„Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” to program wspierający elektromobilność w polskich gminach. To właśnie dzięki niemu, kolejne polskie samorządy zakupują autobusy elektryczne. Tym razem taką decyzję podjął Ożarów Mazowiecki, decydując się na chiński autobus elektryczny marki Yutong o symbolu ICE12. Co ważne, do autobusu dodawana jest stacja ładowania, chociaż przy cenie autobusu, koszt stacji, to jedynie tyle co kwiatek do kożucha.
Zakup elektrycznego autobusu Yutong ICE12 z przeznaczeniem do wożenia uczniów był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podobnie zresztą jak program „Mój elektryk”. W każdym razie Ożarów Mazowiecki, podobnie, jak 15 innych gmin z całej Polski, skorzystał z drugiej edycji programu.
Yutong ICE12 – co to jest?
Jak twierdzi firma Busnex Polska, przedstawiciel chińskiej marki Yutong na Polskę, Yutong ICE12 to autobus, który od początku był projektowany, a następnie budowany jako środek transportu dzieci do szkół. To ważne, by już na etapie projektu, myśleć o jego przeznaczeniu. ICE12 charakteryzuje się m.in. fotelami z pasami bezpieczeństwa, windą dla osób niepełnosprawnych, ale także, a może przede wszystkim 300-kilometrowym zasięgiem. Jak na autobus szkolny – to dużo. Nawet bardzo dużo. Nie sądzę, by którykolwiek z autobusów z takim przeznaczeniem robił ponad 300 kilometrów dziennie, a przynajmniej na jednej zmianie, czyli na przykład wioząc dzieci do szkoły. Oznacza to, że można taniej, ekologiczniej i bezpieczniej zadbać o transport dzieci, pokazując im przy okazji zalety elektromobilności. Ja takim inicjatywom niesamowicie kibicuję, o czym mówiłem już w swoich newsach:
Yutong Bus
Chiński Yutong Bus to chyba największy obecnie na świecie producent autobusów i autokarów. Nie wierzycie? Niech te liczby powiedzą same za siebie: dziennie potrafi produkować 445 autobusów, z których już niemal 400 zasilanych jest alternatywnymi źródłami energii. Mało? To powiedzcie mi proszę, który z europejskich producentów jest się chociaż w stanie zbliżyć do takiego wyniku? W konsekwencji Yutong w 2021 roku odnotował 15-procentowy udział w globalnym rynku, dostarczając na niego około 42 tysięcy autobusów. Powtórzę – 42 tysiące. To o czymś jednak świadczy. I o ile do innych cudów chińskiej motoryzacji, jak na przykład tej spod znaku Seres, której też przedstawicielem w Polsce jest Busnex, mam kilka zastrzeżeń, tak do Yutonga przyczepić się chyba nie mogę. Co prawda autobusów nie testuję, bo to nie moja bajka, ale zachęcam do obejrzenia rozmowy, którą przeprowadziłem z Marcinem Kucharskim, prezesem Busnex Polska, właśnie na temat autobusów tej marki. Z pewnością rozwieje Wam ona wiele ewentualnych wątpliwości.