W nowoczesnym państwie inteligentne urzędy powinny integrować takie procesy jak komunikacja z mieszkańcami, przepływ informacji czy zarządzanie relacjami. Jakiś czas temu Gartner zidentyfikował 8 najważniejszych trendów w technologii, które pomogą urzędom być bardziej smart.
1. Mobilne urzędy
Niezależnie od tego, jak bardzo działy IT w urzędach publicznych będą chciały narzucić petentom obowiązek korzystania z dedykowanych urządzeń elektronicznych umiejscowionych w urzędach, to z czasem o ich przydatności będą decydowali użytkownicy. Dlatego warto zawczasu zastanowić się nad rozwiązaniami aplikacyjnymi, z których będzie można korzystać za pośrednictwem smartfonów czy tabletów.
2. Zaangażowanie mieszkańców poprzez aplikacje mobilne
Gartner podkreśla, że szalenie ważne jest udostępnienie kanału komunikacji mobilnej do komunikacji z mieszkańcami. Stworzenie odpowiednich aplikacji, może znacząco pomóc w przepływie informacji, ale także przyspieszyć realizację usług i wreszcie pozytywnie wpłynąć na opinie obywateli.
3. Big Data
Umiejętne korzystanie z zasobów Big Data w sektorze publicznym może usprawnić działania na przykład służby zdrowia, służb miejskich czy wreszcie pomóc policji nadzorować niebezpieczne rejony.
4. Otwarte dane
Udostępnienie danych, które posiadają urzędy miejskie za pośrednictwem API może spowodować, że powstanie wiele ciekawych, a przede wszystkim użytecznych dla mieszkańców serwisów, aplikacji i rozwiązań technologicznych.
5. Dane osobowe
Uporanie się z problemem ochrony i wykorzystania danych osobowych to obecnie największe wyzwanie stojące zarówno przed ustawodawcami, jak i firmami technologicznymi. Z jednej strony zachodzi potrzeba zapewnienia mieszkańców, że ich dane nie będą nadmiernie wykorzystywane, z drugiej strony na ich podstawie może powstać szereg użytecznych rozwiązań miejskich, takich jak transport, programy opieki zdrowotnej, zapewnienie bezpieczeństwa, itd.
6. Chmura, chmura, chmura
Większość urzędów była zobligowana do utrzymywania swojej własnej infrastruktury IT. Jednak w dzisiejszych czasach, gdzie dominują rozwiązania cloudowe, a dostawcy tacy jak Google czy Microsoft mają ofertę dedykowaną dla instytucji publicznych, czas najwyższy, by urzędy zaczęły korzystać z serwisów w chmurze i tam także udostępniać mieszkańcom swoje dane. Wciąż jednak potrzeba odpowiednich przepisów określających ten proces, a także ustalenia odpowiednich form zabezpieczeń. Nie ulega jednak wątpliwości, że instytucje publiczne szukają oszczędności, a rozwiązania cloudowe są z pewnością tańsze od tradycyjnych.
7. Internet of Things
Od rozwoju IoT nie ma już odwrotu. Obecnie coraz więcej podmiotów zaczyna funkcjonować i oferować rozwiązania oparte o Internet Rzeczy. W związku z tym również instytucje publiczne powinny zacząć myśleć, jak wykorzystywać technologię w ułatwianiu życia mieszkańcom. Cała idea smart city oparta jest w dużej mierze o Internet of Things.
8. Grywalizacja
Grywalizacja może być wykorzystywana przez urzędy publiczne do zaangażowania i motywowania mieszkańców do większej interakcji z urzędnikami. Hit ostatnich miesięcy, jakim była aplikacja Pokemon GO pokazuje tylko, że ludzie niemal na całym świecie chętni są do wykonywania różnych czynności w celu rywalizowania ze sobą, wykorzystując przy tym technologie mobilne. Ponadto mieszkańcy angażując się w gry miejskie będą bardziej wiązali się z miastem, w którym żyją, a urzędnicy otrzymują kanał do skutecznej komunikacji z nimi. Bazując na elementach grywalizacji łatwiej jest również zachęcić użytkowników do wykonywania określonych czynności.