Nowa Klasa S jeszcze bardziej technologiczna

W nowej Klasie S zadebiutuje druga generacja systemu MBUX. Niemcy pokazują, że inni są naprawdę daleko w tyle. Zresztą zobaczcie sami, jakie cuda i cudeńka tam się znajdą.

System MBUX po raz pierwszy zaprezentowano podczas targów CES w 2018 roku. Z kolei na początku 2020, Mercedes-Benz właśnie m.in. dzięki temu rozwiązaniu został uznany najbardziej innowacyjną marką premium. Teraz przyszedł czas na jego drugą generację. A jeśli pokazać jego pełen wachlarz możliwości – to tylko w Klasie S. Panie i Panowie, zapraszam na przegląd tego, co w Mercedesie najlepsze. Przynajmniej z mojego, technologicznego punktu widzenia.

Klasa S
fot. Mercedes-Benz

Ludzie w Mbition – firmie odpowiedzialnej za rozwój systemu MBUX, wreszcie zrozumieli, że w Klasie S najważniejsza osoba siedzi zazwyczaj z tyłu. I to jej należy się dostęp do centrum sterowania tym samochodem. Dlatego na hasło „Hej Mercedes” rzucone z tylnego fotela, MBUX zareaguje tak samo, jak gdyby wypowiedział je kierowca. W końcu!

Nowa klasa S
fot. Mercedes-Benz

Ale to nie znaczy, że o kierowcy w nowej „esce” zapomniano. Generalnie w samochodzie do dyspozycji jest pięć dużych ekranów ze znakomitej jakości grafiką, częściowo w technice OLED. Co więcej, na przykład nowy, trójwymiarowy wyświetlacz kierowcy po raz pierwszy, za naciśnięciem przycisku, oferuje widok przestrzenny. Prawdziwy efekt 3D osiąga się tu bez konieczności zakładania okularów 3D.

Klasa S
fot. Mercedes-Benz

Hej Mercedes, jak sparować smartfona?

Asystent głosowy „Hej Mercedes” jest w stanie nawiązać jeszcze bardziej rozbudowany dialog. Niektóre czynności można wykonać nawet bez wypowiadania hasła aktywującego „Hej Mercedes” – na przykład odebrać połączenie telefoniczne lub wyświetlić mapę nawigacji. Asystent może teraz wyjaśnić też, gdzie znajduje się apteczka lub jak podłączyć smartfon przez Bluetooth.

Uwierzytelnienie za pomocą głosu, odcisków palców czy twarzy. Niby znamy to ze smartfonów, ale w przypadku aut to wcale nie takie oczywiste. Do teraz.

Klasa S
fot. Mercedes-Benz

Martwe pole? Jakie martwe pole?

Podejrzewam, że jak jeździcie trochę już w fotelu kierowcy, to przynajmniej kilka razy w życiu zdarzyło Wam się doświadczyć tego, co nazywamy martwym punktem. Mercedes w końcu zadbał i o to. Teraz, jeśli w martwym polu pojawi się inny użytkownik drogi, aktywne nastrojowe oświetlenie stanie się elementem systemu ostrzegawczego i zacznie migać na czerwono. Ponadto monitorowany jest także poziom koncentracji kierowcy, co oznacza, że system ATTENTION ASSIST będzie ostrzegał, jeśli odnotuje oznaki mikrosnu u kierowcy. I takich gadżetów jest jeszcze więcej. Na przykład, jeśli kierowca powie „Jestem zmęczony”, uruchomiony zostanie program aktywacyjny kontroli komfortu ENERGIZING.

Wyłącz światło w domu

Integracja samochodu ze smart home. Niby trąbię o tym od lat, niby producenci to umożliwiają, a wciąż to jest jakiś rocket science i korzystają z takich rozwiązań jedynie nieliczni. W każdym razie MBUX umożliwi sterowanie głosowe naszym domem inteligentnym. Nie wiem jeszcze z kim się zintegrował, ale domyślam się, że za pomocą Alexy czy Asystenta Google coś tam sobie powyłączacie i powłączacie. Sam chętnie bym to sprawdził.

