Volvo XC90 zamienia się w Volvo EX90. Elektryczne i bezpieczniejsze

Od elektromobilności nie ma już odwrotu. Potwierdza to Volvo, które zapowiada nową wersję modelu XC90, który będzie miał też nieco inną nazwę – Volvo EX90. Warto ją zapamiętać, bo może to być najlepiej sprzedający się SUV w Polsce. Za jakiś czas.

Volvo to synonim bezpieczeństwa. Pamiętam, że jeszcze na moich studiach, jak omawialiśmy archetypy marek motoryzacyjnych, to właśnie Volvo zawsze było kojarzone z bezpieczeństwem. I tak jest też dzisiaj. Nic się nie zmieniło niemal od dekad. I jak twierdzą przedstawiciele nie do końca już szwedzkiego koncernu, zapowiadając Volvo EX90 – bezpieczeństwo ma być jego wyróżnikiem. Ale po kolei.

Oficjalna premiera Volvo EX90 ma odbyć się dopiero 9 listopada, stąd zdjęć jeszcze Wam nie pokażę. Dzisiaj jednak potwierdziły się zapowiedzi koncernu, że będzie w pełni elektryczny. Chociaż to żadna nowinka. O tym mówiło się już od miesięcy. Ciekawostką jest fakt, iż jak podaje Volvo, poziom bezpieczeństwa w X90 ma wykraczać poza wszystko, co do tej pory można było spotkać w autach tej marki. Cytując marketingowy przekaz, Volvo EX90 ma dać początek nowej epoki dla Volvo, jako dziedzictwo bezpieczeństwa, jakości i innowacji przeniesione w przyszłość. Brzmi dobrze, ale czego można się zatem w nim spodziewać?

Volvo EX90 ma zrozumieć człowieka

EX90 podobno został tak zaprojektowany, by rozumiał człowieka i otoczenie, zapewniając w ten sposób jadącym poczucie bezpieczeństwa. Dzięki aktualizacjom oprogramowania i nowym danym będzie umiał się uczyć. W konsekwencji ma stawać się jeszcze mądrzejszy i bezpieczniejszy. A to wszystko dzięki analizie ludzkich zachowań, co od dawna jest przedmiotem badań koncernu. W skrócie – chodzi o to, żeby pomóc kierowcy lepiej prowadzić auto i ograniczyć ryzyko wypadku. Dopóki auta nie będą w pełni autonomiczne, to czynnik ludzki jest najbardziej odpowiedzialny za wypadki i kolizje na drodze. Z tym nie ma co dyskutować. Systemy wspomagania kierowcy pomagają, sam tego doświadczyłem niejednokrotnie testując auta różnych marek. Nie tylko Volvo, choć ta marka ewidentnie w nich przoduje.

Volvo EX90 wyposażone zostało w niewidzialną osłonę korzystającą z najbardziej zaawansowanej technologii czujników, dzięki którym samochód potrafi odczytać i zrozumieć kondycję kierowcy i jego otoczenie. To już brzmi niemal jak kosmos, ale w dzisiejszej motoryzacji, to nie jest żaden rocekt science. Bądźmy szczerzy. Problemem raczej jest to, że nie wszyscy producenci chcą korzystać z dostępnej technologii. Na szczęście Volvo do nich nie należy.

Volvo EX90 naszpikowany czujnikami

EX90 wyposażony został w kamery, radary i lidary, tworzące 360-stopniowy, ciągły obraz otoczenia samochodu. Zadaniem czujników jest reagowanie wtedy, gdy na reakcję człowieka jest o ułamek sekundy za późno. Bo to właśnie te ułamki sekund mogą decydować o bezpieczeństwie. Wiem to z autopsji. Lidar obserwuje drogę w dzień i w nocy. Przy każdej prędkości. Jest w stanie dostrzec niewielkie obiekty setki metrów przed samochodem, co daje czas na poinformowanie kierowcy, reakcję i uniknięcie zagrożenia.

Według Volvo, te właśnie czujniki są w stanie ograniczyć wypadki na drogach o ponad 20 procent. To dużo. Rzekłbym, że gdyby nawet o kilka procent redukowały, to warto się im przyjrzeć. Dwadzieścia procent to naprawdę kosmos. Przedstawiając to jeszcze bardziej obrazowo, według danych policji od przez pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku doszło w Polsce do prawie 10 000 wypadków drogowych. Redukcja ich o 20 procent, dałaby 2 000 mniej. Jest różnica?

