Audi pokazało SQ7 i SQ8 z nowymi silnikami V8 TFSI (507 KM). W skrócie – zrozumiało, że ludzie chcą jeździć i kupować szybkie SUV-y. A przy okazji dołożyło nowe funkcje connectivity i systemy wsparcia kierowcy. Nowe wersje silnikowe mają na rynku pojawić się po wakacjach.
Zacznijmy od silnika, bo to jednak moc jest tu powodem wypuszczenia nowej wersji na rynek. To dzięki nim nowe Audi SQ7 i SQ8 rozpędzają się niczym auta sportowe. To wszystko zasługa ogromnej mocy benzynowego silnika 4.0 TFSI – 373 kW (507 KM) oraz momentowi obrotowemu rzędu 770 Nm. Pozwala on na osiągnięcie setki w zaledwie 4,1 sekundy. Można? Maksymalna prędkość została ograniczona do 250 km/h, ale chyba nikt nie będzie z tego powodu płakał. To i tak zawsze więcej niż w Volvo. Oba modele mają palić nie więcej niż 12,1 litrów na 100 km….
Być może dlatego, że jednostka napędowa V8 biturbo jest bardzo zaawansowana technicznie. System odłączanych na życzenie cylindrów „cylinder on demand” (COD) czasowo dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów podczas spokojnej jazdy, co wpływa na redukcję spalania. Dwie turbosprężarki typu twin-scroll redukują ciśnienie zwrotne i optymalizują wymianę gazów, co znacznie poprawia wypełnianie komór spalania. Turbosprężarki umieszczone są pomiędzy rzędami cylindrów, w ich 90-stopniowym rozchyleniu. Takie ułożenie skutkuje krótkimi ścieżkami gazów oraz spontanicznymi reakcjami, nawet przy niskiej prędkości obrotowej. Dźwięk ośmiocylindrowego motoru jest modulowany przy pomocy specjalnych klap w układzie wydechowym.
Sportowe zawieszenie w SQ7 i SQ8
Ogromna moc silnika 4.0 TFSI przenoszona jest na drogę za pomocą ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic oraz stałego napędu na cztery koła quattro. Standardowo, zarówno w SQ7, jak i w SQ8, montuje się dwa sportowe podzespoły zawieszenia: sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia oraz układ czterech kół skrętnych. Podczas wolnej jazdy układ ten skręca tylne koła samochodu o 5 stopni w kierunku przeciwnym niż skręt kół przednich, co wydatnie zmniejsza promień skrętu i daje większą zwrotność. Przy prędkościach powyżej 60 km/h koła tylne skręcają delikatnie w tym samym kierunku co koła przednie, wpływając na stabilność podczas szybkiej jazdy i przy dynamicznych zmianach kierunku jazdy.
Stabilizacja przechyłu
Zaawansowany pakiet techniczny zawieszenia zawiera jeszcze jeden niezmiernie ważny i wydajny element: układ elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyłu (eAWS). Zasada działania układu: kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną znajdujący się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po prostej są one oddzielone od siebie, co redukuje ruchy nadwozia, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach oraz poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej i podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty, rury stabilizatorów są bezstopniowe przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest wydatnie redukowana.
W pakiecie znajduje się też sportowy mechanizm różnicowy, w zależności od bieżących potrzeb rozdzielający moment obrotowy pomiędzy kołami tylnej osi podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Samochód prowadzi się wtedy bardziej zwinnie i precyzyjnie.
Elektroniczna platforma podwozia EFP to centralny sterownik łączący ze sobą większość podzespołów i systemów podwozia. Jej działanie odbierane jest przez kierowców jako uczucie maksymalnej precyzji prowadzenia. Osoba prowadząca auto może w systemie Audi drive select wybrać jeden z siedmiu profili jazdy: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad i individual.
SQ7 na 23 calach
Audi SQ7 standardowo jeździ na 20-calowych kołach, opcjonalnie dostępne są koła 22-calowe. Audi SQ8 natomiast w standardzie ma koła 21-calowe, a opcjonalnie zamówić można koła 22- i 23-calowe. Oba modele na przedniej osi posiadają tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm. Ich czarne zaciski ozdobione są sportowymi znakami S. Audi oferuje również – zarówno dla osi przedniej, jak i dla osi tylnej – bardzo mocne i wytrzymałe ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. W tym przypadku zaciski pomalowane są w kolorze szarego antracytu.
Nowe funkcje connectivity
I na koniec to, na co ja czekałem najbardziej. Jednak Audi nie rozpieszcza w tym zakresie za bardzo. O ile dość mocno poinformowało o zaletach nowego V8 TFSI, to w przypadku technologii wiemy jedynie, że dostępne będą nowe rozwiązania z zakresu infotainment, connectivity i systemów wsparcia kierowcy. Mają one jeszcze bardziej ułatwić prowadzenie auta, jego parkowanie, a jazdę uczynić jeszcze bardziej przyjemną. Dość enigmatycznie, prawda? Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, iż to connectivity współczesna motoryzacja stoi.