Centrum testowania baterii do samochodów elektrycznych ma powstać w niemieckim Wackersdorf. BMW do 2026 roku zainwestuje ponad 100 milionów euro w nowy zakład w Górnym Palatynacie.
BMW poinformowało o swoim zaangażowaniu w centrum testowania baterii do samochodów elektrycznych, które zostanie zintegrowane z istniejącymi strukturami budowlanymi zakładu w Wackersdorf w Górnym Palatynacie. Pierwsze efekty działań rozwojowych BMW w dziedzinie akumulatorów wysokonapięciowych zostaną uruchomione już w połowie 2024 roku.
Według BMW, centrum w Wackersdorf ma stać się głównym czynnikiem ułatwiającym transformację w kierunku elektromobilności. Co więcej, ma stać się kolejnym głównym obszarem działalności całego zakładu obok zaopatrywania zagranicznych zakładów grupy, produkcji kokpitów czy produkcji drzwi do modeli Rolls-Royce`a.
Centrum testowania baterii w Wackersdorf
Obecnie w Wackersdorf trwają już prace konstrukcyjne, a połowie 2024 roku, wraz z oddaniem do użytku pierwszej sekcji, uruchomione zostaną tak zwane „testery baterii”. Z zewnątrz przypominają one duże, raczej niepozorne lodówki – jednak wewnątrz wykorzystują najnowocześniejsze technologie. Tutaj ogniwa baterii będą testowane przez całą dobę, na wczesnym etapie ich rozwoju. Zasadniczo wydajność elektryczna poszczególnych ogniw baterii jest określana podczas ładowania i rozładowywania w różnych warunkach. Pozwala to na symulację przypadków użycia, które będą istotne dla klientów w późniejszym czasie, na długo zanim opracowywany pojazd wjedzie na drogę. Początkowo możliwe będzie równoległe testowanie kilkuset ogniw akumulatora. Po zakończeniu rozbudowy wydajność testowania osiągnie kilka tysięcy.
W końcowej fazie, począwszy od 2025 roku, centrum testowe będzie również wykorzystywane do walidacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych BMW przed oficjalnym uruchomieniem produkcji seryjnej. Obejmuje to poddawania akumulatorów testom wibracyjnym i wstrząsowym, na przykład przy użyciu tak zwanych „wstrząsarek” – wysoce złożonych urządzeń testujących, których obecnie jest tylko kilka w całej Europie. Złożone wzorce jazdy, w tym cykle ładowania i rozładowywania, można również symulować w testach wytrzymałościowych. Testy takie są niezbędne do homologacji typu pojazdów elektrycznych. W niektórych przypadkach konieczne jest również przeprowadzenie testów specyficznych dla danego kraju. Zdolność do przeprowadzania takich testów na wolnym rynku jest obecnie ograniczona – dlatego BMW Group tworzy własne możliwości dzięki nowemu centrum testowania akumulatorów w Wackersdorf.