednio w Truck Wallet i przesyłane z niego do innego urządzenia za pośrednictwem sieci WALN. Proces ten jest zabezpieczony poprzez kontrolę w systemie online. Technologia radiowa jest komponentem Truck Data Center.

Truck-ID jako weryfikator

Poza automatyzacją procesów, największą zaletą transakcji realizowanych za pomocą Truck Wallet jest połączenie z Truck-ID. Identyfikator sygnuje wszystkie procesy Truck Wallet i potwierdza, że transakcje przeprowadzono rzeczywiście z udziałem odpowiedniej ciężarówki. W ten sposób następuje uwierzytelnienie transakcji. W połączeniu z zapisywanymi dodatkowo określonymi danymi telematycznymi, takimi jak aktualna lokalizacja samochodu ciężarowego, system ten oferuje spedycjom i ich partnerom biznesowym wysoki poziom ochrony przed oszustwami. Indywidualny identyfikator Truck-ID jest generowany przy zastosowaniu sprawdzonej, tzw. asymetrycznej metody kryptograficznej. Tajny element Truck-ID nie jest zatem znany ani Daimler Trucks, ani dostawcom procesorów i Truck Data Center, ani samym przewoźnikom.

Do czego przyda się Truck-ID i Truck Wallet?

Poza samym procesem automatycznej płatności omawianym powyżej, rozwiązanie ma również szereg innych zastosowań:

  • uproszczenie obsługi poboru myta od samochodów ciężarowych; obecnie kierowca ciężarówki musi ręcznie wprowadzać dane do systemu poboru myta co może powodować błędy. Dzięki nowej technologii, dane te, jednoznacznie sygnowane, mogłyby być teraz przekazywane bezpośrednio z samochodu ciężarowego do systemu za pośrednictwem sieci WLAN. Zaoszczędziłoby to kierowcom oraz spedytorom czasu, stresu i pieniędzy.
  • Analogicznie, również procesy transportowe mogłyby być realizowane bezpośrednio przez samochód ciężarowy: ciężarówka dostarcza dokumenty przewozowe w formie cyfrowej i sygnuje je po przybyciu do miejsca przeznaczenia oraz otrzymuje odpowiednie potwierdzenie odbioru towaru z lokalnego systemu.
  • Truck-ID i Truck Wallet mogłyby też częściowo przejąć kontrolę i rozliczenia podwykonawców, weryfikując, kiedy dany samochód ciężarowy był używany przez danego użytkownika ‒ wystarczy właściwy technologiczny „odpowiednik” po stronie użytkownika, taki jak smartfon z aplikacją, która może komunikować się z Truck Wallet.
  • Także obsługa leasingu pojazdów i krótkoterminowych umów użytkowania (np. „pay-per-use”) mogłyby być kontrolowane bezpośrednio przez samochód ciężarowy; klient płaci bezpośrednio w pojeździe, a ciężarówka sama decyduje, czy spełniono warunki niezbędne do jej gotowości operacyjnej.

Autor

Podoba Ci się? Udostępnij innym

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wiem, że lubisz o nich czytać

Elon Musk proponuje Teslę Monice Lewinsky

Monica Lewinsky napisała wczoraj na Twitterze, że nie może zdecydować się, który samochód wybrać: Teslę czy Subaru. Natychmiast zareagował Elon Musk.

50 Cent nie mógł sprzedać swojego Rolls Royce`a

50 Cent pożalił się na Instagramie, że nie mógł sprzedać swojego Rolls Royce`a. Snopp Dogg komentuje zdjęcie kolegi po fachu.

21 Savage pokazał swoje łóżko gamingowe za 100 000$

Raperzy w USA coraz częściej pokazują technologie. 21 Savage sprawił sobie zakup umożliwiający oddawanie się grom video. Zobaczcie jego łóżko

Cleo będzie miała Smart Home

Piosenkarka przed świętami pochwaliła się na swoim profilu na Instagramie, że kontroluje postępy prac w swoim mieszkaniu. Jak wynika z opisu Cleo, nie zabraknie tam elementów inteligentnego domu.

Najnowsze na blogu

Dzisiaj każdy CEO, CTO, COO, CMO czy CxO powinien mieć swojego copywritera

W dobie "social selling" i coraz silniejszej pozycji marek osobistych, zwłaszcza w biznesie i na LinkedIn, każdy, kto w branży technologicznej chce coś osiągnąć, powinien korzystać z usług profesjonalnego copywritera.

Elon Musk proponuje Teslę Monice Lewinsky

Monica Lewinsky napisała wczoraj na Twitterze, że nie może zdecydować się, który samochód wybrać: Teslę czy Subaru. Natychmiast zareagował Elon Musk.

Volvo chce sprzedawać auta online

Pandemia koronawirusa pokazała, że niemal wszystko można sprzedawać w sieci. Niemożliwe stało się możliwe. Również w branży motoryzacyjnej. A sprzedaż samochodów poprzez internet, to przede wszystkim mniejsze koszty utrzymania salonów samochodowych, ludzi i dystrybucji. Nic więc dziwnego, że Volvo chce, by do 2025 roku połowa jego globalnej sprzedaży odbywała się online.