Wiecie już chyba, że kocham motoryzację, a jeszcze bardziej innowacje technologiczne. Innymi słowy connected cars. Dlatego cieszą mnie takie rankingi, jak ten przeprowadzony przez Centrum Zarządzania w Motoryzacji (CAM – Center of Automotive Management).
W jego ramach przeanalizowano motoryzacyjne innowacje 31 marek premium. Efekt? Mercedes-Benz rozwalił konkurencję dzięki 180 nowych funkcji wprowadzonych do produkcji seryjnej. Wszystko w latach 2016-2019. Ich lista obejmowała systemy wspomagające, takie jak system ostrzegania przed kradzieżą, intuicyjny i inteligentny system multimedialny MBUX czy kontrola komfortu ENERGIZING.
Antywłamaniowy system alarmowy (ATA)
Antywłamaniowy system alarmowy (ATA) dostępny jest jako opcjonalne wyposażenie wielu modeli Mercedes-Benz. Najnowsza generacja ATA, w połączeniu z usługą Mercedes me connect “Powiadomienie o kradzieży i uszkodzeniu na parkingu” może wysyłać automatyczny komunikat, jeśli samochód ucierpi w wyniku szkody parkingowej lub zostanie odholowany. Czujniki ATA potrafią wykryć takie sytuacje i zgłosić je do pojazdu, który następnie wysyła powiadomienie typu push do aplikacji Mercedes me.
MBUX
MBUX to dla mnie jeden z bardziej zaawansowanych systemów multimedialnych w samochodach. Ja jestem nim po prostu zachwycony i to u mnie stawia Mercedesa wyżej niż inne marki premium. Oczywiście pod względem technologicznym. Walory jezdne i wizualne zostawiamy obok. Chociaż z nimi też przecież nie jest źle. Wracając jednak do MBUX, to po raz pierwszy zaprezentowano go podczas targów CES w 2018 roku. A więc całkiem niedawno. Chociaż w technologii dwa lata to przepaść. Jednak Mercedes dzięki firmie Mbition cały czas rozwija swoje dzieło. Unikalną cechą MBUX jest zdolność uczenia się – w czym zasługa sztucznej inteligencji. MBUX jest konfigurowalny i może dostosowywać się do użytkownika. W ten sposób tworzy emocjonalną więź pomiędzy pojazdem, kierowcą oraz pasażerami. Możliwe są również zdalne aktualizacje. Do dodatkowych zalet MBUX-a należy panoramiczny kokpit o wysokiej rozdzielczości, z obsługą za pomocą ekranu dotykowego, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością czy sterowanie głosowe – “Hej Mercedes”.
ENERGIZING
ENERGIZING to inaczej komfort. Tak brzmi bardziej zrozumiale. Zresztą pod tą nazwą kryje się kilka systemów pojazdu z zakresu komfortu, sterujących oprawą świetlną, muzyczną, funkcjami masażu czy szerokiej gamy programami dbającymi o dobre samopoczucie podróżujących.
Częścią kontroli komfortu jest trener ENERGIZING COACH. Funkcja ta, oparta na inteligentnym algorytmie, zaleca skorzystanie z jednego z programów w zależności od sytuacji użytkownika. A jeśli nosi on urządzenie ubieralne firmy Garmin, dokładność zalecenia optymalizują dane takie jak poziom stresu czy jakość snu. Wszystko po to, by podróżujący czuli się zrelaksowani nawet podczas wymagających lub monotonnych podróży. Dodatkowo, na ekranie systemu operacyjnego wyświetla się pomiar tętna z urządzenia Garmin.
Funkcja „myjnia” dla zapominalskich
To tylko kilka z tych 180 nowych funkcji. Ja bym do tego dołożył jeszcze funkcję “Myjnia”, która jeśli dobrze pamiętam zadebiutowała w zeszłorocznym wydaniu GLS. W skrócie: funkcja Carwash przygotuje auto do procesu mycia: złoży lusterka, zamknie okna i szyberdach, wyłączy czujnik deszczu, włączy kamerę 360 stopni, by ułatwić wjazd do myjni. Słabo?