PKN Orlen planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy, wyprodukowanym przez PESA. Lokomotywa na wodór wpisuje się w realizację założeń Europejskiego Zielonego Ładu.
Lokomotywa na wodór, którą zamierza nabyć PKN ORLEN to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Bydgoska PESA zaprezentowała go właśnie na targach Trako 2021. Pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa wyposażona jest w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN Orlen pracuje nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.
Orlen idzie w wodór
Zakup nowoczesnej lokomotywy na wodór to już kolejne działanie PKN ORLEN w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK w Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Zdawaliście sobie sprawę z tego, że to już serio nabiera takiego tempa? To już nie jest tylko pieprzenie o samochodach na wodór w kategoriach ciekawostek technologicznych. To zaczyna się już dziać.
Ba, mało tego – Orlen rozwija także program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską. Jeśli chodzi o Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii, to nie wyobrażam sobie, by Orlen nie przeszedł weryfikacji. No litości…