Analiza koncentracji kierowcy

W Volvo EX90 to czujniki i kamery mają mierzyć poziom koncentracji kierowcy. Pozwolą one rozpoznać oznaki nieuwagi czy zmęczenia lepiej niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Volvo. W konsekwencji samochód zareaguje najpierw lekkim kuksańcem, a gdyby to nie pomogło, mocniejszym. Gdyby kierowca zasnął za kierownicą, EX90 zdoła się bezpiecznie zatrzymać i wezwać pomoc. To już jest bezpieczeństwo w motoryzacji na poziomie master. Jeszcze nie wiem, jak Volvo chce tą funkcjonalność wprowadzić w kontekście prawa o ruchu drogowym, bo nie tak łatwo jest wyegzekwować zgodę na to, by auto samodzielnie się zatrzymało, jednak pomysł jest zacny. Warto go wspierać. Zwłaszcza, że to kolejny przykład na to, że technologie wyprzedzają ustawodawstwo. Sporo do zrobienia w tej kwestii mają organizacje pozarządowe i lobbujące zmiany w prawie. Ja czekam na 9 listopada, kiedy poznam więcej szczegółów związanych z tym autem. Zapowiada się ciekawie.

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Paweł Kacperek
Video thumbnail
Większość klientów przychodzi pogadać - Wiktoria Borkowska wywiad
39:22
Video thumbnail
Przejechałem ponad 1300 km elektrycznym Ssangyong Torres EVX / KGM Torres EVX
10:56
Video thumbnail
Technologie w restauracji McDonald`s - Bogusław Maziarz I TechTalks #3
27:37
Video thumbnail
Urządzenia monitorujące nasze zdrowie. Co nas czeka w przyszłości? TechTalks #2
16:22
Video thumbnail
Mentzen i bitcoiny, Shanmu S1 zaanalizuje mocz w domu, pływający samochód BYD #TechFlash 14
19:00
Video thumbnail
Opaska dla seniora: Locon Life Plus - najlepszy prezent dla rodziców #techgadżety
10:50
Video thumbnail
Ania Mucha o Rodzina Apple; Nissan Concept 20-23; Molecule.one; wideorejestratory MIO #TechFlash 13
12:23
Video thumbnail
Nieautoryzowany Starlink na okręcie wojennym USS Manchester - TechTalks #1 I Tech Commentary
08:58
Video thumbnail
AI wykryje uraz ścięgna, autonomiczny sklep Auchan GO, atak hakerski w Olsztynie #TechFlash 12
13:17
Video thumbnail
Opaska medyczna TeltoHeart, smart kosz na śmieci z Polski, AI w Nissan Yokohama Lab #TechFlash 11
12:33
Video thumbnail
Elektryczny traktor ogrodowy, teleopieka dla seniorów, roboty mobilne AMR #TECHflash 10
12:28
Video thumbnail
Technologiczne lotnisko; czajnik Xiaomi wie, kiedy się zepsuć; czujniki IoT w hulajkach #TECHFlash 9
10:31
Video thumbnail
The ICON - łódź BMW, XRAI GLASS - okulary dla niesłyszących, Toyoty w kopalni #TechFlash 8
13:38
Video thumbnail
Mobilny skaner uzębienia; wpływ AI na rynek pracy; Jeep Grand Cherokee V - #TechFlash 6
11:28
Video thumbnail
Co zabrać ze sobą na plażę? 12 technologicznych gadżetów #techgadżety
13:30
Video thumbnail
AI przewidzi raka trzustki; wirtualne laboratoria dla szkół; zegarek Suunto Vertical dla aktywnych
07:21
Video thumbnail
Samochody elektryczne, które lubi Niko 🚘🔋
11:53
Video thumbnail
Roboty: gdzie mają już zastosowanie? Medycyna, straż pożarna, fabryki, a nawet.... życie osobiste
12:22
Video thumbnail
CUPRA Tavascan, wojskowy neutralizator dronów i osiedle zaprojektowane przez AI
16:48
Video thumbnail
Zawody przyszłości; Merkury 2.0 - komunikator dla Wojska Polskiego; elektryczny rower cargo
16:45
Video thumbnail
Latający samochód XPeng; zautomatyzowane parkowanie od Bosch; Dom Zmienny
14:32

Zerknij też na to