Co potrafi Asystent wnętrza MBUX?

Korzystając z kamer górnej konsoli i inteligentnych algorytmów Asystent wnętrza MBUX rozpoznaje i przewiduje życzenia oraz intencje podróżujących. Odbywa się to poprzez interpretację kierunku głowy, ruchów rąk i mowy ciała i skutkuje aktywacją odpowiednich funkcji pojazdu. Na przykład, gdy kierowca obejrzy się przez ramię w kierunku tylnej szyby, Asystent wnętrza automatycznie opuści roletę tylnej szyby. Z kolei, gdy kierowca szuka czegoś w ciemności na fotelu pasażera z przodu, automatycznie włączy on oświetlenie kabiny. Aby uruchomić regulację lusterka bocznego, wystarczy spojrzeć w jego kierunku. Rozpoznawane są również naturalne ruchy dłoni – kierowca lub pasażerowie mogą np. bezdotykowo otwierać okno dachowe. Dostęp do preferowanych funkcji można uzyskać za pomocą gestu ulubionych (ręka z palcem wskazującym i środkowym rozłożonymi na kształt litery „V”).Oprócz zwiększenia wygody obsługi Asystent wnętrza MBUX poprawia bezpieczeństwo – sprawdza na przykład, czy fotelik dziecięcy na fotelu pasażera z przodu jest zamocowany prawidłowo.

„Zimno mi” w 27 językach

Konwencjonalne systemy obsługi głosowej w samochodach wymagają od swoich użytkowników używania określonych poleceń. „Hej Mercedes” rozumie komendy z naturalnym języku i rozpoznaje praktycznie każde sformułowanie z zakresu sterowania funkcjami informacji i rozrywki oraz funkcji pojazdu w 27 językach. Rozpoznawanie mowy pośredniej działa także wtedy, gdy użytkownik – np. chcąc zmienić ustawienia wentylacji na nogi – zamiast wyraźnego polecenia „Temperatura w przestrzeni na nogi 24 stopnie” powie „Zimno mi”. Sterowanie głosowe jest również zdolne do uczenia się. Z jednej strony dostosowuje się do użytkownika i jego głosu oraz lepiej rozumie osoby niebędące rodzimymi użytkownikami; z drugiej strony znajdujące się na serwerze modele oprogramowania uczą się nowych słówek albo z czasem zmieniają nawyki językowe. Co więcej, system nie odpowiada już stereotypowo, ale dostosowuje swoje odpowiedzi. Jak to działa? Z zasady komendy głosowe są „czyszczone” z szumów tła, kompresowane i przesyłane na serwer. Zarówno jednostka główna w pojeździe, jak i serwer oceniają pozyskane dane i przygotowują odpowiedź. System decyduje, która z nich jest najbardziej prawdopodobna, a następnie w ciągu kilku sekund następuje odpowiedź/reakcja. Oznacza to, że asystent głosowy odpowiada również wtedy, gdy nie ma połączenia z siecią.

MBUX
fot. Mercedes-Benz

Jest luksusowo i technologicznie

No sami więc widzicie, że w nowej Klasie S jest luksusowo, technologicznie i bezpiecznie. Fajnie, że wreszcie zadbano o to, by to pasażer siedzący z tyłu miał również dostęp do systemu MBUX. Inne marki premium mają kogo gonić, choć Mercedes zawiesił poprzeczkę wysoko. Nie wiem, jaka cena wyjdzie w konfiguratorze, jeśli to wszystko dodamy, ale czy to naprawdę w przypadku Klasy S jest ważne….?

