Dzięki Truck Wallet, samochody ciężarowe Daimler Trucks będą mogły samodzielnie realizować płatności oraz zyskać szereg innych funkcjonalności.
Eksperci z Daimler Truck opracowali nowy cyfrowy identyfikator samochodu ciężarowego – Truck-ID oraz powiązany z nim portfel – Truck Wallet. Dzięki temu samochody ciężarowe będą mogły samodzielnie komunikować się z innymi urządzeniami. Testy potwierdziły możliwość automatycznej płatności przy elektrycznym terminalu ładującym. Odbyły się we współpracy z Commerzbankiem.
Truck-ID pełni rolę wbudowanego dowodu tożsamości – za jego pomocą samochody ciężarowe mogą identyfikować się względem innych urządzeń i jednoznacznie sygnować określone procesy. Truck Wallet spełnia funkcję technologii platformowej i centralnego programu użytkownika dla wszystkich aplikacji, które mają dostęp do Truck-ID oraz wykorzystują go do różnych zastosowań. Truck-ID i Truck Wallet – obecnie jeszcze w wersjach prototypowych – są zapisane w procesorze kryptograficznym w postaci zaszyfrowanych programów software’owych. Procesor ten jest komponentem Truck Data Center, centralnego telematycznego urządzenia sterującego, stosowanego w nowym Actrosie Mercedes-Benz.
Truck Wallet, czyli elektroniczny portfel
Truck Wallet może zawierać zarówno pieniądze na transakcje płatnicze, jak i różne karty, na przykład karty paliwowe czy karty klienta – jednak wyłącznie w formie cyfrowej. Informacje elektroniczne, w tym o zgromadzonych środkach pieniężnych, są zapisywane bezpośrednio w Truck Wallet i przesyłane z niego do innego urządzenia za pośrednictwem sieci WALN. Proces ten jest zabezpieczony poprzez kontrolę w systemie online. Technologia radiowa jest komponentem Truck Data Center.
Truck-ID jako weryfikator
Poza automatyzacją procesów, największą zaletą transakcji realizowanych za pomocą Truck Wallet jest połączenie z Truck-ID. Identyfikator sygnuje wszystkie procesy Truck Wallet i potwierdza, że transakcje przeprowadzono rzeczywiście z udziałem odpowiedniej ciężarówki. W ten sposób następuje uwierzytelnienie transakcji. W połączeniu z zapisywanymi dodatkowo określonymi danymi telematycznymi, takimi jak aktualna lokalizacja samochodu ciężarowego, system ten oferuje spedycjom i ich partnerom biznesowym wysoki poziom ochrony przed oszustwami. Indywidualny identyfikator Truck-ID jest generowany przy zastosowaniu sprawdzonej, tzw. asymetrycznej metody kryptograficznej. Tajny element Truck-ID nie jest zatem znany ani Daimler Trucks, ani dostawcom procesorów i Truck Data Center, ani samym przewoźnikom.
Do czego przyda się Truck-ID i Truck Wallet?
Poza samym procesem automatycznej płatności omawianym powyżej, rozwiązanie ma również szereg innych zastosowań:
- uproszczenie obsługi poboru myta od samochodów ciężarowych; obecnie kierowca ciężarówki musi ręcznie wprowadzać dane do systemu poboru myta co może powodować błędy. Dzięki nowej technologii, dane te, jednoznacznie sygnowane, mogłyby być teraz przekazywane bezpośrednio z samochodu ciężarowego do systemu za pośrednictwem sieci WLAN. Zaoszczędziłoby to kierowcom oraz spedytorom czasu, stresu i pieniędzy.
- Analogicznie, również procesy transportowe mogłyby być realizowane bezpośrednio przez samochód ciężarowy: ciężarówka dostarcza dokumenty przewozowe w formie cyfrowej i sygnuje je po przybyciu do miejsca przeznaczenia oraz otrzymuje odpowiednie potwierdzenie odbioru towaru z lokalnego systemu.
- Truck-ID i Truck Wallet mogłyby też częściowo przejąć kontrolę i rozliczenia podwykonawców, weryfikując, kiedy dany samochód ciężarowy był używany przez danego użytkownika ‒ wystarczy właściwy technologiczny „odpowiednik” po stronie użytkownika, taki jak smartfon z aplikacją, która może komunikować się z Truck Wallet.
- Także obsługa leasingu pojazdów i krótkoterminowych umów użytkowania (np. „pay-per-use”) mogłyby być kontrolowane bezpośrednio przez samochód ciężarowy; klient płaci bezpośrednio w pojeździe, a ciężarówka sama decyduje, czy spełniono warunki niezbędne do jej gotowości operacyjnej.