Inteligentna fabryka Mercedesa w Polsce produkuje baterie do aut elektrycznych

Pierwsza w Polsce inteligentna fabryka, gdzie produkuje się silniki i baterie do samochodów elektrycznych Mercedes-Benz została zlokalizowana około 70 km na zachód od Wrocławia, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Gdzie dokładnie? O tym za moment.

Co potrafi inteligentna fabryka Mercedesa w Polsce?

Inteligentna fabryka, w której Mercedes produkuje swoje silniki i baterie elektryczne wpisuje się w koncepcję przemysłu 4.0. Oznacza to, że dominują w niej procesy związane z automatyzacją, robotyką, wirtualną rzeczywistością (e-learning), Internet rzeczy, dane w chmurze (cloud), inteligentne systemy (smart systems). W procesie produkcji stosowany jest m.in. system zarządzania informacjami w czasie rzeczywistym oraz cyfrowe zarządzanie halą produkcyjną. Dla transportu materiałów wykorzystywane są zdalne systemy, których status można na bieżąco rejestrować i śledzić za pomocą komunikacji bezprzewodowej RFID (Radio Frequency Identification).

Systemy AR (Augumented Reality) nie tylko wspomagają produkcję, ale również służą do zdalnej diagnozy koniecznych napraw oraz do przyuczania pracowników na liniach produkcyjnych. Wirtualna rzeczywistość jest stosowana zarówno do celów zdalnego serwisowania, jak i szkoleń. Pozwala to zminimalizować koszty, zwiększyć efektywność treningów i dostępność najlepszych fachowców. Pracownicy mają możliwość wirtualnego poznawania produktu, operacji montażowych oraz działania silnika. W fabryce stosowany jest Guided maintenance, czyli zdalne diagnozowanie usterek oraz pomoc specjalistów przy naprawach. Ostatnio pisałem o podobnym rozwiązaniu, czyli nie tylko zdalnym, ale też predykcyjnym diagnozowaniu ewentualnych usterek w fabryce BMW (konserwacja predykcyjna).

Z kolei Internet Rzeczy (tu mam całą sekcję poświęconą IoT, głównie w biznesie) oraz inteligentne systemy zarządzania danymi i sterowania wszelkimi urządzeniami fabryki obejmują zarządzanie utrzymaniem ruchu, sterowanie produkcją, a także proste czynności, jak np. zarządzanie kontrolą porządku i czystości. Wykonywane są analizy Big Data, mające wspierać pracowników w trakcie produkcji i montażu. Systemy identyfikacji, dzięki którym stanowiska pracy mąją automatycznie rozpoznawać operatorów i dostosowywać się do ich cech autonomicznych (np. pobierając z bazy danych informację o wzroście). Operator systemowo otrzymuje informacje o ostatnio popełnionych błędach, po urlopie lub dłuższej nieobecności – informacje o zmianach procesu z bazy danych szkoleniowych i systemu szkoleniowego. Takie rozwiązanie pozwala na blokowanie osób niewykwalifikowanych oraz polepszenie ergonomii pracy.

W inteligentnej fabryce Mercedesa funkcjonuje jeszcze Quality-App – aplikacja mobilna, zapewniająca dostęp do wszystkich istotnych informacji jakościowych, w tym „cyfrowego raportu zmianowego” (Reklamacje & ppm, akcje jakościowe, wewnętrzne reklamacje, tematy bieżące).

Jeśli zaś pojawią się jakieś problemy, to system „CAT” (Cooretive Action Tool – narzędzie do działań naprawczych) powinien je rozwiązać. Został wdrożony wraz z SOP (Start of Production – rozpoczęciem produkcji) dla całej fabryki Mercedes-Benz w Polsce.

Co jeszcze ciekawego z technologicznego punktu widzenia znajduje się w tej inteligentnej fabryce, która produkuje baterie do samochodów elektrycznych? A na przykład wykrycie anomalii skręcania i hot test, czyli ścisła współpraca i przejęcie wyników z projektów zrealizowanych w Niemczech (fabryki Sindelfingen & Untertürkheim). Celem jest zwiększenie możliwości wykrywania potencjalnych odchyleń i zagrożeń.

Do dokumentowania wszystkich awarii podczas montażu ma służyć Q-Live, zapewniający także szybką reakcję w obszarze uszkodzenia i przejrzystość w przypadku awarii oraz poprawek w całej fabryce.

W polskiej fabryce Mercedes będzie też wykorzystywał autonomiczne wózki AGV do dostarczania produkowanych silników na linię produkcyjną, między innymi w poprawnej kolejności i na czas. Za śledzenie, monitorowanie i rejestrowanie produkcji na poszczególnych liniach, odpowiedzialny jest proces o nazwie traceability. Wspomniane linie produkcyjne zbudowane są według najnowszego standardu AGIPRO (agile production). Pozwala to przede wszystkim na ogromną elastyczność w dopasowywaniu produkcji do wymogów klienta, szybkie przezbrajanie i wymianę urządzeń. Rozwiązanie to ustanawia także nowe standardy w ergonomii pracy na liniach montażowych.

inteligentna fabryka

Inteligentna fabryka Mercedesa w Polsce – gdzie?

No dobra, to skoro wiecie już, jakie cuda w tej inteligentnej fabryce się znajdują, to czas na podanie jej lokalizacji. Otóż została zlokalizowana w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia w gminie Jawor, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ja tam specjalistą w tym zakresie nie jestem, ale jak mniemam, to całkiem dobra inwestycja dla regionu zwłaszcza, że elektromobilność to przyszłość, a samochody bateryjne są jednym z jej filarów. Ich produkcja nie tyle co z roku na rok, ale wręcz z miesiąca na miesiąc będzie się stale zwiększać i już co jakiś czas sygnalizowane są problemy związane z brakiem baterii. Zatem brawo, że na lokalizację tego typu fabryki niemiecki producent wybrał Polskę. Ponadto, nie wiem, jak Was, ale mnie te wszystkie procesy i technologie, które przytoczyłem powyżej jarają jeszcze bardziej od tych samochodów. Myślę, że zwiedzając tę fabrykę, byłbym bardziej podniecony niż ci, którzy oglądają okazy muzeum sexu w Amsterdamie. Wiem, wiem, to kwestia umysłu. Mój już dawno skręcił w kierunku Internet of Things. Sorry, jestem blogerem IoT 😉

Idustry 4.0 w moto

Inteligentna fabryka to ewidentnie przyszłość nie tylko branży motoryzacyjnej, ale niemal wszystkich gałęzi produkcji. Wcześniej czy później to automatyzacja, big data, robotyka czy industrial internet of things będą stanowić o rentowności i konkurencyjności danego zakładu produkcyjnego. I rzeczywiście te fabryki zaczynają się wreszcie zmieniać. Stosunkowo mało o tym w mediach, bo nie wszyscy chcą się tym chwalić. Jednym z wyjątków od tej reguły jest branża moto, gdzie opisywałem już podobne rozwiązania w fabrykach BMW czy Audi. A może po prostu z sektorem motoryzacyjnym jestem bardziej związany i nie wiem o tym, że meble z Ikei produkują też roboty? Muszę się temu przyjrzeć.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Zerknij też na to