Podobają Ci się treści, które tworzę? Wesprzyj mnie jako twórcę




Paweł Kacperek
Jestem niezależnym blogerem technologicznym, twórcą treści, mówcą technologicznym i futurystą. Mam fioła na punkcie Internet of Things, którego rozwiązania dotykają niemal każdej gałęzi życia i gospodarki. Głównie o tym piszę. Zapraszam Cię na mój blog technologiczny, który mam nadzieję - będziesz często odwiedzać. Bo jako typ skręcony technologicznie, zrobiłem sobie bloga, jaki sam chciałbym czytać. Nawet jak opisuję jakieś newsy, to zazwyczaj opatrzone są one moim komentarzem, wynikającym ze specyficznego punktu patrzenia na tech. #żyjinteligentnie

Instagram

Treści, które tutaj tworzę są bezpłatne i zawsze takie będą. Nie zamykam ich za żadnym paywallem, jak to robią inni, bo czerpię radość z tego, że chcecie je czytać. Mam jednak prośbę - zaobserwujcie mój instagram, bo wrzucam tam relację za każdym razem, jak się tylko pojawi nowy wpis u mnie na blogu. Będzie mi miło, wiedząc, że mnie obserwujecie ;) https://instagram.com/pawelkacperek

Mój kanał na YouTube

Paweł Kacperek
Video thumbnail
Większość klientów przychodzi pogadać - Wiktoria Borkowska wywiad
39:22
Video thumbnail
Przejechałem ponad 1300 km elektrycznym Ssangyong Torres EVX / KGM Torres EVX
10:56
Video thumbnail
Technologie w restauracji McDonald`s - Bogusław Maziarz I TechTalks #3
27:37
Video thumbnail
Urządzenia monitorujące nasze zdrowie. Co nas czeka w przyszłości? TechTalks #2
16:22
Video thumbnail
Mentzen i bitcoiny, Shanmu S1 zaanalizuje mocz w domu, pływający samochód BYD #TechFlash 14
19:00
Video thumbnail
Opaska dla seniora: Locon Life Plus - najlepszy prezent dla rodziców #techgadżety
10:50
Video thumbnail
Ania Mucha o Rodzina Apple; Nissan Concept 20-23; Molecule.one; wideorejestratory MIO #TechFlash 13
12:23
Video thumbnail
Nieautoryzowany Starlink na okręcie wojennym USS Manchester - TechTalks #1 I Tech Commentary
08:58
Video thumbnail
AI wykryje uraz ścięgna, autonomiczny sklep Auchan GO, atak hakerski w Olsztynie #TechFlash 12
13:17
Video thumbnail
Opaska medyczna TeltoHeart, smart kosz na śmieci z Polski, AI w Nissan Yokohama Lab #TechFlash 11
12:33
Video thumbnail
Elektryczny traktor ogrodowy, teleopieka dla seniorów, roboty mobilne AMR #TECHflash 10
12:28
Video thumbnail
Technologiczne lotnisko; czajnik Xiaomi wie, kiedy się zepsuć; czujniki IoT w hulajkach #TECHFlash 9
10:31
Video thumbnail
The ICON - łódź BMW, XRAI GLASS - okulary dla niesłyszących, Toyoty w kopalni #TechFlash 8
13:38
Video thumbnail
Mobilny skaner uzębienia; wpływ AI na rynek pracy; Jeep Grand Cherokee V - #TechFlash 6
11:28
Video thumbnail
Co zabrać ze sobą na plażę? 12 technologicznych gadżetów #techgadżety
13:30
Video thumbnail
AI przewidzi raka trzustki; wirtualne laboratoria dla szkół; zegarek Suunto Vertical dla aktywnych
07:21
Video thumbnail
Samochody elektryczne, które lubi Niko 🚘🔋
11:53
Video thumbnail
Roboty: gdzie mają już zastosowanie? Medycyna, straż pożarna, fabryki, a nawet.... życie osobiste
12:22
Video thumbnail
CUPRA Tavascan, wojskowy neutralizator dronów i osiedle zaprojektowane przez AI
16:48
Video thumbnail
Zawody przyszłości; Merkury 2.0 - komunikator dla Wojska Polskiego; elektryczny rower cargo
16:45
Video thumbnail
Latający samochód XPeng; zautomatyzowane parkowanie od Bosch; Dom Zmienny
14:32

Zerknij też na to