Elektryczny van opracowany przez Toyotę, Suzuki, Daihatsu i CJPT (Commercial Japan Partnership Technologies Corporation), ma wejść do sprzedaży już w 2023 roku. Ten praktyczny i przystępny cenowo pojazd ma przyspieszyć elektryfikację dostaw ostatniej mili w miastach.
Elektryczny van od Toyoty, Suzuki, Daihatsu i CJPT to odpowiedź na fakt, iż lekkie pojazdy użytkowe pełnią coraz ważniejszą rolę w zaopatrzeniu sklepów, punktów usługowych i firm na gęsto zabudowanych terenach, w tym centrach miast. Ich rola jest tak duża, że stanowią około 60% całej floty pojazdów użytkowych. Dlatego ich elektryfikacja może znacząco przyczynić się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 do atmosfery.
Jednak, jak słusznie zauważa Toyota, głównym problem w popularyzacji elektrycznych aut użytkowych są dodatkowe koszty związane z transformacją energetyczną transportu. Dotyczy to zarówno małych i średnich firm, które muszą się mierzyć z dłuższym czasem ładowania oraz wyższymi cenami zakupu aut elektrycznych w porównaniu z konwencjonalnymi odpowiednikami, jak i całego społeczeństwa w związku z koniecznymi inwestycjami infrastrukturalnymi.
Nowy model opracowany przez Toyotę i jej partnerów musi być niedrogi i odpowiadać na potrzeby własnych małych i średnich firm. Dlatego każde z czterech przedsiębiorstw wniesie do współpracy swoje atuty. Za planowanie produktu będzie odpowiedzialne CJPT, a Toyota, Suzuki i Daihatsu wspólnie opracują bateryjny napęd elektryczny dostosowany do lekkiego auta użytkowego. Suzuki i Daihatsu skorzystają ze swojego doświadczenia w projektowaniu i produkcji małych samochodów, a Toyota dostarczy swoje know-how w dziedzinie zelektryfikowanych napędów.
Nowy model zostanie wprowadzony na rynek w 2023 roku i będzie używany m.in. w programach popularyzacji bezemisyjnego transportu w Tokio i w prefekturze Fukushima.